Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Przeprowadziliśmy trzy aktualizacje strategii taborowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Przeprowadziliśmy trzy aktualizacje strategii taborowej
Fot. Pesa BydgoszczBezprzedziałowy wagon PKP Intercity po modernizacji w Pesie
Spółka PKP Intercity odniosła się do naszego artykułu, w którym wskazaliśmy na opóźnienia oraz różnice w realizacji Strategii Taborowej PKP Intercity, w stosunku do założeń.

Cały tekst dotyczący problemu dostępny jest tu: „Strategia taborowa PKP Intercity nieco kuleje”. Poniżej przedstawiamy stanowisko PKP Intercity do tego tekstu, które otrzymaliśmy po południu 15 stycznia. 

– PKP Intercity realizując strategię rozwoju od roku 2016, przeprowadziło jej 3 aktualizacje. Pierwsza z nich przyniosła nowe projekty i zwiększenie kwoty z 2,5 mld zł do 7 mld zł, druga zaś wprowadziła kolejne zadania taborowe i infrastrukturalne, a kwota wzrosła z 7 do 19 mld zł. Ostatnia aktualizacja, ogłoszona z początkiem 2022 roku, to kwota 27 mld złotych w perspektywie do 2030 roku – czytamy.

– Dotychczas w ramach jednej strategii rozwoju pn.: „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” z kolejnymi jej aktualizacjami zostało zrealizowanych wiele projektów taborowych w zakresie zakupu i modernizacji, a także rozwijane są zadania inwestycji infrastrukturalnych. W okresie do końca 2023 roku PKP Intercity zakontraktowało inwestycje taborowe na kwotę 8,5 mld zł – napisał Cezary Nowak. Poniżej podsumowanie przedstawione przez PKP Intercity.

Lokomotywy i wagony

– W ramach tej kwoty zakupione zostały w sumie 43 nowe lokomotywy (33 do tej pory dostarczone Griffiny i 10 małych lokomotyw manewrowych CZ Loko – dop. red.) oraz zmodernizowanych 167 pojazdów (w tej liczbie są prawdopodobnie rozmaite prace np. przy EP09, także na poziomie P4 – dop. red.). Spółka kupiła 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zmodernizowała 14 jednostek ED-74. Producenci na zlecenie PKP Intercity zmodernizowali w sumie 887 wagonów, wyprodukowanych i przekazanych zaś zostało w sumie 81 nowych wagonów – czytamy.

– W trakcie realizacji pozostają kontrakty na dostawę w sumie 76 nowych lokomotyw Griffin (dwie umowy: jedna na 20 elektrowozów, druga zaś na 46 lokomotyw); 78 nowych lokomotyw Griffin o prędkości 200 km/h (dwie umowy: 15 lokomotyw wielosystemowych i 63 elektrowozy z opcją na kolejne 32 pojazdy) oraz 16 lokomotyw hybrydowych (wykonawca PESA Bydgoszcz). W zakresie modernizacji wagonów w trakcie realizacji pozostają zamówienia m.in. na modernizację 50 wagonów do typu COMBO (wykonawca H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych); modernizacja 45 wagonów do typu COMBO (wykonawca PKP Intercity Remtrak); 40 wagonów typów Z1A, Z1B i Z1B PRM (wykonawcy: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i PESA Mińsk Mazowiecki); modernizacja 90 wagonów do typu 174A (wykonawca: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych), modernizacja 60 wagonów do typu 141A20-ROP (wykonawca: PKP Intercity Remtrak).

Spółka pisze też o innych zadaniach, które są w fazie przetargowej.

– Prowadzone są obecnie postępowania przetargowe na różnym etapie zaawansowania m.in. na zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, zakup 38 siedmiowagonowych składów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Podjęta została przez Zarząd decyzja w sprawie rozstrzygnięcia postępowania na zakup 300 nowych wagonów z prawem opcji na kolejne 150 pojazdów, która otworzyła drogę do starań o dalsze zgody korporacyjne Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia, co wynika z przekroczenia wartości oferty złożonej w postępowaniu w stosunku do kwoty, którą PKP Intercity planowało przeznaczyć na ten cel. W planach przetargowych na pierwsze półrocze 2024 roku jest ogłoszenie m.in. postępowania na zakup 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 km/h – pisze Cezary Nowak.

Stacje postojowe

W zakresie inwestycji w stacje postojowe spółki w różnych lokalizacjach, gdzie wskazywaliśmy duże opóźnienia, spółka zaznacza, że do końca 2023 roku zakontraktowała inwestycje na kwotę 400 mln zł. i trwają już prace na różnym stopniu zaawansowania m.in. w: Szczecinie, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Gdyni, Białymstoku, Zakopanem oraz Łodzi. Trwa również proces zatwierdzania wyboru najkorzystniejszej oferty na wykonanie przebudowy bocznicy w Przemyślu.

– Zakończono roboty budowlane w zakresie przebudowy wagonowni, lokomotywowni oraz budowa myjni we Wrocławiu. W Warszawie zakończyła się budowa myjni całorocznej, trwają zaś prace modernizacyjne na pozostałym terenie bocznicy kolejowej. W Krakowie również powstała nowa myjnia sezonowa, zaawansowane są zaś prace modernizacyjne w tej lokalizacji. PKP Intercity jest na etapie inicjacji wielu kolejnych projektów inwestycyjnych, mających na celu zapewnienie możliwości obsługi taboru kolejowego na najwyższym poziomie – czytamy w oświadczeniu spółki.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ferie zimowe na Podlasiu i Mazurach. Co proponuje PKP Intercity?

Pasażer

Ferie zimowe na Podlasiu i Mazurach. Co proponuje PKP Intercity?

inf. pras. PKP Intercity 20 stycznia 2024

Newag: Rezygnacja z push-pulli przez Intercity nie jest dobrą informacją

Tabor i technika

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Tabor i technika

Czy będzie więcej pociągów do Berlina?

Pasażer

Czy będzie więcej pociągów do Berlina?

Michał Szymajda 11 stycznia 2024

Czy PKP Intercity kupi 300 nowych wagonów od Cegielskiego?

Tabor i technika

PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200

Tabor i technika

Zobacz również:

Ferie zimowe na Podlasiu i Mazurach. Co proponuje PKP Intercity?

Pasażer

Ferie zimowe na Podlasiu i Mazurach. Co proponuje PKP Intercity?

inf. pras. PKP Intercity 20 stycznia 2024

Newag: Rezygnacja z push-pulli przez Intercity nie jest dobrą informacją

Tabor i technika

PKP Intercity: Chętnie wynajmiemy spalinowe lokomotywy

Tabor i technika

Czy będzie więcej pociągów do Berlina?

Pasażer

Czy będzie więcej pociągów do Berlina?

Michał Szymajda 11 stycznia 2024

Czy PKP Intercity kupi 300 nowych wagonów od Cegielskiego?

Tabor i technika

PKP Intercity kupuje od Newagu 63 lokomotywy Griffin 200

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5