Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Raport z inwestycji CEF wokół Poznania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
07-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Raport z inwestycji CEF wokół Poznania
fot. Roman CzubińskiStacja w Lesznie przed rozpoczęciem przebudowy
21 inwestycji o łącznej wartości ponad 4 mld euro – to bilans inwestycji realizowanych przez PKP PLK jako część instrumentu CEF („Łącząc Europę”). Modernizacja linii ma usprawnić zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska. Dzięki zmianom linie kolejowe w Polsce staną się bardziej zintegrowane z siecią transeuropejską.

Trzy spośród polskich projektów CEF są realizowane w Wielkopolsce i na trasach prowadzących do jej stolicy. Dotyczą one linii E20 między Sochaczewem a Swarzędzem oraz E59 na odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego i Poznań – Wronki. Łączna długość objętych modernizacją linii wynosi 425 km, a szacowana wartość prac – 5,45 mld zł (dofinansowanie pokryje 78,4 %kosztów, czyli prawie 4,3 mld zł). Zakończenie prac ma nastąpić w 2020 r. Inwestycje mają umożliwić pociągom pasażerskim jazdę z maksymalną prędkością 160, a towarowym – 120 (w przypadku odcinka Poznań – Wronki – 100) km/h.

Efektem modernizacji ma być także zwiększenie przepustowości dzięki unowocześnieniu systemów sterowania ruchem. Niektóre przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione wiaduktami. Przebudowa stacji i przystanków ma zwiększyć komfort podróżowania i poprawić dostępność kolei, także dla osób o ograniczonej mobilności.

Z Poznania do Wrocławia o 20 minut szybciej

Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń – granica woj. dolnośląskiego to ostatni etap przystosowywania trasy Poznań – Wrocław do prędkości 160 km/h. Według zapowiedzi PKP PLK odcinek Czempiń – Kościan przestanie stanowić wąskie gardło. Całkowita wartość projektu wynosi 1,3 mld zł, z czego 1 mld pochodzi z CEF. Zakres przedsięwzięcia to modernizacja 70 km torów wraz z siecią trakcyjną, 5 stacji, 7 wiaduktów kolejowych i jednego drogowego (powstanie też łącznie 7 nowych) oraz 24 przejazdów. W Lesznie zostanie uruchomione Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Całości dopełnią 4 nowe przejścia podziemne. Czas przejazdu najszybszych pociągów po modernizacji ulegnie skróceniu o ok. 20 minut.

Modernizacja odcinka Stare Bojanowo – Kościan rozpoczęła się 3 września. Do końca sierpnia przyszłego roku, podobnie jak między Lesznem a Bojanowem oraz na szlaku Rawicz – Żmigród, ma potrwać zamknięcie jednotorowe. Na stacji Stare Bojanowo i przy ul. Wyzwolenia w Kościanie rozpoczęła się budowa przejść podziemnych. Od października trwa przebudowa trzech torów stacyjnych i dwóch peronów w Lesznie – zakończenie tych robót przewidziano na lipiec 2019 r.

Sochaczew – Swarzędz: Dokończenie po dwóch dekadach

Modernizacja trasy E20 Warszawa – Poznań na odcinku Sochaczew – Swarzędz jest dokończeniem projektu realizowanego w latach 90. ubiegłego wieku. Zarządca infrastruktury pozyskał środki z CEF na ten zakres prac, którego wówczas nie zrealizowano. Prace o wartości 463 mln euro mają zapewnić sprawne funkcjonowanie linii przez kilkadziesiąt następnych lat, także w zakresie łączenia przewozów regionalnych i międzyregionalnych. – Na tym odcinku zmodernizujemy 365 km torów na 237 km linii kolejowej, 659 km sieci trakcyjnej, 134 obiekty inżynieryjne, 17 przejazdów kolejowo-drogowych i 18 peronów na 9 stacjach i przystankach – wylicza komunikat spółki. Powstaną trzy LCS w Koninie, Kutnie i Łowiczu. Wszystkie stacje zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez likwidację barier architektonicznych. Trasa zostanie także przystosowana do obsługi cięższych składów towarowych.

Obecnie na stacji Kutno, po zakończeniu rozbiórki peronów nr 3 i 4, trwa ustawianie ścianek peronowych dla nowych konstrukcji. Jednocześnie toczy się przebudowa układu torowego wraz z montażem rozjazdów. Przebudowie podlega też przejście podziemne. Powstają nowe budynki nastawni w Kutnie, Barłogach i Łowiczu. Modernizacja toru nr 1 szlaku Krzewie – Kłodawa jest na etapie montażu sieci trakcyjnej (tor jest już ułożony). Między Jackowicami a Żychlinem trwa dopiero wzmacnianie gruntu oraz przebudowa przepustów. W Łowiczu powstaje nowy peron nr 1 i przejście podziemne. Stan zaawansowania prac na obszarze LCS Konin to wykonanie 20 km nowej nawierzchni, 23 rozjazdów, 55 tysięcy metrów sześciennych prac ziemnych oraz dwóch nowych peronów. Między Swarzędzem a Podstolicami prace odbywają się na jednym torze, a na odcinku Podstolice – Konin – dwutorowo.

Poznań – Szczecin: Prace jeszcze się nie zaczęły

Prace nie zaczęły się jeszcze na torach prowadzących z Poznania w stronę Szczecina. Jak informowaliśmy niedawno, przetargi na poszczególne zakresy prac na odcinku Poznań – Wronki są ogłaszane ze znacznym opóźnieniem. Modernizacja trasy ma być prowadzona w trybie „projektuj i buduj”. Jej cel to skrócenie czasu podróży o ok. 20 minut w przypadku najszybszych pociągów. Według komunikatu PKP PLK na 8 stacjach i przystankach nastąpi przebudowa łącznie 37 peronów. Oprócz torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania przebudowie ulegną 44 przejazdy kolejowo-drogowe, przewidziano też modernizację 12 wiaduktów.

Zarządca infrastruktury podkreśla, że jest obecnie największym korzystającym z programu CEF. Łączna wartość środków już pozyskanych z Unii Europejskiej to 3,44 mld euro. Najnowsze 4 umowy na dodatkowe 167 km linii podpisano w połowie roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią

Infrastruktura

Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 09 października 2024

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Infrastruktura

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Roman Czubiński 08 kwietnia 2024

Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią

Infrastruktura

Jest dofinansowanie CEF dla Rail Baltiki i linii pod Górą Kalwarią

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 09 października 2024

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Infrastruktura

PKP PLK: Pięć wniosków do CEF2. Wyniki w czerwcu

Roman Czubiński 08 kwietnia 2024

Projekt towarowej obwodnicy Poznania w korekcie. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij