Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity od lat oszukuje studentów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
08-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity od lat oszukuje studentów
„Przez kilkanaście lat, odkąd kursują po Polsce pociągi EuroCity, studenci nie mogli w nich korzystać z ulg ustawowych. Jak się okazało - zupełnie niesłusznie!” – pisze w liście do redakcji „Rynku Kolejowego” nasza Czytelniczka. Jak udało jej się dowieść, błędna interpretacja ustawy przez PKP Intercity narażała przez lata tysiące studentów na straty finansowe, gdyż w świetle prawa mogli podróżować taniej na podstawie legitymacji.

Jak tłumaczy autorka listu, po głębokiej analizie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego zauważyła ona istotne nieprawidłowości w jej praktycznym stosowaniu przez PKP Intercity.

Powołuje się ona na art. 4a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego, który stanowi: "Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnieni studenci do ukończenia 26 roku życia".

„Skoro na potrzeby niniejszej ustawy za pociągi osobowe uznaje się kategorię Regio, za pociągi pospieszne kategorię TLK, a za ekspresowe kategorię Ex (Express)  i EIC (Express InterCity), to dlaczego do tej ostatniej przewoźnik PKP Intercity nie wlicza pociągów EC (EuroCity), kiedy pociągi te mają wszystkie charakterystyczne cechy ekspresów? – pyta Czytelniczka RK.

Jednocześnie podkreśla, że pierwotnie art. 1b ww. ustawy stanowił, że jej przepisów nie stosuje się do: "pasażerów odbywających podróż pociągami EuroCity, EuroNight i InterCity w komunikacji krajowej i międzynarodowej", jednakże w sierpniu 2002 r. zmieniono jego brzmienie wykreślając m.in. fragment "w komunikacji krajowej".

Obecnie brzmi on następująco:

"Przepisów ustawy nie stosuje się do:
5) pasażerów odbywających podróż pociągami EuroCity i InterCity w komunikacji międzynarodowej".

„Zwracam uwagę na sformułowanie: "pociągami EuroCity (...) w KOMUNIKACJI MIĘDZYNARODOWEJ". Rozumując a contrario: ustawa MA ZASTOSOWANIE do przejazdów pociągami EuroCity w KOMUNIKACJI KRAJOWEJ (np. Warszawa-Katowice/Zebrzydowice, Warszawa-Poznań/Zbąszynek/Rzepin), tym bardziej że wyłączenie stosowania ulg ustawowych dla przejazdów EC w komunikacji krajowej zostało nowelą z 2002 roku zlikwidowane” – pisze nasza Czytelniczka.

Powołując się na te argumenty zgłosiła ona sprawę do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. 5 marca otrzymała z resortu satysfakcjonującą odpowiedź. Oto ona: 

"w odpowiedzi na Pani pytania uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 4a ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U z 2012 r. poz. 1138), zwanej dalej „ustawą”, studenci do ukończenia 26 roku życia są uprawnieni do 51% ulgi przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych. Natomiast, zgodnie z art. 1b. ust. 1 pkt 5 ustawy, jej przepisów nie stosuje się do pasażerów odbywających podróż pociągami Eurocity i Intercity w komunikacji międzynarodowej. Oznacza to, że student odbywający podróż pociągami Eurocity i Intercity w komunikacji krajowej ma uprawnienie do zakupu bilety jednorazowego w kl. 2 ze zniżką 51% jeśli taki pociąg udostępniony jest w komunikacji krajowej. Pociągi Eurocity i Intercity są pociągami ekspresowymi.

W związku ze wskazanym przez Panią uniemożliwianiem studentom przez PKP Intercity korzystania z przysługujących im w pociągach Eurocity i Intercity ulg ustawowych w komunikacji krajowej, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej przekaże przewoźnikowi interpretację przepisów art. 1b ust 1 pkt 5 w związku z art. 4 ust. 4a wyżej przywołanej ustawy i zwróci uwagę na obowiązek stosowania ulg ustawowych we wszystkich kategoriach pociągów ekspresowych oraz w pociągach osobowych i pospiesznych na terenie kraju."  Odpowiedzi udzielił Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy resortu.

„Jak się okazuje, może to przynieść pozytywne skutki dla wszystkich studentów w Polsce! Liczę, że PKP Intercity po otrzymaniu pisemnej interpretacji z Ministerstwa zacznie niezwłocznie respektować przepisy ustawy, a studenci już wkrótce będą mogli korzystać ze swoich ulg w pociągach EuroCity – podsumowuje swój list jego autorka i pyta, czy ktoś odda studentom niesłusznie pobrane pieniądze za bilety według taryfy normalnej sprzedawane przez ostatnich kilkanaście lat?

A oto odpowiedź przewoźnika. – W sprawie włączenia ulgi ustawowej „studenckiej” do przejazdów również pociągami EuroCity zwróciliśmy się do Ministerstwa Transportu z prośbą o wydanie  jednolitego, wiążącego stanowiska - informuje "Rynek Kolejowy" Zuzanna Szopowska, rzecznik prasowy PKP Intecity.

Jak wyjaśnia, dotychczas PKP Intercity przy wydawaniu biletów z ulgami ustawowymi kierowała się zakresem obowiązywania ulg zawartym w  ustawie o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. W związku z tym, w przypadku, gdy ustawodawca określił, że ulga obowiązuje:
1) przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego – stosuje się daną ulgę we wszystkich uruchamianych przez spółkę kategoriach pociągów (TLK, EIC, Ex, EC);
2) przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych – stosuje się daną ulgę:
a) w pociągach pospiesznych  - TLK
b) w pociągach ekspresowych  - EIC, EX.

– Jeżeli Ministerstwo jednoznacznie wskaże konieczność włączenia zakresu obowiązywania ulg do pociągów kategorii EuroCity takie rozszerzenie będzie natychmiast honorowane przez PKP Intercity – zapewnia przedstawicielka przewoźnika.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Tabor i technika

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Roman Czubiński 04 października 2024

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Tabor i technika

Żychlin: PKP Intercity nie zlikwiduje postojów pociągów

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Tabor i technika

PKP Intercity: Pesa naprawia silniki w Gamach. Bez przetargu

Roman Czubiński 04 października 2024

Griffiny pojadą 200 km/h na razie tylko w zastępstwie za Pendolino

Tabor i technika

Żychlin: PKP Intercity nie zlikwiduje postojów pociągów

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5