Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity: Naprawy taboru muszą przyspieszyć

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity: Naprawy taboru muszą przyspieszyć
fot. MSZakłady PKP Intercity Remtrak
Zwiększenie pracy eksploatacyjnej PKP Intercity wymaga częstszych i szybciej przeprowadzanych napraw taboru. Mimo już wykonanej w tym zakresie pracy odsetek wyłączonych z ruchu wagonów nadal przekracza jedną trzecią – wynika z wypowiedzi członków zarządu spółki. Jednym ze środków zaradczych ma być zwiększenie przepustowości zakładów własnych – PKP Intercity Remtrak.

Wiceprezes PKP Intercity Adam Wawrzyniak podkreślił, że spółka pracuje intensywnie nad dostępnością wagonów. – Przed rokiem odstawionych było 40,65% naszych wagonów, a tylko 7,67% znajdowało się w naprawie – wspominał. Dziś proporcja ta uległa poprawie, ale nadal wiele pozostaje do zrobienia: wyłączonych z kursowania (z różnych przyczyn) jest tylko 35,24% (wciąż niewiele mniej niż w lipcu ubiegłego roku), a 13,96% jest w trakcie napraw. – Codziennie kolejne wagony wychodzą z remontu – zapewnił Wawrzyniak.



Praca eksploatacyjna rośnie – naprawy muszą przyspieszyć

Przewoźnik chciałby zwiększyć odsetek wagonów skierowanych do remontu. Na przeszkodzie stoi jednak brak mocy przerobowych zakładów naprawczych. – To maksimum obecnych zdolności polskiego przemysłu – stwierdził Wawrzyniak, zastrzegając, że zwiększenie tych możliwości będzie musiało potrwać.

Jak przyznał, pole manewru byłoby znacznie mniejsze, gdyby nie własna spółka PKP Intercity – Remtrak. – Zakłady Remtrak dostały kolejny cel: skrócenie czasu postoju pojedynczego wagonu – poinformował wiceprezes. Jak uzasadnił, ciągły wzrost pracy eksploatacyjnej (w ciągu dwóch lat ma on dorównać temu osiągniętemu przez poprzednich osiem, czyli 14%) powoduje konieczność wzrostu mocy przerobowych. Na razie liczba napraw wzrosła rok do roku o 15%.



Lepiej dbać o posiadany tabor

– Wychodzimy z błędnego sposobu myślenia, częstego w ostatnich latach. Kupowaliśmy nowe pojazdy, ale zaniedbywaliśmy te, które już mieliśmy – skomentował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jak stwierdził, było to bardzo niebezpieczne, niegospodarne podejście, które doprowadziło do wskaźników przytoczonych w pierwszym akapicie.

Jak poinformował Wawrzyniak, przed rokiem, gdy władzę w spółce przejmował nowy zarząd, nie było nawet podpisanej umowy na serwisowanie klimatyzacji przed sezonem letnim. – Dziś 71% taboru wyposażonego w klimatyzację jest już po przeglądzie. Pod tym względem wyprzedzamy harmonogram – zaznaczył. Całość przeglądów ma zakończyć się do maja.

Lokomotywy: Duża nadwyżka

Prezes przewoźnika Janusz Malinowski dodał, że w dziedzinie taboru trakcyjnego poprawa nastąpiła zdecydowanie szybciej. – Dzięki dużym dostawom nowych elektrowozów nasze pociągi nie są już ciągnięte przez lokomotywy PKP Cargo. Mamy bardzo dużą nadwyżkę lokomotyw: 30 dziennie w rezerwie. Możemy więc w każdej chwili je wykorzystać, choćby udostępniając je PKP PLK, by stały w krytycznych punktach sieci jako rezerwa – wyjaśnił. Ponieważ awarie nowych lokomotyw należą do rzadkości, problem opóźnień z powodu wymiany trakcji jest coraz mniejszy, co przekłada się na lepszy wskaźnik punktualności.



Większa dostępność przekłada się również na oszczędności finansowe. – W przyszłym rozkładzie jazdy zaoszczędzimy blisko 30 mln zł na rozliczeniach międzynarodowych. Nie będziemy już musieli pożyczać lokomotyw od innych przewoźników. Pieniądze z tego tytułu zaczną wręcz płynąć do nas – zapowiedział prezes. Po uzyskaniu homologacji międzynarodowej dla lokomotyw EU200 PKP Intercity będą mogły zrezygnować z długoterminowego wynajmu Vectronów.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Pasażer

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Łukasz Malinowski, współ. Roman Czubiński, Jakub Rosler 21 maja 2025

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Pasażer

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Roman Czubiński 20 maja 2025

Zobacz również:

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Pasażer

KDP na Litwę raczej po roku 2030

Kasper Fiszer 23 maja 2025

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Pasażer

PKP Intercity pojedzie do Chorwacji. Znamy szczegóły! Będzie wakacyjny hit?

Łukasz Malinowski, współ. Roman Czubiński, Jakub Rosler 21 maja 2025

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Pasażer

Białystok: Będzie więcej Sprinterów

Roman Czubiński 20 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5