PKP PLK przypominają, że na przełomie 2012/13 roku wdrożony został program poprawy bezpieczeństwa, który objął ponad 200 inicjatyw, a do szkolenia maszynistów i dyżurnych ruchu wprowadzono nowoczesne symulatory.
Sąd Okręgowy w Częstochowie skazał dyżurnych ruchu ze Starzyn Andrzeja N. i ze Sprowy Jolantę S. na kary więzienia za nieumyślne spowodowanie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami.
Piszemy o tym tutaj.
Zarządca infrastruktury informuje dziś, że że na przełomie 2012/13 roku wdrożony został program poprawy bezpieczeństwa, który objął ponad 200 inicjatyw w obszarze pracowniczym, organizacyjnym, inwestycyjnym i techniczny. W zakresie poprawy bezpieczeństwa szczególny nacisk położono na obszar pracowniczy. Wprowadzono dodatkowe godziny szkoleń i zwiększono ich częstotliwość. Ponad 10 tys. pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przeszło kursy z radzenia sobie w sytuacjach stresowych i ze sprawnej komunikacji m.in. dyżurny – maszynista.
PLK zakupiła za 4 mln zł symulator do szkolenia dyżurnych ruchu. Obowiązują dodatkowe komunikaty w sytuacji gdy pociąg zmienia tor jazdy. Procedury - dodatkowa wymiana informacji maszynista – dyżurny gdy pociąg zmienia tor jazdy. Zarządca infrastruktury ograniczył również pięciokrotnie liczbę lokalizacji jazd na tzw. sygnał zastępczy z ok 160 lokalizacji w 2012 r do ok 30 wyłącznie czasowo i zgodnie z przepisami, obecnie.
Rośnie poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei
Zarządca przypomina też, że rok 2014 był najbezpieczniejszy na kolei i w 2015 utrzymano ten trend. Kolej jest coraz bezpieczniejszym środkiem transportu. W 2015 roku o 12 procent spadła liczba kolizji wykolejeń oraz o 12 procent mniej było wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych.
Bezpieczeństwo jest priorytetem w działalności zarządcy infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych. Prowadzone w tym obszarze działania koncentrują się na inwestowaniu w infrastrukturę, ale w równym stopniu nakierowane są na szkolenie kadry odpowiedzialnej za bezpieczeństwo oraz doskonalenie procedur.
Stałym elementem poprawy bezpieczeństwa są działania techniczne i inwestycyjne. PLK zapewnia, że inwestuje w sprzęt i modernizuje infrastrukturę. Tylko w ubiegłym roku wyremontowano ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymieniono 1250 rozjazdów, zmodernizowano 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudowano 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej.
Są też szkoleniaW ubiegłym roku przeszkolono ponad 25 000 osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Za ponad 4 mln zł PLK wybudowała nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje, które mogą zdarzyć się każdego dnia. Program szkoleń jest cały czas uzupełniany o nowe elementy. Spółka zamierza wykorzystać w szkoleniu kolejne urządzenia.
Również PKP Intercity prowadzi szkolenia z bezpieczeństwa. Od 2015 działa wart 5 mln zł najnowocześniejszy w kraju symulator jazdy lokomotywą. Szkolenia na nim podnoszą kwalifikacje maszynistów i poprawiają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Szkolenia na symulatorze są obowiązkowe dla przyszłych i czynnych maszynistów. Co roku PKP Intercity przyjmuje blisko 100 wyszkolonych maszynistów.
Maszynistów PKP Intercity obowiązuje zakaz prowadzenia rozmów przez telefon komórkowy. Pracownicy poddawani są codziennym kontrolom trzeźwości. Wprowadzono obowiązek informowania o ewentualnym zatrudnieniu u innego przewoźnika. W 2014 roku PKP Intercity zainstalowało kamery we wszystkich lokomotywach. System rejestruje m.in. obraz przed lokomotywą. Materiał pozyskany z kamer wykorzystywany jest także w procesie szkoleń.
Tysiące kontroliPLK tylko w 2015 roku przeprowadziła w zakresie bezpieczeństwa ponad 120 tys. kontroli różnych stanowisk i jednostek organizacyjnych, a także kontrole w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów w miejscach prowadzonych inwestycji oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem. Nadzór prowadzony jest w dzień i w nocy, i obejmuje działania planowe oraz nadzwyczajne. W przedsięwzięciu uczestniczą także funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei. PKP zapewnia też wsparcie psychologiczne pracownikom, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jego skutków. W PKP Intercity program wsparcia psychologicznego i szkoleń psychologicznych obejmuje maszynistów i konduktorów, którzy zetknęli się z sytuacją awaryjną lub uczestniczyli w wypadku.
PLK współpracuje z 20 szkołami prowadzącymi kierunki kolejowe. - To działanie niezbędne dla płynnej i naturalnej wymiany kadr na odpowiedzialnych stanowiskach związanych z bezpieczeństwem. PLK organizuje praktyki oraz funduje stypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosło ponad 600 tysięcy złotych. Dzięki absolwentom możliwe jest uzupełnienie kadry o pracowników znających specyfikę kolei - czytamy w informacji zarządcy infrastruktury.