NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity obniżyło czas pracy o 20 procent. Szereg działań w trakcie pandemii

| inf. pras. 01.05.2020 119

PKP Intercity obniżyło czas pracy o 20 procent. Szereg działań w trakcie pandemii
Fot. PKP Intercity
PKP Intercity podsumowało działania podczas pandemii. Jak podał przewoźnik, w porozumieniu z organizacjami związkowymi zdecydowano m.in. o obniżeniu wymiaru czasu pracy i proporcjonalnie do tego – wynagrodzenia o 20 procent. Ale przewoźnik podjął też szereg działań związanych z pandemią, począwszy od reorganizacji działalności - czytamy w komunikacie.
Wystąpienie sytuacji epidemiologicznej i związane z tym kolejne ograniczenia w sferze publicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie na podróżowanie. Od samego początku, tj. od 6 marca br., w Spółce został powołany specjalny wieloobszarowy zespół kryzysowy ds. monitorowania i przeciwdziałania negatywnym skutkom zagrożenia epidemicznego na funkcjonowania przewoźnika. W nocy z 13 na 14 marca br. zostały wprowadzone pierwsze zmiany w siatce połączeń międzynarodowych, a 15 marca br. zawieszono wszystkie połączenia międzynarodowe. Dwa dni później zaczęły obowiązywać pierwsze zmiany w siatce połączeń krajowych. Liczba kursujących pociągów PKP Intercity została dostosowana do aktualnego zapotrzebowania. W odniesieniu do średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia w obowiązującym rozkładzie jazdy, obecnie odwołanych zostało około 60 proc. pociągów, a 8 proc. kursuje w relacjach skróconych. Dzięki współpracy z przewoźnikami regionalnymi utrzymane zostały wszystkie relacje w dalekobieżnych połączeniach w Polsce.

- Związane z epidemią restrykcje dotyczące przemieszczania się spowodowały, że w tym czasie pasażerowie ograniczyli swoje podróże do tych koniecznych. Dla naszej spółki mniejsza liczba uruchamianych pociągów nie oznacza jednak mniejszego zaangażowania, wręcz przeciwnie. Działamy na 100 procent, zapewniając bezpieczeństwo naszym pasażerom oraz pracownikom, jak również dbając o stabilne działanie spółki w tych wyjątkowych okolicznościach - mówi Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity w komunikacie.

Bezpieczeństwo podróżnych

W trakcie trwania epidemii na pokładach pociągów obowiązują specjalne zasady bezpieczeństwa. Od 25 marca br. pasażerowie mogą zajmować dowolne miejsca w obrębie wykupionej klasy wagonu, niezależnie od wskazanych na bilecie miejsc. Jednocześnie PKP Intercity stale monitoruje frekwencję w swoich pociągach, co pozwala na reakcję, gdy spodziewana jest większa liczba podróżnych. W takich sytuacjach składy mogą być wzmacniane dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi. Od 29 kwietnia br. przewoźnik umożliwia zakup biletów tylko na 50 proc. miejsc siedzących w składzie z założeniem zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy podróżnymi (co drugie miejsce).

Od 21 marca br. drzwi pociągów otwierane są automatycznie, aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami. Na pokładach pociągów i w kasach biletowych można płacić zbliżeniowo kartą do 100 zł bez konieczności weryfikacji PIN. Jednocześnie przewoźnik zachęca do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator, co pozwala dodatkowo ograniczyć kontakt z innymi.

Dezynfekcja i czyszczenie pociągów

Już od połowy marca na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów PKP Intercity, dezynfekowane są kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.

Gdy istnieje taka potrzeba, w przypadku przejazdu pasażera z uzasadnionym podejrzeniem zakażenia koronawirusem, cały pociąg lub jego część są wyłączane z eksploatacji i poddawane szczegółowej dezynfekcji przez specjalistyczną firmę. Takie podmioty były też angażowane w profilaktyczne dezynfekowanie po każdym kursie pociągów, które w ramach akcji #LOTdoDomu rozwoziły po Polsce pasażerów powracających z zagranicy z Lotniska Chopina w Warszawie. Wcześniej, od 6 marca br., czyszczenie w trakcie jazdy i dezynfekcja newralgicznych miejsc w pociągu były wykonywane w pociągach międzynarodowych, a także składach obsługujących relację Warszawa Lotnisko Chopina – Łódź Fabryczna. Dodatkowo w trosce o swoich pracowników PKP Intercity od 18 marca br. dezynfekuje newralgiczne elementy wyposażenia kabin maszynistów w lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. Obecnie PKP Intercity pracuje nad rozszerzeniem usługi dezynfekcji.

Bezpieczeństwo pracowników

Od samego początku funkcjonowania specjalnego wieloobszarowego zespołu wewnątrz Spółki, PKP Intercity podjęło decyzję o zakupie i rozpoczęło wyposażanie kierowników pociągów i konduktorów w maseczki i rękawiczki ochronne, żele do mycia i dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji terminali mobilnych. PKP Intercity wyposażyło także w środki ochrony osobistej oraz dodatkowe środki do utrzymania higieny osobistej maszynistów, pracowników kas i Centrów Obsługi Klienta, pracowników technicznej obsługi taboru, jak również osoby pracujące w biurach. Środki będą dostarczane pracownikom do czasu zakończenia stanu epidemii.

Aby zapewnić odpowiednie rezerwy środków ochrony osobistej 10 kwietnia br. PKP Intercity uruchomiło we własnym zakresie produkcję maseczek wielorazowych, a od 20 kwietnia br. przyłbic ochronnych. Do tej pory uszyto blisko 7 tysięcy maseczek i wyprodukowano niemal pół tysiąca przyłbic.

W ośmiu miastach PKP Intercity prewencyjnie przygotowało miejsca czasowego pobytu na wypadek konieczności odbycia kwarantanny przez pracowników lub wystąpienia sytuacji kryzysowej, która wymusiłaby ich czasowe odizolowanie.

Zapewnienie ciągłości działania spółki

PKP Intercity opracowało i wdrożyło plany działania dla biura centrali i wszystkich czterech zakładów spółki, zapewniających ciągłość działania i realizacji przewozów. Czas ograniczonego zapotrzebowania na podróże i związanego z tym zmniejszonego stopnia eksploatacji taboru przeznaczony jest na odpowiednie przygotowanie techniczne floty PKP Intercity. Wykonywane są przeglądy i naprawy, które pozwolą na płynne włączenie taboru do ruchu po ponownym uruchomieniu zawieszonych obecnie połączeń. Wagony przygotowywane są do sezonu letniego. Obecnie trwają m.in. przeglądy i konserwacja instalacji klimatyzacji.

W celu złagodzenia sytuacji kryzysowej wywołanej trwaniem epidemii, co spowodowało spadek zapotrzebowania na przewozy o ok 94 proc. w zakresie rezerwacji biletów oraz chcąc utrzymać zatrudnienie na dotychczasowym poziomie, a także mając na uwadze ograniczenie kosztów funkcjonowania spółki oraz sprawiedliwe i solidarne rozłożenie obciążeń na wszystkie zespoły pracownicze, grupy zawodowe i pracowników PKP Intercity, została podjęta decyzja, w porozumieniu z organizacjami związkowymi, m.in. o obniżeniu wymiaru czasu pracy i proporcjonalnie do tego – wynagrodzenia. Obniżonym wymiarem czasu pracy o 20 proc. zostają objęci wszyscy pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

PKP Intercity w akcji #LOTdoDomu

PKP Intercity od 20 marca br. uczestniczyło w projekcie organizowanym przez Rząd Polski oraz Polskie Linie Lotnicze LOT, uruchomiając pociągi specjalne z Lotniska Chopina w Warszawie dla osób przylatujących do kraju samolotami czarterowymi organizowanymi przez PLL LOT. Połączenia w czterech kierunkach: do Przemyśla, Bielska-Białej, Wrocławia i Kołobrzegu, były realizowane do 5 kwietnia br. Składy zatrzymywały się na wyznaczonych stacjach pośrednich, co ułatwiło podróżnym dotarcie do swoich domów. Trasy przejazdu pociągów zostały ustalone w odniesieniu do największego zainteresowania pasażerów korzystających z samolotów.

PKP Intercity przez 17 dni uczestnictwa w akcji #LOTdoDomu, wykonało 68 kursów ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina, z których skorzystało łącznie 3171 podróżnych.

Wszystkie przejazdy odbyły się z zachowaniem opracowanych specjalnie na tę okazję zasad bezpieczeństwa, gwarantujących bezpieczną podróż zarówno powracającym do domów, jak
i pracownikom przewoźnika.

Wsparcie walki z koronawirusem

PKP Intercity wraz ze spółkami z Grupy PKP, za pośrednictwem Fundacji Grupy PKP, przekazało w sumie 5 mln zł. Kwota ta została przeznaczone m.in. na zakup specjalistycznego sprzętu do badań laboratoryjnych. Jako pierwsza sprzęt wraz z odczynnikami otrzymała Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Warszawie.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5