NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani do dalszego przyspieszania inwestycji

| Roman Czubiński 07.09.2020 97

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani do dalszego przyspieszania inwestycji
fot. PKP PLK
Najważniejsze są inwestycje, ale rozumiane nie jako samo wydawanie pieniędzy, lecz jako poprawa jakości i zapewnianie właściwych parametrów – stwierdził podczas debaty na Europejskim Kongresie Gospodarczym prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak ocenił, w ostatnich latach poprawiła się jakość dokumentacji projektowych, dzięki czemu nie trzeba już powracać z pracami na linie, których przebudowę niedawno zakończono. Prezes zarządcy infrastruktury zapowiedział dalsze inwestycje na najważniejszych ciągach towarowych, przejściach granicznych i w aglomeracjach.
Za jeden z najważniejszych wyznaczników jakości inwestycji Merchel uznał to, by po zakończeniu modernizacji lub remontu nie było już potrzeby wracania do prac na tym samym odcinku. Jak stwierdził, aż ok. 60% inwestycji zrealizowanych w poprzedniej unijnej perspektywie budżetowej (wartych łącznie 22 mld zł) nie spełnia tego kryterium. – Likwidowano na nich np. mijanki albo budowano za krótkie tory stacyjne – podawał przykłady. Zdarzały się też przypadki remontowania torów, ale bez prac przy najważniejszych obiektach inżynieryjnych (np. na linii 15 między Zgierzem a Łowiczem). W efekcie na wielu odcinkach utrudnienia dla pasażerów i przewoźników nie skończyły się na dobre wraz z zakończeniem inwestycji.

Jak przyznał prezes zarządcy infrastruktury, zjawiska tego nie udało się jeszcze całkowicie wyeliminować. – Dziś nadal mamy ok. 20% takich przypadków. Dzieje się tak dlatego, że część założeń projektowych otrzymaliśmy w spadku po poprzednikach – tłumaczył. Jak dodał, inwestowane kwoty przynoszą pierwsze efekty: wskaźnik średniej prędkości handlowej pociągów towarowych, choć nadal jest niski, przestał spadać. – Nie wszystko zależy od PKP PLK – duże znaczenie ma też organizacja pracy przewoźników. Przewoźnicy towarowi na ogół przestali składać wnioski o dostęp do torów CMK, odkąd wyposażyliśmy ją w system wykrywania usterek w wagonach towarowych. Te pojazdy, w których wykryjemy usterki, są wyłączane – przytoczył anegdotę.

Odnosząc się do wyrażanych od dawna i powtórzonych w trakcie debaty przewidywań w sprawie konieczności zwiększenia rocznych wydatków inwestycyjnych, prezes PKP PLK zapowiedział, że w tym roku nastąpi kolejny wzrost wartości wykonanych prac. – Na pewno zrealizujemy inwestycje na poziomie 11 mld zł w tym roku, a mam nadzieję, że więcej – zadeklarował. Dla porównania – dotychczasowy rekord roczny wynosi ok. 9 mld zł. Obecnie, według danych prezesa, „na placach budowy” jest zaangażowanych ponad 50 mld zł.

Merchel podkreślił, że mimo pandemii koronawirusa udało się utrzymać ogólną sprawność procesu inwestycyjnego. – Między marcem a lipcem tempo inwestycji wynosiło ok. 90% normalnej wartości. Biorąc pod uwagę nadzwyczajne okoliczności, to niezły wynik, choć niektóre terminy wydłużały się – przyznał.

Aby osiągnąć docelowy, określony w Strategii Zrównoważonego Transportu standard (z perspektywą do 2040 r.), należy – według szefa zarządcy infrastruktury – wydać ok. 300 mld zł. – Zrównoważony rozwój ma odzwierciedlenie w naszej strategii. Modernizujemy zarówno linie do ruchu pasażerskiego, w tym – aglomeracyjne, jak i ciągi towarowe. Poprawiamy stan wszystkich trzech podstawowych linii towarowych Północ – Południe. Na Magistrali Węglowej (linia 131) na niektórych odcinkach trwają już prace, przygotowujemy dokumentację dla pozostałych fragmentów, które będą gotowe do 2022 r. Będziemy wtedy aplikować o środki z CEF. Również dla Magistrali Nadodrzańskiej powstaje dokumentacja. Modernizujemy też ciąg linii 8 i 6 przez Warszawę do przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej – choć nie należy on do sieci bazowej, intensywny ruch towarowy jest prowadzony także na nim – wyliczył Merchel. Przypomniał także o modernizacji dojazdów do portów morskich. Jak stwierdził, łączna wartość wymienionych projektów to ok. 3,5 mld zł.

Mówca podkreślił, że wiele modernizacji to de facto nowe linie (wzrost prędkości np. z 60 do 160 km/h oznacza zupełnie nową jakość). – Rozbudowujemy przejścia graniczne, takie jak to w Terespolu. Tak zwany Terespol Towarowy, który zaczniemy budować w roku 2022, zyska przepustowość 40-50 pociągów na dobę zamiast obecnych 14 – zaznaczył prezes PKP PLK. Zwiększeniu możliwości sieci ma służyć też budowa dodatkowych torów w aglomeracjach: docelowo wszystkie linie wylotowe z Warszawy mają być czterotorowe. W Krakowie budowa takiego odcinka jest na końcowym etapie. Podobne inwestycje będą też realizowane we Wrocławiu i Poznaniu. – Tam, gdzie jest zapotrzebowanie, powstają też nowe przystanki – dodał Merchel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44730)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44730)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5