Jednotorowa linia kolejowa 405 na odcinku z Ustki przez Słupsk do granicy województwa (czyli w praktyce do Białego Boru) ma zostać zmodernizowana do 2023 roku z budżetu marszałka województwa pomorskiego i RPO. PKP PLK przedstawiła właśnie warianty, z których jeden będzie przeznaczony do realizacji. Koszt najbardziej prawdopodobnego to ok. 420 mln zł.
PKP PLK przedstawiła cztery warianty modernizacji linii. Pierwszy z nich jest tzw. wariantem bezinwestycyjnym, który zakłada wykonanie niezbędnych napraw szlaku i wymianę zużytych urządzeń na nim. Wariant ten, ze względu na ograniczoną przepustowość szlaku (na ponad 100-kilometrowym odcinku pomiędzy Słupskiem a Szczecinkiem obecnie pociągi mogą mijać się wyłącznie na stacji w Miastku) z całą pewnością nie będzie realizowany.
Druga z opcji modernizacji, z największą szansą na realizację, zakłada wymianę nawierzchni torowej (tor bezstykowy na większości szlaku), budowę kilku nowych przystanków (Słupsk Strefa Ekonomiczna oraz Ustka Osiedle na odcinku ze Słupska do Ustki) a także przeniesienie przystanków na linii w inne miejsce szlaku (np. Gałęzinowo – bliżej kompleksu rekreacyjnego Dolina Charlotty), wraz z modernizacją istniejących peronów. Bardzo ciekawym aspektem przygotowanej dokumentacji jest koncepcja wydłużenia zelektryfikowanego odcinka linii 405 ze Słupska do nowej stacji Ustka – Osiedle. Tory na tym odcinku istnieją (na większym fragmencie znajduje się też sieć trakcyjna) jednak kursują po nim wyłącznie pociągi towarowe zmierzające w kierunku podusteckiego poligonu.
Nowe mijanki i prędkość maksymalna 100 km/h
W ramach tego wariantu uzyskano by na całym modernizowanym odcinku prędkość max. 100 km/h, co w praktyce oznacza powrót do parametrów konstrukcyjnych linii. Projekt zakłada też stworzenie możliwości mijania się pociągów w kilku miejscach pomiędzy Słupskiem a Szczecinkiem (w grę wchodzi Biały Bór, Miastko, Kępice oraz Korzybie lub Słonowice przebudowane z przystanku osobowego na stację). Również na odcinku Słupsk – Ustka odbudowano by mijankę w Charnowie, lub stworzono by nową na projektowanej stacji przy Dolinie Charlotty. Prawdopodobnie zrewitalizowany zostanie również odcinek pomiędzy stacją w Słupsku a Centrum Handlowym Jantar (który wcześniej planowany był przez miasto i został zarzucony ze względu na brak środku na przygotowanie dokumentacji Słupskiej Kolei Morskiej). W wariancie 2. koszt modernizacji oszacowano wstępnie na około 420 mln zł.
Elektryfikacja? Raczej nie
W wariancie trzecim założono podniesienie prędkości na większości szlaku do 120 km/h, oraz budowę przystanku Ustka Plaża, po zachodniej stronie portu. W wariancie czwartym, mało prawdopodobnym, w grę wchodzi elektryfikacja całego odcinka od Słupska do Szczecinka, wymagałoby to jednak olbrzymich nakładów finansowych oraz dogadania się z województwem zachodniopomorskim, które takie prace musiałoby zlecić na odcinku od Szczecinka do Białego-Boru.
Wszystkie warianty z wyjątkiem pierwszego zakładają budowę nowego peronu 3 na stacji w Słupsku. Z kolei przy okazji planowanej do modernizacji linii 202, w Słupsku powstaną nowe perony 1 i 2. PKP SA przymierza się także do zburzenia obecnego, przeskalowanego dworca kolejowego z końca lat 80-tych i budowy nowego obiektu. W połączeniu z inwestycjami planowanymi przez miasto, dotyczącymi zmiany charakteru okolic dworca i przeniesienie na jego zachodnią stronę dworca autobusów dalekobieżnych, można będzie mówić o rewolucji transportowej w centrum miasta.
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku PKP PLK wybierze wariant inwestycyjny i rozpisze przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji.
Kilka tygodni temu PKP PLK zleciło także opracowanie koncepcji modernizacji linii 229. Więcej na ten temat piszemy TUTAJ.