Partnerzy serwisu:
Pasażer

Będzie nocny pociąg z Polski do Niemiec

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Będzie nocny pociąg z Polski do Niemiec
Fot. M. SzymajdaPociąg EuroNight Chopin na stacji Warszawa Gdańska
PKP Intercity w końcu potwierdziło nam, że od 10 grudnia pociąg EN Chopin dojedzie do Monachium! To pierwsze od wielu lat nocne połączenie z Niemcami. Pozwoli też w komfortowy sposób dotrzeć w Alpy.

Po wielu tygodniach od publikowania przez zagranicznych partnerów PKP Intercity (DB i ÖBB) informacji o prawdopodobnym starcie nocnego połączenia Warszawa – Monachium, polska spółka w końcu podała, na prośbę „Rynku Kolejowego” konkretne informacje w tej sprawie.

– W porozumieniu z Kolejami Austriackimi (ÖBB) i Niemieckimi (DB) trasę „nowego” pociągu Chopin wydłużono do Monachium. Chopin oprócz grupy wagonów do Monachium będzie prowadził również z Warszawy grupę wagonów do Pragi przełączaną w Bohuminie oraz grupę wagonów do Budapesztu, która przełączana będzie w Breclaviu. W tej chwili trwają ostatnie uzgodnienia z zagranicznymi partnerami. O szczegółach nowego połączenia będziemy informować bliżej terminu wdrożenia nowego rozkładu jazdy – napisał Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Do Monachium zamiast do Grazu

Na razie nie wiemy w jakim zestawieniu do Monachium dotrze nowy pociąg, wiemy natomiast, że skierowanie grupy wagonów do stolicy Bawarii będzie skutkować zakończeniem kursowania grupy wagonów z Wiednia do Grazu. Obecnie do Grazu docierają tylko dwa własne wagony PKP Intercity (sypialny i 2 klasy), do których w Bohuminie dołączane są wagony austriackie i niemieckie, z pociągi Nightjet z Berlina. Jednak pociąg Nightjet w relacji Berlin – Wrocław – Wiedeń – Graz od grudnia już nie pojedzie w tej relacji, o czym więcej napiszemy wkrótce.

Rozkład jazdy

Z rozkładu jazdy opublikowanego przez Niemców i Austriaków wynika, że ze stacji München Hbf pociąg ruszy o godzinie 18:35 i w drodze do Wiednia zatrzyma się na stacjach München Ost, Rosenheim, Salzburg, Attnang-Puchheim, St.Pölten Hbf. W Wiedniu będzie o 23:07 a jego postój ma być tylko trzyminutowy. Ze stolicy Austrii odjedzie o 23:10 i dalej zatrzyma się w Brzecławiu (38 minut postoju związany m.in. z łączeniem wagonów z Budapesztu), Ostrawie, Bohuminie (postój od 2:35 do 3:45), Zebrzydowicach, Czechowicach-Dziedzicach, Oświęcimiu i Krakowie (przyjazd na 6:07, dojazd o 6:17), Miechowie, Włoszczowie Północ, Opocznie Południe. Kurs skończy w Warszawie Gdańskiej o 8:51.

Pociąg powrotny z Warszawy Gdańskiej wyruszy o 19:59 i analogiczną trasą dotrze do Wiednia na godzinę 4:49, na główną stację Monachium dotrze o 10:01. Dla pociągu w kierunku Austrii i Niemiec zaplanowano bardzo krótkie (w stosunku do istniejących obecnie) postoje w Bohuminie (od 1:01 do 1:45) oraz w Brzecławiu (od 3:38 do 3:55) gdzie rozłączane są grupy wagonów.

Bez obsługi Katowic, dojazd do Wiednia w nocy

Jakie wnioski płyną z tego rozkładu jazdy? Po pierwsze: trasa pociągu nie wiedzie już przez Katowice. Tak jak dawniej EC Chopin korzystać będzie z linii przez Oświęcim i Czechowice-Dziedzice, która w końcu została wyremontowana. Ale w tym czasie remont przeszła też linia Kraków – Katowice i obecnie zysk czasowy w drodze do czeskiej granicy będzie w przypadku jazdy przez Oświęcim zaledwie kilkuminutowy.

Tymczasem pociąg ten całkowicie ominie aglomerację śląsko-zagłębiowską. Z drugiej strony – ważnym punktem na turystycznej mapie pozostaje Oświęcim i znajdujące się tutaj hitlerowski obóz zagłady. Dojazd do niego pociągiem nocnym dla turystów z zagranicy może być potężnym magnesem przyciągającym do połączenia.

Druga kontrowersja: nocny Chopin ma fatalne godziny dojazdu do Wiednia. Przyjazd do stolicy Austrii przed godziną 5 rano raczej eliminuje pociąg z podróży biznesowych. Taki rozkład jazdy wynika z decyzji Austriaków. W godzinach późniejszych nie chcą oni bowiem wypuszczać na szybką trasę Wiedeń – Salzburg (-Monachium) pociągu, który z braku szybkich wagonów sypialnych będzie jechać z prędkością maksymalnie 160 km/h. Linia ma wyższe parametry i wolny pociąg ograniczałby jej przepustowość.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

Infrastruktura

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

inf. pras. PGE Energetyka Kolejowa 09 lutego 2024

Piętrowe ezety w PKP Intercity? Sześciu producentów w konsultacjach

Tabor i technika

PKP Intercity: Rekordowe 5,2 mln pasażerów w styczniu

Pasażer

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Pasażer

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Michał Szymajda 30 stycznia 2024

PKP Intercity sprzedaje lokomotywy EP07 i EU07

Tabor i technika

PKP Intercity sprzedaje lokomotywy EP07 i EU07

Michał Szymajda 30 stycznia 2024

PKP Intercity i Politechnika Poznańska będą współpracować

Biznes

PKP Intercity i Politechnika Poznańska będą współpracować

inf. pras. PKP Intercity 25 stycznia 2024

Zobacz również:

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

Infrastruktura

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

inf. pras. PGE Energetyka Kolejowa 09 lutego 2024

Piętrowe ezety w PKP Intercity? Sześciu producentów w konsultacjach

Tabor i technika

PKP Intercity: Rekordowe 5,2 mln pasażerów w styczniu

Pasażer

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Pasażer

Pendolino pojedzie do Szczecina?

Michał Szymajda 30 stycznia 2024

PKP Intercity sprzedaje lokomotywy EP07 i EU07

Tabor i technika

PKP Intercity sprzedaje lokomotywy EP07 i EU07

Michał Szymajda 30 stycznia 2024

PKP Intercity i Politechnika Poznańska będą współpracować

Biznes

PKP Intercity i Politechnika Poznańska będą współpracować

inf. pras. PKP Intercity 25 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5