NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity: Priorytet dla połączeń międzywojewódzkich jest zasadny

| Kasper Fiszer 06.06.2018 5,7k

PKP Intercity: Priorytet dla połączeń międzywojewódzkich jest zasadny
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Największy przewoźnik dalekobieżny w kraju przekonuje, że przewozi swoich pasażerów na duże odległości i musi zapewnić im możliwie najlepsze godziny kursów oraz najkrótsze czasy przejazdów. Zasadny jest więc priorytet dla pociągów łączących różne województwa na etapie konstrukcji rozkładów jazdy – twierdził na Uniwersytecie Łódzkim Jarosław Oniszczuk.
Niedawno Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaproponowała zmiany w priorytetyzacji różnych rodzajów pociągów podczas konstrukcji rozkładu jazdy. Przewoźnik twierdzi bowiem, że specyfika jego działalności wymaga dowozu do miejsc pracy czy nauki na ściśle określone godziny, a wyznaczanie rozkładu jazdy kursów dalekobieżnych przed regionalnymi sprawia, że te ostatnie bywają niedostosowane do lokalnych potrzeb. Zdarza się też, że przewoźnik nie otrzymuje w ogóle dostępu do infrastruktury w pewnej części doby – np. podczas remontów ograniczających przepustowość.

Ważna nie tylko liczba podróżnych, ale i praca przewozowa

Ze stanowiskiem tym zgadza się Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, który wstępnie zapowiedział dążenia do zmian prawnych w tym zakresie. Na propozycję tę odpowiedział niedawno w Łodzi również członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk. Co oczywiste w kontekście rodzaju działalności obu spółek, wyraził on zdanie zdecydowanie odmienne od zaprezentowanego przez ŁKA (i łódzkiego organizatora przewozów).

Wskazywał on, że jeśli brać pod uwagę pracę przewozową wyrażoną w pasażerokilometrach, a nie liczbę osób w pociągach, to PKP Intercity pełni najistotniejszą rolę w systemie kolejowym w Polsce z udziałem na poziomie 49 proc. całego rynku. – My przewozimy przede wszystkim między województwami, między miejscami odległymi o 300 czy 500 km. Czy uruchamiając pociągi dalekobieżne, mamy się zatrzymać przed dużą aglomeracją i poczekać, aż [spółki regionalne] rozwiozą swoich pasażerów? – pytał.

Ścisły podział na kategorie to anachronizm?

– Wystarczyłoby, by [PKP Intercity] wjeżdżało do miast o określonych [innych niż kluczowe dla przewoźników regionalnych] końcówkach minutowych – odpowiedziała mu Elżbieta Nowak z Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – My chcemy dojechać jak najszybciej – podkreślił jednak Jarosław Oniszczuk. Dodał, że jego spółka nie konstruuje bezpośrednio rozkładów jazdy. – My organizujemy przewozy dalekobieżne tak, żeby pociągi przyjeżdżały w jak najlepszych godzinach – przekonywał. – Poza tym zabieramy również tych, którzy dojeżdżają bliżej – stwierdził.

– Kolej, jak spojrzymy na całą Europę, generalnie prowadzi walkę z anachronizmem. Chodzi o znalezienie pewnej równowagi pomiędzy dwoma segmentami: regionalnym i dalekobieżnym – komentował dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. – Przepisy dotyczące uprzywilejowania kolei dalekobieżnych względem regionalnych na świecie ewoluują. W Niemczech jest tak, że wszystkie pociągi jadące dalej niż 50 km są traktowane jako dalekobieżne. Nierzadko się zdarza, że jadący z 10-minutowym opóźnieniem ICE zjeżdża na tor boczny, by przepuścić pociąg niższej kategorii, który jedzie punktualnie – zauważył.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2135)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2135)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5