| PKP PLK ⚫ 14.08.2015 ⚫
81
Od 4 lat rekordowo rosną wydatki PKP Polskich Linii Kolejowych na inwestycje. Ponad 7 mld zł przeznaczone w 2014 roku na modernizacje torów, stacji i peronów, to o ponad jedną trzecią więcej, niż wydatki na ten cel z roku 2013. Standard linii kolejowych systematycznie się poprawia, rośnie prędkość pociągów, skracają się czasy przejazdu. PKP PLK, jako odpowiedzialny zarządca infrastruktury musi w co najmniej równym stopniu dbać o inwestycje, jak i o właściwe utrzymanie zmodernizowanych linii.
Cele i zasady utrzymania linii kolejowych zapisano w uzgadnianym właśnie z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju dokumencie „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016–2023”.
Dokument omówiono 12 sierpnia w Warszawie na konferencji prezentującej założenia programu wieloletniego oraz omówiono wstępne wnioski z konsultacji (po spotkaniu nie zabrakło jednak opinii krytycznych w związku z możliwością ograczenia środków na utrzymanie infrastuktury. Alarmujący list do premier Ewy Kopacz przeczytasz TUTAJ).
Co da PKP PLK program wieloletni?
Program prezentuje kompleksowe podejście do zapewnienia wysokiej jakości i rozwoju infrastruktury kolejowej. Obejmuje on propozycje finansowania kosztów zarządzania oraz utrzymania i remontów infrastruktury. Jego realizacja pozwoli na likwidację części zaległości w naprawie infrastruktury na liniach nie podlegających modernizacji przed 2023 r., wynikających z niewystarczającego finansowania przez wiele lat i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej transportu kolejowego.
Dokument został opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W wielomiesięcznych pracach z obu stron uczestniczyło w nim kilkudziesięciu ekspertów branżowych.
– Program dotyczy zarządzania infrastrukturą do 2023 r., w tym utrzymania linii i jest komplementarny z Krajowym Programem Kolejowym. Jego przyjęcie zapewni stabilne finansowanie działalności związanej z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Możliwe będzie osiągnięcie i utrzymanie trwałych i przewidywalnych parametrów technicznych infrastruktury – skrócenie czasu przewozu pasażerów i towarów oraz zwiększenie bezpieczeństwa. W efekcie poprawi się oferta zarządcy dla przewoźników kolejowych oraz podniesie się poziom usług świadczonych klientom i standard infrastruktury pasażerskiej, w tym dla osób niepełnosprawnych – mówi Piotr Wyborski członek Zarządu PKP PLK.
Określenie kluczowych parametrów dla wszystkich linii w zarządzie PKP PLK
W ramach przygotowywania Programu analizą objęto wszystkie odcinki linii kolejowych (1653) będące w zarządzie PLK i uwzględniono wszystkie branże techniczne oraz rodzaje urządzeń i obiektów na liniach. Dla każdego odcinka linii określono kluczowe charakterystyki, w tym m.in.: wielkość i częstotliwość przewozów, prędkość techniczną, znaczenie dla ruchu międzynarodowego i krajowego. Na podstawie analizy przypisano odcinkom linii odpowiednio pięć kategorii utrzymania.
Efektami przyjęcia programu będzie dla całego okresu 2016–2023 m.in. oszczędność około 20 mld zł. (szacunki w oparciu o Niebieska Księgę dla transportu kolejowego) z tytułu krótszego czasu przejazdu pasażerów, przewozu towarów, ograniczenia negatywnych skutków oddziaływania na środowisko
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele przewoźników, zarządców infrastruktury, wykonawców, naukowcy. Uczestnicy podkreślali, że program jest bardzo ważny i niezbędny dla nowoczesnej gospodarki, ponieważ pozwoli zapewnić oczekiwaną jakość infrastruktury, a tym samym właściwy standard obsługi przewozów pasażerskich i towarowych. Zwracano uwagę na dobrze uzasadniony podział na kategorie oraz wskazanie przez zarządcę infrastruktury priorytetów działań. Wykonawcy byli w szczególności zainteresowani wzrostem wartości kontraktów utrzymaniowych zlecanych na zewnątrz.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,3k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
795
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
655
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
541
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
806
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
880
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni
597
Pasażer Strażacy Metra Warszawskiego będą wspierać działania ratowników nie tylko pod ziemią, ale na terenie całej Warszawy. Na mocy zawartego porozumienia zakładowa służba ratownicza kolei podziemnej będzie podlegać Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
PKP PLK - Szef polskiego biura Impresa Pizzarotti
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >