NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity znalazło w spółce dodatkowych 165 mln złotych

| Michał Szymajda 22.01.2016 174

PKP Intercity znalazło w spółce dodatkowych 165 mln złotych
Zmiany w PKP Intercity obejmują m.in. zaplecza utrzymanioweFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Cały czas pracujemy nad lepszym wykorzystaniem własnych zapleczy w Gdyni, Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. Zakłady zajmujące się przeglądami i naprawami okresowymi lokomotyw i wagonów pracują już według nowego wzorca logistycznego – mówił podczas spotkania z dziennikarzami Piotr Rybotycki, członek zarządu PKP Intercity. Daje to spore oszczędności, których spółka szuka także na innych polach.
Spółka wskazuje na konkretne oszczędności, które wynikają z lepszej organizacji pracy. Na przykład: średni czas przeglądu lokomotywy na poziomie P1 skrócił się o 37% i obecnie, zamiast 8 godzin, trwa 5. Aż o 47% wzrosła także dostępność lokomotyw. Dzięki wzrostowi efektywności spółka od sierpnia mogła zrezygnować z pożyczania od PKP Cargo i innych firm 5 lokomotyw EU07.

– Zarządziliśmy też generalne sprzątanie stanowisk pracy i hal. Usunęliśmy w ten sposób aż 300 ton złomu. Przy okazji porządkowania okazywało się, że w halach znajdują się części do lokomotyw, których nie eksploatujemy od lat. Ze sprzedaży złomu zyskaliśmy 3 mln zł. Postanowiliśmy zostawić te pieniądze na stanowiskach pracy i zapytać pracowników warsztatowych czego najbardziej im potrzeba. Poprosili o nowe narzędzia, do których sami zbudowali stelaże. Oczywiście je dostali – mówił Piotr Rybotycki, członek zarządu PKP Intercity ds. operacyjnych.

165 milionów oszczędności

Z prezentacji dla dziennikarzy wynika, że spółka szuka oszczędności tam, gdzie do tej pory nie widziano szans na poprawię wyniku finansowego. I tak na przykład: 40 mln zł w 2015 roku oszczędzono dzięki zastosowaniu narzędzi informatycznych, które pozwalają dostosować długość składów do rzeczywistego zainteresowania podróżnych, podjęto się też renegocjacji umów zawieranych przez przewoźnika, które, razem z wdrożeniem dokumentów, takich jak instrukcja zakupowa, dały łącznie ponad 100 mln zł. Kolejne oszczędności wynikły ze wspomnianych zmian w zapleczach i sprzedaży zbędnych, przeważnie uszkodzonych, lokomotyw i wagonów. Zlecenie sprzątania wagonów własnym pracownikom na warszawskim Grochowie okazało się w perspektywie rocznej tańsze o milion zł. w stosunku do zlecania tego na zewnątrz. Łącznie daje to 165 mln zł. na samych „miękkich działaniach”.

Prezes Leonkiewicz zapowiedział też inwestycje w Remtrak. To firma córka PKP Intercity zajmująca się naprawą wagonów.

– Chcemy by wykonywała ich więcej, dlatego będziemy ją dokapitalizowywać. Część napraw do poziomu P4 taniej nam zlecać własnej firmie, niż oddawać je na zewnątrz – powiedział prezes PKP Intercity.
– W 2011 roku PKP Intercity posiadała 1800 unieruchomionych wagonów, w tej chwili mamy ich 1000, ale daleki jestem od szczęścia z tego powodu. 400 wagonów z tej sumy przejdą naprawy i modernizację i wrócą na tory, część jeszcze w tym roku – mówił Leonkiewicz.

Dotacja stanowi coraz niższy procent środków na działalność

Prezes PKP Intercity mówił też o poziomie dotacji, którą przewoźnik otrzymuje od państwa. Zdaniem przewoźnika, jej udział w przychodach spółki spadnie w 2016 do 13,40 zł. za pociągokilometr. Dla porównania – w 2014 roku była to kwota 16,30 za każdy przejechany z pasażerem kilometr. Nie stanie się tak jednak ze względu na spadek poziomu dotacji, ale ze względu na coraz efektywniejsze zarządzanie i sukcesy przewozowe firmy.

– Ponad 13 zł. dopłaty to, w porównaniu z innymi przewoźnikami regionalnymi, niewiele – powiedział Jacek Leonkiewicz.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP Intercity (3815)

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP Intercity (3815)

Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5