PKP Intercity ogłosiło zapytanie ofertowe na dostawę elementów zabudowy systemu sterowania ETCS dla pojazdów typu 43WE serii ED161 Dart. Dostarczone przez Pesę pojazdy mają ten system – chodzi o części do naprawy uszkodzeń spowodowanych wypadkami.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziesięciu anten Siemens typ ANT5A oraz takiej samej liczby przewozów anteny z dwuletnią gwarancją. Termin dostawy jest długi – pierwsza połowa zamówienia w pięć miesięcy, druga w ciągu roku.
Zamówienie jest o tyle ciekawe, że Darty Pesy
posiadają już ETCS poziomu 2. Jak tłumaczy Agnieszka Serbeńska z biura prasowego przewoźnika, w wyniku kolizji pojazdów ED161 z pojazdami drogowymi oraz innych zdarzeń kolizyjnych na liniach kolejowych dochodzi do uszkodzeń elementów systemu ETCS umieszczonych na podwoziu pojazdów. – PKP Intercity uruchomiło więc postępowanie zakupowe dla zabezpieczenia odpowiedniej liczby podzespołów, by w ten sposób zapewnić sprawne przeprowadzanie koniecznych napraw – tłumaczy.
Spytaliśmy, czy naprawy ETCS nie wchodzą w zakres utrzymania pojazdów przez producenta. – Naprawy skutków wypadków są wyłączone z umowy na dostawę i utrzymanie pojazdów serii ED161 – tłumaczy przedstawicielka przewoźnika. PKP IC do takich napraw może wykorzystywać swoje części, jeśli są zgodne z dokumentacją pojazdu. Trzy lata temu
pisaliśmy o naprawie drzwi do Pendolino tego przewoźnika.
Konieczność wyłączenia całego zespołu trakcyjnego w wyniku awarii czy wypadku jest jedną z wad tego typu jednostek. Mają też jednak istotne zalety.
Więcej na ten temat piszemy w tym tekście.