Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP PLK: Kolej Plus na etapie oceny wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
23-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP PLK: Kolej Plus na etapie oceny wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAZdjęcie ilustracyjne
Złożono 47 wniosków do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają ocenę dokumentów z wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi o szacowanej wartości około 18 mld zł. Celem Programu jest wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.

Wnioskodawcy do 24 listopada złożyli do PKP Polskich Linii Kolejowych dokumenty z opracowanym wstępnym studium planistyczno-prognostycznym. Dokumenty dotyczą 47 projektów o szacowanej wartości około 18 mld zł, które obejmują łącznie długość około 1500 km linii.

24 miasta wskazane w studiach, nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych. Dokumenty wnioskodawców obejmują łącznie 42 miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, których dostęp do kolei byłby lepszy lub w ogóle możliwy. Kompleksowe informacje dotyczące projektów z programu Kolej Plus opisujemy na łamach "Rynku Kolejowego" tutaj.

W puli 47 projektów jest 39 liniowych, w tym 13 o łącznej długość ok. 450 km dotyczących odbudowy lub poprawy parametrów nieczynnych linii. 9 projektów dotyczy budowy nowych linii o łącznej długości około 300 km. Rewitalizacji linii dotyczy 7 projektów o łącznej długość około 710 km. Jest 8 projektów punktowych związanych z budową nowych przystanków.

Gdzie projektów zgłoszono najwięcej?

– Gratuluję wnioskodawcom, których projekty przeszły do kolejnego etapu Kolej Plus. Z zadowoleniem przyjmujemy tak duże zainteresowanie samorządów Programem. To pokazuje, że kolej jest ważnym elementem w rozwoju regionów. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Na takie działania z Programu Kolej Plus polski rząd przeznaczy 5,6 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Najwięcej opracowań wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych zlecili wnioskodawcy w województwach: śląskim (15), wielkopolskim (5), małopolskim (5) i lubelskim (5). Po 4 projekty złożono w woj. mazowieckim i dolnośląskim. Po 2 projekty w woj. lubuskim i łódzkim oraz po 1 projekcie w województwach: opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim.

Opracowane wstępne studia planistyczno – prognostyczne określają niezbędny zakres prac. Wnioskodawcy mieli zawrzeć również opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotny jest dokument, potwierdzający zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. kosztów kwalifikowalnych inwestycji, a także deklaracje właściwego organizatora przewozów o uruchomieniu i finansowaniu minimum 4 par pociągów przez 5 lat.

Etap wielokryterialnej oceny

W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie - po akceptacji przez Ministra Infrastruktury, kwalifikacja do realizacji w Programie Kolej Plus.

Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.


Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Zobacz również:

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

PKP PLK 16 maja 2025

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kolej Plus już 3 mld złotych droższa, a to nie koniec. Co dalej?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij