21 inwestycji o łącznej wartości ponad 4 mld euro – to bilans inwestycji realizowanych przez PKP PLK jako część instrumentu CEF („Łącząc Europę”). Modernizacja linii ma usprawnić zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Dzięki zmianom linie kolejowe w Polsce staną się bardziej zintegrowane z siecią transeuropejską.
Trzy spośród polskich projektów CEF są realizowane w Wielkopolsce i na trasach prowadzących do jej stolicy. Dotyczą one linii E20 między Sochaczewem a Swarzędzem oraz E59 na odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego i Poznań – Wronki. Łączna długość objętych modernizacją linii wynosi 425 km, a szacowana wartość prac – 5,45 mld zł (dofinansowanie pokryje 78,4 %kosztów, czyli prawie 4,3 mld zł). Zakończenie prac ma nastąpić w 2020 r. Inwestycje mają umożliwić pociągom pasażerskim jazdę z maksymalną prędkością 160, a towarowym – 120 (w przypadku odcinka Poznań – Wronki – 100) km/h.
Efektem modernizacji ma być także zwiększenie przepustowości dzięki unowocześnieniu systemów sterowania ruchem. Niektóre przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione wiaduktami. Przebudowa stacji i przystanków ma zwiększyć komfort podróżowania i poprawić dostępność kolei, także dla osób o ograniczonej mobilności.
Z Poznania do Wrocławia o 20 minut szybciej
Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego to ostatni etap przystosowywania trasy Poznań – Wrocław do prędkości 160 km/h. Według zapowiedzi PKP PLK odcinek Czempiń – Kościan przestanie stanowić wąskie gardło. Całkowita wartość projektu wynosi 1,3 mld zł, z czego 1 mld pochodzi z CEF. Zakres przedsięwzięcia to modernizacja 70 km torów wraz z siecią trakcyjną, 5 stacji, 7 wiaduktów kolejowych i jednego drogowego (powstanie też łącznie 7 nowych) oraz 24 przejazdów. W Lesznie zostanie uruchomione Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Całości dopełnią 4 nowe przejścia podziemne. Czas przejazdu najszybszych pociągów po modernizacji ulegnie skróceniu o ok. 20 minut.
Modernizacja odcinka Stare Bojanowo – Kościan rozpoczęła się 3 września. Do końca sierpnia przyszłego roku, podobnie jak między Lesznem a Bojanowem oraz na szlaku Rawicz – Żmigród, ma potrwać zamknięcie jednotorowe. Na stacji Stare Bojanowo i przy ul. Wyzwolenia w Kościanie rozpoczęła się budowa przejść podziemnych. Od października trwa przebudowa trzech torów stacyjnych i dwóch peronów w Lesznie – zakończenie tych robót przewidziano na lipiec 2019 r.
Sochaczew – Swarzędz: Dokończenie po dwóch dekadach
Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz jest dokończeniem projektu realizowanego w latach 90. ubiegłego wieku. Zarządca infrastruktury pozyskał środki z CEF na ten zakres prac, którego wówczas nie zrealizowano. Prace o wartości 463 mln euro mają zapewnić sprawne funkcjonowanie linii przez kilkadziesiąt następnych lat, także w zakresie łączenia przewozów regionalnych i międzyregionalnych. – Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej, 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo-drogowych i 18 peronów na 9 stacjach i przystankach – wylicza komunikat spółki. Powstaną trzy LCS w Koninie, Kutnie i Łowiczu. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez likwidację barier architektonicznych. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych składów towarowych.
Obecnie na stacji Kutno, po zakończeniu rozbiórki peronów nr 3 i 4, trwa ustawianie ścianek peronowych dla nowych konstrukcji. Jednocześnie toczy się przebudowa układu torowego wraz z montażem rozjazdów. Przebudowie podlega też przejście podziemne. Powstają nowe budynki nastawni w Kutnie, Barłogach i Łowiczu. Modernizacja toru nr 1 szlaku Krzewie – Kłodawa jest na etapie montażu sieci trakcyjnej (tor jest już ułożony). Między Jackowicami a Żychlinem trwa dopiero wzmacnianie gruntu oraz przebudowa przepustów. W Łowiczu powstaje nowy peron nr 1 i przejście podziemne. Stan zaawansowania prac na obszarze LCS Konin to wykonanie 20 km nowej nawierzchni, 23 rozjazdów, 55 tysięcy metrów sześciennych prac ziemnych oraz dwóch nowych peronów. Między Swarzędzem a Podstolicami prace odbywają się na jednym torze, a na odcinku Podstolice – Konin – dwutorowo.
Poznań – Szczecin: Prace jeszcze się nie zaczęły
Prace nie zaczęły się jeszcze na torach prowadzących z Poznania w stronę Szczecina. Jak
informowaliśmy niedawno, przetargi na poszczególne zakresy prac na odcinku Poznań – Wronki są ogłaszane ze znacznym opóźnieniem. Modernizacja trasy ma być prowadzona w trybie „projektuj i buduj”. Jej cel to skrócenie czasu podróży o ok. 20 minut w przypadku najszybszych pociągów. Według komunikatu PKP PLK na 8 stacjach i przystankach nastąpi przebudowa łącznie 37 peronów. Oprócz torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania przebudowie ulegną 44 przejazdy kolejowo-drogowe, przewidziano też modernizację 12 wiaduktów.
Zarządca infrastruktury podkreśla, że jest obecnie największym korzystającym z programu CEF. Łączna wartość środków już pozyskanych z Unii Europejskiej to 3,44 mld euro. Najnowsze 4 umowy na dodatkowe 167 km linii podpisano w połowie roku.