Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK przygotowują się do kontraktu wieloletniego z MIR

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
14-08-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK przygotowują się do kontraktu wieloletniego z MIR
Dokładnie określone parametry i kategorie utrzymania wszystkich linii kolejowych oraz ustalony na 8 lat zakres prac – PLK i MIR proponują tzw. wieloletni program utrzymaniowy. Jego realizacja zapewni klientom kolei wysoką jakość usług przewozowych.

Od 4 lat rekordowo rosną wydatki PKP Polskich Linii Kolejowych na inwestycje. Ponad 7 mld zł przeznaczone w 2014 roku na modernizacje torów, stacji i peronów, to o ponad jedną trzecią więcej, niż wydatki na ten cel z roku 2013. Standard linii kolejowych systematycznie się poprawia, rośnie prędkość pociągów, skracają się czasy przejazdu. PKP PLK, jako odpowiedzialny zarządca infrastruktury musi w co najmniej równym stopniu dbać o inwestycje, jak i o właściwe utrzymanie zmodernizowanych linii.

Cele i zasady utrzymania linii kolejowych zapisano w uzgadnianym właśnie z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju dokumencie „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016–2023”.

Dokument omówiono 12 sierpnia w Warszawie na konferencji prezentującej założenia programu wieloletniego oraz omówiono wstępne wnioski z konsultacji (po spotkaniu nie zabrakło jednak opinii krytycznych w związku z możliwością ograczenia środków na utrzymanie infrastuktury. Alarmujący list do premier Ewy Kopacz przeczytasz TUTAJ).

Co da PKP PLK program wieloletni?

Program prezentuje kompleksowe podejście do zapewnienia wysokiej jakości i rozwoju infrastruktury kolejowej. Obejmuje on propozycje finansowania kosztów zarządzania oraz utrzymania i remontów infrastruktury. Jego realizacja pozwoli na likwidację części zaległości w naprawie infrastruktury na liniach nie podlegających modernizacji przed 2023 r., wynikających z niewystarczającego finansowania przez wiele lat i wzmocnienie pozycji konkurencyjnej transportu kolejowego.

Dokument został opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W wielomiesięcznych pracach z obu stron uczestniczyło w nim kilkudziesięciu ekspertów branżowych.

– Program dotyczy zarządzania infrastrukturą do 2023 r., w tym utrzymania linii i jest komplementarny z Krajowym Programem Kolejowym. Jego przyjęcie zapewni stabilne finansowanie działalności związanej z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Możliwe będzie osiągnięcie i utrzymanie trwałych i przewidywalnych parametrów technicznych infrastruktury – skrócenie czasu przewozu pasażerów i towarów oraz zwiększenie bezpieczeństwa. W efekcie poprawi się oferta zarządcy dla przewoźników kolejowych oraz podniesie się poziom usług świadczonych klientom i standard infrastruktury pasażerskiej, w tym dla osób niepełnosprawnych – mówi Piotr Wyborski członek Zarządu PKP PLK.

Określenie kluczowych parametrów dla wszystkich linii w zarządzie PKP PLK

W ramach przygotowywania Programu analizą objęto wszystkie odcinki linii kolejowych (1653) będące w zarządzie PLK i uwzględniono wszystkie branże techniczne oraz rodzaje urządzeń i obiektów na liniach. Dla każdego odcinka linii określono kluczowe charakterystyki, w tym m.in.: wielkość i częstotliwość przewozów, prędkość techniczną, znaczenie dla ruchu międzynarodowego i krajowego. Na podstawie analizy przypisano odcinkom linii odpowiednio pięć kategorii utrzymania.

Efektami przyjęcia programu będzie dla całego okresu 2016–2023 m.in. oszczędność około 20 mld zł. (szacunki w oparciu o Niebieska Księgę dla transportu kolejowego) z tytułu krótszego czasu przejazdu pasażerów, przewozu towarów, ograniczenia negatywnych skutków oddziaływania na środowisko

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele przewoźników, zarządców infrastruktury, wykonawców, naukowcy. Uczestnicy podkreślali, że program jest bardzo ważny i niezbędny dla nowoczesnej gospodarki, ponieważ pozwoli zapewnić oczekiwaną jakość infrastruktury, a tym samym właściwy standard obsługi przewozów pasażerskich i towarowych. Zwracano uwagę na dobrze uzasadniony podział na kategorie oraz wskazanie przez zarządcę infrastruktury priorytetów działań. Wykonawcy byli w szczególności zainteresowani wzrostem wartości kontraktów utrzymaniowych zlecanych na zewnątrz.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5