NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity tnie połączenia. Tuż przed wakacjami

| Jakub Madrjas 03.06.2016 572

PKP Intercity tnie połączenia. Tuż przed wakacjami
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Z początkiem wakacji PKP Intercity usunie ze swojej siatki trzy pary pociągów. Najbardziej zaskakuje skasowanie TLK Rataj – jedynego taniego połączenia popołudniowego z Warszawy do Gdańska. Przewoźnik skazuje tym samym pasażerów na korzystanie z dużo droższego Pendolino lub przesiadkę do konkurencji.
PKP Intercity poinformowało, że od pierwszego wakacyjnego weekendu odwołane zostaną trzy pary pociągów: 26100 Morcinek w relacji Kielce – Wrocław Główny (kursuje do 25 czerwca 2016 roku) wraz 62100 Morcinek w relacji Wrocław Główny – Kielce (kursuje do 24 czerwca), 15109 Rataj w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna, wraz z 51108 Rataj w relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia (oba kursują do 24 czerwca) oraz 47105 Lompa w relacji Katowice – Poznań Główny, (kursuje do 24 czerwca) wraz z 74104 Lompa w relacji Poznań Główny – Katowice (kursuje do 25 czerwca). Informacja o likwidacji połączeń znajduje się w trochę mylącej zakładce „Dostępność sprzedaży na pociągi krajowe”.

„Analizujemy siatkę połączeń”

Skąd decyzja o likwidacji pociągów, w tym połączenia nad morze ze stolicy, tuż przed początkiem szczytu przewozowego? – PKP Intercity cały czas analizuje siatkę swoich połączeń. Z naszych badań wynikało, że składy Morcinek, Lompa oraz Rataj charakteryzują się bardzo niską frekwencją, dlatego zdecydowaliśmy się na ich wycofanie z rozkładu. Pasażerowie podróżujący na tych trasach mają zapewnione alternatywne połączenia – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Czy tak jest w istocie? Być może w przypadku TLK Lompa, gdzie zdarzały się nawet dwuwagonowe zestawienia. Jednak w ostatnim czasie linia Poznań – Katowice przez Ostrów, Kluczbork i Lubliniec odżyła. Obecnie kursuje tam 5 par pociągów PKP IC plus szósty nocą, a na stacjach powiatowych pojawiało się coraz więcej pasażerów. TLK Lompa umożliwiał wyjazd z Poznania w kierunku Katowic o 6:25 i powrót na 21:27.

Jeśli chodzi o TLK Morcinek, to z naszych informacji wynika, że przynajmniej w weekendy pociąg wcale nie jeździł pusty, a w trzywagonowym składzie brakowało miejsc siedzących. Było to też połączenie przesiadkowe ze Śląska do Lublina i Radomia, z którego korzystało nawet kilkadziesiąt osób.

Likwidacja popularnego pociągu nad morze. Polski Bus zaciera ręce?

To jednak nic w porównaniu z trzecim pociągiem – TLK Rataj, któremu na pewno nie można zarzucić braku popularności. W standardowym, siedmiowagonowym zestawieniu nieraz brakowało miejscówek.

Z analizy rozkładu jazdy wynika, że po decyzji PKP Intercity o zlikwidowaniu TLK Rataj już od godziny 13-tej nie będzie żadnego taniego pociągu na zmodernizowanej za unijne pieniądze magistrali E65 z Warszawy do Gdyni. Pasażerowie ze stolicy chcący dotrzeć wieczorem nad morze będą mieli do wyboru tylko kilkukrotnie droższe pociągi Pendolino lub przesiadkę do konkurencji – np. Polskiego Busa. I to dokładnie w dzień rozpoczęcia wakacyjnego szczytu przewozowego.

PKP Intercity: To nie kwestia braku taboru

Czy cięcia połączeń mają związek z opisywanymi przez nas wczoraj brakami taborowymi. Przewoźnik zapewnia, że nie. - Wycofanie z oferty połączeń nie wiąże się z brakami taborowymi. wynika z analiz oferty i frekwencji w pociągu. Pociągi, jakie wycofaliśmy cieszyły się niskim zainteresowaniem, co powodowało generowanie deficytu – zapewniła Beata Czemerajda.

– Wycofanie się z trzech połączeń nie stanowi części programu poprawiania dostępności taboru. Temu służą prowadzone naprawy i modernizacje wagonów i lokomotyw. Aby zwiększyć dostępność naszych zasobów opracowaliśmy także nowy plan koniecznych przeglądów. Szereg prac wykonujemy wcześniej, zamiast w lipcu tabor trafia do warsztatów już w maju i czerwcu. Pracujemy również nad pozyskaniem np. dodatkowych wagonów na okres szczytów poprzez wynajem – przypomina rzeczniczka.

Warto też zauważyć, że wiceminister Piotr Stomma już kilka miesięcy temu informował o luce w budżecie przewoźnika na kwotę 200 mln złotych. Jednak sam minister deklarował przed miesiącem, że cięć w siatce połączeń przewoźnika nie będzie. – Nie ma w tej chwili powodów, żeby twierdzić, że nastąpi ograniczenie oferty, którą my i tak oceniamy jako nie w pełni doskonałą – powiedział "Rynkowi Kolejowemu".

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5