Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity chce stworzyć nową ofertę połączeń Warszawa - Berlin

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity chce stworzyć nową ofertę połączeń Warszawa - Berlin
Fot. M. SzymajdaPIerwszy pociąg Gdynia - Berlin na stacji Berlin Hbf. Czerwiec 2012 rok
PKP Intercity złożyło w UTK szereg wniosków dotyczących uruchamiania komercyjnych połączeń ekspresowych. Zupełnie nową jakość mieliby otrzymać pasażerowie pociągów Warszawa – Berlin.

14 wniosków złożonych przez PKP Intercity dotyczy tras pociągów ekspresowych, głównie krajowych. W jednym przypadku wniosek dotyczy relacji międzynarodowej. Chodzi o połączenie Berlin – Rzepin (wniosek do UTK może dotyczyć wyłącznie relacji krajowej, niemiecką częścią trasy zajmie się partner polskiej spółki - Deutsche Bahn Fernverkehr) i dalej do Frankfurtu nad Odrą i Berlina. PKP IC składa wniosek o uruchomienie komercyjnych pociągów od grudnia 2023 roku. Zmian jest mnóstwo.

Siedem ekspresów do Berlina

Pierwszą i najważniejszą zmianą jest projekt uruchamiania z Warszawy do Berlina aż siedmiu bezpośrednich całorocznych pociągów. Do niedawna jeździło ich cztery, od kilku miesięcy na trasie pojawił się piąty pociąg w kategorii IC – Berolinum. Dodanie trzech pociągów jest na tej trasie prawdziwą rewolucją, ale nie należy się temu dziwić – zainteresowanie pociągami do i z Berlina rośnie, pomimo tragicznej punktualności tych składów (ten temat szeroko opisaliśmy w tekście „Jedziesz pociągiem do Berlina? Opóźnienie masz w gratisie”) Nawet w tygodniu zdarzają się połączenia, w których brakuje miejsc siedzących, zwłaszcza, że pociągi łączą także Poznań z Warszawą.

Co więcej, pociągi miałyby odjeżdżać w takcie, czyli w kolejnych godzinach z równymi końcówkami minutowymi. Odjazdy z Warszawy Wschodniej zaplanowano więc na: 4:59, 6:59, 8:59, 10:59, 12:59, 14:59 i 16:59. Z kolei o 18:59, 19:59 i 20:59 odjeżdżałyby jeszcze pociągi EIC tylko do Poznania Głównego (odjazdy z Warszawy Centralnej zaplanowano 9 minut później). Z Poznania zaplanowano odjazdy na 4:31, 5:31, 6:31 (relacja Poznań – Warszawa) i 8:31, 10:31, 12:31, 14:31, 16:31, 18:31 i 20:31 (relacje z Berlina).

Do Berlina w 5 godzin i 8 minut. Teoretycznie

Czas przejazdu odcinka Poznań Główny – Warszawa Centralna określono na 2 godziny i 21 minut, PKP Intercity zakłada więc, że wlekąca się latami modernizacja magistrali E20 zakończy się definitywnie w grudniu 2023 roku i że pozwoli to na uzyskanie kilkuminutowego zysku czasowego w stosunku do rozkładu jazdy z 2015 roku. Wszystkie pociągi EIC zaplanowane we wniosku do Urzędu Transportu Kolejowego mają zatrzymać się w drodze do Poznania w Kutnie i Koninie. Biorąc pod uwagę, że czas przejazdu odcinka Rzepin – Berlin to 1 godzina i 24 minuty, a czas przejazdu dystansu Warszawa Centralna – Rzepin to 3 godziny i 44, do Berlina pociągi docierałyby po 5 godzinach i 8 minutach.

Oczywiście, to wyliczenia modelowe, a rzeczywistość pokazuje, że spółce notorycznie brakuje lokomotyw wielosystemowych, a niespodzianki ze strony PKP PLK są na porządku dziennym. Nie należy się więc przywiązywać ani do taktu, ani do wyliczonego przez nas czasu przejazdu.

Co z pociągiem nocnym?

We wnioskach nie ma, bardzo potrzebnego, nocnego pociągu między Warszawą a Berlinem. Taki jest planowany w kategorii IC (a więc dotowanej, nie komercyjnej), choć jego przyszłość, wobec braku lokomotyw i wagonów, jest mglista. W przyszłości ma też wrócić dzienny pociąg Trójmiasto – Słupsk – Koszalin – Szczecin – Berlin, o czym piszemy tutaj. Plan uruchomienia pociągów nocnych Warszawa - Berlin - Bruksela/Amsterdam mają też prywatni operatorzy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5