Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK przedstawiło warianty modernizacji linii 405

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK przedstawiło warianty modernizacji linii 405
Jednotorowa linia kolejowa 405 na odcinku z Ustki przez Słupsk do granicy województwa (czyli w praktyce do Białego Boru) ma zostać zmodernizowana do 2023 roku z budżetu marszałka województwa pomorskiego i RPO. PKP PLK przedstawiła właśnie warianty, z których jeden będzie przeznaczony do realizacji. Koszt najbardziej prawdopodobnego to ok. 420 mln zł.

PKP PLK przedstawiła cztery warianty modernizacji linii. Pierwszy z nich jest tzw. wariantem bezinwestycyjnym, który zakłada wykonanie niezbędnych napraw szlaku i wymianę zużytych urządzeń na nim. Wariant ten, ze względu na ograniczoną przepustowość szlaku (na ponad 100-kilometrowym odcinku pomiędzy Słupskiem a Szczecinkiem obecnie pociągi mogą mijać się wyłącznie na stacji w Miastku) z całą pewnością nie będzie realizowany.

Druga z opcji modernizacji, z największą szansą na realizację, zakłada wymianę nawierzchni torowej (tor bezstykowy na większości szlaku), budowę kilku nowych przystanków (Słupsk Strefa Ekonomiczna oraz Ustka Osiedle na odcinku ze Słupska do Ustki) a także przeniesienie przystanków na linii w inne miejsce szlaku (np. Gałęzinowo – bliżej kompleksu rekreacyjnego Dolina Charlotty), wraz z modernizacją istniejących peronów. Bardzo ciekawym aspektem przygotowanej dokumentacji jest koncepcja wydłużenia zelektryfikowanego odcinka linii 405 ze Słupska do nowej stacji Ustka – Osiedle. Tory na tym odcinku istnieją (na większym fragmencie znajduje się też sieć trakcyjna) jednak kursują po nim wyłącznie pociągi towarowe zmierzające w kierunku podusteckiego poligonu.

Nowe mijanki i prędkość maksymalna 100 km/h

W ramach tego wariantu uzyskano by na całym modernizowanym odcinku prędkość max. 100 km/h, co w praktyce oznacza powrót do parametrów konstrukcyjnych linii. Projekt zakłada też stworzenie możliwości mijania się pociągów w kilku miejscach pomiędzy Słupskiem a Szczecinkiem (w grę wchodzi Biały Bór, Miastko, Kępice oraz Korzybie lub Słonowice przebudowane z przystanku osobowego na stację). Również na odcinku Słupsk – Ustka odbudowano by mijankę w Charnowie, lub stworzono by nową na projektowanej stacji przy Dolinie Charlotty. Prawdopodobnie zrewitalizowany zostanie również odcinek pomiędzy stacją w Słupsku a Centrum Handlowym Jantar (który wcześniej planowany był przez miasto i został zarzucony ze względu na brak środku na przygotowanie dokumentacji Słupskiej Kolei Morskiej). W wariancie 2. koszt modernizacji oszacowano wstępnie na około 420 mln zł.

Elektryfikacja? Raczej nie

W wariancie trzecim założono podniesienie prędkości na większości szlaku do 120 km/h, oraz budowę przystanku Ustka Plaża, po zachodniej stronie portu. W wariancie czwartym, mało prawdopodobnym, w grę wchodzi elektryfikacja całego odcinka od Słupska do Szczecinka, wymagałoby to jednak olbrzymich nakładów finansowych oraz dogadania się z województwem zachodniopomorskim, które takie prace musiałoby zlecić na odcinku od Szczecinka do Białego-Boru.

Wszystkie warianty z wyjątkiem pierwszego zakładają budowę nowego peronu 3 na stacji w Słupsku. Z kolei przy okazji planowanej do modernizacji linii 202, w Słupsku powstaną nowe perony 1 i 2. PKP SA przymierza się także do zburzenia obecnego, przeskalowanego dworca kolejowego z końca lat 80-tych i budowy nowego obiektu. W połączeniu z inwestycjami planowanymi przez miasto, dotyczącymi zmiany charakteru okolic dworca i przeniesienie na jego zachodnią stronę dworca autobusów dalekobieżnych, można będzie mówić o rewolucji transportowej w centrum miasta.

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku PKP PLK wybierze wariant inwestycyjny i rozpisze przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji.

Kilka tygodni temu PKP PLK zleciło także opracowanie koncepcji modernizacji linii 229. Więcej na ten temat piszemy TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5