NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity: Pociąg czekał na skomunikowanie nie na tej stacji, co powinien

| Jakub Madrjas 18.01.2019 29,9k

PKP Intercity: Pociąg czekał na skomunikowanie nie na tej stacji, co powinien
Fot. FAREN, SM42.pl
Przed tygodniem Czytelnik poinformował nas o sytuacji ze stacji Toruń Głowny. Dyspozytor przekazał maszyniście, że zostanie wykonany „nietypowy manewr”. Polegał on na opóźnieniu pociągu IC Hutnik tak, by pojechał za pociągiem IC Wieniawski. PKP Intercity prowadzi postępowanie wyjaśniające.
"Sytuacja przypominała scenę z komedii"

Nasz Czytelnik opis całego zdarzenia opublikował na Twitterze, powiadamiając oprócz Redakcji oczywiście przewoźnika. Jak relacjonuje, pociąg IC Hutnik relacji Katowice - Gdynia przyjechał do stacji Toruń Główny zgodnie z rozkładem. Zamiast pojechać dalej, został wstrzymany w oczekiwaniu na opóźniony pociąg IC Wieniawski. Pasażerom umożliwiono dzięki temu skomunikowanie, ale kosztem opóźnienia pociągu o 16 minut.

- Sytuacja wydawać by się mogła normalna i podyktowana troską o dobro pasażerów (zwłaszcza w kontekście niedawnej sytuacji pasażera, któremu skutecznie
utrudniono skomunikowanie we Wrocławiu). Jest to jednak wyłącznie pozór, który sprawił, że całe zdarzenie przypominało raczej scenę z komedii niż rzeczywistość - napisał Czytelnik.

Otóż oba pociągi jadą dalej do Bydgoszczy; mało tego: na odcinku Toruń Główny – Bydgoszcz Główna zatrzymują się na tych samych przystankach oraz stacjach (Solec Kujawski, Bydgoszcz Wschód oraz Bydgoszcz Leśna). Najbardziej istotne jest jednak to, że IC Hutnik i tak ma długi postój na stacji Bydgoszcz Główna, co wynika ze zmiany kierunku jazdy. I tak więc po części "czekałby" na IC Wieniawski. Sytuację obrazuje poniższa tabela, wykonana przez Czytelnika:
 
- Decyzja dyspozytora spółki PKP Intercity wygenerowała niepotrzebne, dodatkowe opóźnienie pociągu „Hutnik”. Pasażerom opóźnionego pociągu „Wieniawski”, którzy chcieli kontynuować podróż w kierunku Gdyni można było bez żadnego problemu zapewnić skomunikowanie na stacji Bydgoszcz Główna, na której ten pociąg kończył bieg. Gdyby pociąg „Hutnik” odjechał ze stacji Toruń Główny zgodnie z rozkładem jazdy i oczekiwał na pasażerów pociągu „Wieniawski” na stacji Bydgoszcz Główna, to wówczas jego opóźnienie z pewnością byłoby mniejsze niż 10 minut - podsumowuje Czytelnik.

PKP Intercity "wdrożyło postępowanie wyjaśniające" 

O komentarz do całej sytuacji poprosiliśmy PKP Intercity. Przewoźnik po dwóch dniach odpowiedział jedynie, że "zostało wdrożone wewnętrzne postępowanie wyjaśniające" odnośnie tej sytuacji. Biuro prasowe przyznało również, że dyspozytor powinien podjąć decyzję o skomunikowaniu pociągu w Bydgoszczy. Na Twitterze Czytelnik został poinformowany, że "Decyzja dotycząca skomunikowania pozostaje w gestii dyspozytora ruchu". Można spekulować, że przyczyną takiego postępowania była np. duża liczba pasażerów przesiadających się w Toruniu. Nawet  w takiej sytuacji drużyna konduktorska powinna móc się uzgodnić z pasażerami zmianę miejsca przesiadki na Bydgoszcz - w systemie powinny być dane o miejscu zajmowanym przez każdego ewentualnego "przesiadkowicza". 

Cała sprawa nie dotyczy wprawdzie znaczących opóźnień, niemniej dziwi pewna niefrasobliwość przewoźnika odnośnie tej sprawy. Warto przypomnieć, że opóźnienia pociągów PKP Intercity są największe, odkąd UTK publikuje dane na ten temat i mimo wdrożonego "programu naprawczego" dalej rosły w III kwartale ubiegłego roku - punktualnie przyjeżdża do stacji końcowej zaledwie 66,8% pociągów, a opóźnienia w trasie są jeszcze częstsze. Dziwi również brak choćby standardowych przeprosin dla pasażerów na portalu społecznościowym.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5