NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity bije się w piersi. Znów problem z przewozem niepełnosprawnych

| Michał Szymajda 19.04.2016 1,3k

PKP Intercity bije się w piersi. Znów problem z przewozem niepełnosprawnych
Część wagonów PKP Intercity wciąż jest nieprzygotowana na przyjęcie niepełnosprawnychFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
16 kwietnia niepełnosprawna Katarzyna Bierzanowska miała wsiąść do przygotowanego dla niej wagonu na stacji w Lublinie i niecałe trzy godziny później wysiąść w Warszawie. Podróży, którą odbyła, nie mogła jednak zaliczyć do przyjemnych.
Pani Katarzyna w odpowiednim, nawet w znacznie wcześniejszym niż wymagany przepisami terminie, poinformowała PKP Intercity o chęci podróży pociągiem. To konieczne, ponieważ pasażerka korzysta z wózka inwalidzkiego a dodatkowo towarzyszy jej pies asystujący.

– Informowałam telefonicznie, że potrzebuję pomocy z wniesieniem mnie na wózku do pociągu i wagonu przystosowanego do przewozu osoby na wózku inwalidzkim w towarzystwie psa. Z doświadczenia wiem, że najlepiej sprawdzają się w takich przypadkach wagony bezprzedziałowe, toteż zasugerowałam to osobie z infolinii. Zgłoszenie zostało przyjęte i potwierdzone, nauczona doświadczeniami innych osób niepełnosprawnym bardzo dokładnie określiłam swoje potrzeby i potwierdziłam rezerwację przejazdu. Mimo to w trasę wyprawiono pociąg kompletnie nieprzygotowany na przyjęcie osoby niepełnosprawnej – powiedziała w rozmowie z Rynkiem Kolejowym pani Katarzyna.

TLK Flisak bez "przyjaznych" wagonów

Pasażerka korzystała z pociągu TLK Flisak, w pełnej relacji kursującego z Przemyśla do Bydgoszczy. W składzie tego pociągu nie ma ani wagonu bezprzedziałowego, ani też żadnego innego, który ułatwiałby dostanie się na jego pokład osobie na wózku inwalidzkim. Pasażerka została więc wniesiona do korytarza, po czym zaproponowano jej przeniesienie do przedziału i pozostawienie wózka w korytarzu. Co miało stać się z asystującym zwierzęciem? Nie wiadomo.

– Całą, prawie dwugodzinną podróż spędziłam więc w zimnym przejściu między wagonami, ponieważ drzwi odgradzające wagony były uszkodzone i z przestraszonym hałasem psem. To była podróż uwłaczająca godności pasażera, który normalnie kupił bilet – podsumowuje Katarzyna Bierzanowska.

Po opublikowaniu relacji z podróży na portalu Facebook do pasażerki odezwało się PKP Intercity. Zaproponowało zwrot kosztu przejazdu i vouchery na kolejne przejazdy.

Nie wiem, czy przyjmę taką formę przeprosin, zdecydowałam się na kontakt z organizacjami antydyskryminacyjnymi, bo chyba tylko w ten sposób można sprawić, aby taka sytuacja nie przydarzyła się powtórnie mi i innym niepełnosprawnym pasażerom – dodała pani Katarzyna.

PKP Intercity: sytuacja nie powinna mieć miejsca

Jeden z wagonów znajdujący się w składzie pociągu posiada miejsca przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością. Jest to jednak normalny przedział, zlokalizowany po prostu obok przedziału konduktorskiego, aby obsłudze pociągu łatwiej było mieć kontakt z takim pasażerem. TLK Flisak, zgodnie z rozkładem jazdy, prowadzi jednak wagon przygotowany dla potrzeb rowerzystów (wydzielony przedział), w którym pani Katarzyna mogła podróżować w znacznie lepszych warunkach. Jeżeli dostawienie wagonu do odpowiedniego pociągu nie było możliwe, PKP Intercity mogło polecić pani Katarzynie skorzystanie z pociągów Dart, które jeżdżą co prawda w innych godzinach, ale także obsługują trasę Warszawa – Lublin. Są one wyposażone w specjalne windy i przedział dla osób na wózku. Możliwości pozytywnego załatwienia sprawy było więc bardzo dużo.

– Sytuacja, na którą została narażona nasza pasażerka nie powinna mieć miejsca. Zgodnie z przyjętymi w PKP Intercity standardami obsługi osób niepełnosprawnych, w sytuacji braku udogodnień dla osób np. poruszających się na wózku, pasażerowi powinny zostać zaoferowane inne rozwiązania, np. wskazanie alternatywnego połączenia obsługiwanego przez pociągi przystosowane do podróży osób niepełnosprawnych. Wobec osoby, która nie wywiązała się w pełni ze swoich obowiązków (w tym przypadku pracownika przyjmującego zgłoszenie), zostaną wyciągnięte konsekwencje służbowe. Raz jeszcze przepraszamy naszą pasażerkę za zaistniałą sytuację. Chcemy również zrekompensować pasażerce niedogodności, na jakie została narażona – zwrócimy koszty biletu oraz zaoferujemy vouchery na przyszłą podróż – poinformowało naszą redakcję PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5