PKP PLK skorzysta z prawa opcji i zamówi 6 wózków motorowych z oprzyrządowaniem, przeznaczonych do wykonywania prostych, awaryjnych prac torowych oraz np. odśnieżania szlaków.
Nowy sprzęt wzmocni park maszynowy Polskich Linii Kolejowych i usprawni działanie zespołów pogotowia technicznego.
– Wózki motorowe dowiozą pracowników na pilne akcje z prędkością nawet 100 km/h. Żuraw do wyładunku materiałów z ponad 12-metrowym ramieniem i udźwigiem 1500 kg, pozwoli wyładować materiały i sprzęt. Platforma do ich przewozu ma powierzchnię 11 m2. Zimą dodatkowe elementy wyposażenia, np. pług wirnikowy, czy pług lemieszowy, pozwolą udrożnić szlaki – poinformowało biuro prasowe PKP PLK. Za dziesięć miesięcy nowe wózki trafią do oddziałów w Białymstoku, Siedlcach, Skarżysku-Kamiennej, Wałbrzychu, Ostrowie Wielkopolskim i Nowym Sączu. Dołączą do 36 wózków zakupionych wcześniej w ramach tego projektu, z których już 28 wspomaga służby PLK.
W klimatyzowanej kabinie, w której zmieści się 6-osobowa brygada, znajdują się dwa niezależne pulpity sterujące, większość manometrów jest już w formie cyfrowej. Drezyna posiada wszystkie urządzenia bezpieczeństwa ruchu, z czuwakiem aktywnym i SHP i rejestratorem włącznie. Ciężkie drezyny, które właśnie kupiły PLK, nie będą zastępować znajdującego się w zasobach PLK sprzętu, jednak w wielu przypadkach, dzięki dodatkowym urządzeniom odśnieżnym, pozwolą na skreślenie np. maszyn odśnieżnych, bardzo już wyeksploatowanych i nie służących do innych zadań.
Umowę na 6 wózków motorowych, wyposażonych w ciche silniki marki Caterpillar C9.3 o mocy 400 koni mechanicznych, za 21,5 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 21 stycznia. Sprzęt dostarczy stargardzki Zakład Pojazdów Szynowych, który
już wcześniej sprzedał PLK specjalistyczne pojazdy.
Zamówienie jest częścią projektu o wartości 250 mln zł, pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego”. W ostatnich latach, w ramach projektu, PLK podpisały już umowy na zakup 47 maszyn. – Do jednostek PLK na terenie kraju trafiło 28 z 36 zakupionych wózków motorowych. PLK oczekują w I kwartale na dostawę pojazdu dwudrogowego do inspekcji obiektów inżynieryjnych np. mostów. W ramach projektu zamówione zostały również dwie podbijarki torów i jedna podbijarka rozjazdów. Park maszynowy PLK zasili także profilarka tłucznia – informuje PKP PLK.
Projekt POIiŚ 5.2-10 pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.