PKP Informatyka, największy w Polsce dostawca usług IT dedykowanych firmom działającym na rynku transportowo-logistycznym, wdrożyła system zarządzania usługami informatycznymi zgodnie z normą ISO/IEC 20000. W ten sposób spółka dołączyła do elitarnego grona polskich firm, mogących poszczycić się posiadaniem międzynarodowego certyfikatu ISO/IEC 20000-1:2011. Zakończony sukcesem projekt został zrealizowany przy współudziale CTPartners S.A., spółki należącej do Grupy Kapitałowej Infovide-Matrix, będącej liderem polskiego rynku doradztwa i szkoleń w zakresie zarządzania IT.
Norma ISO/IEC 20000 to pierwszy międzynarodowy standard zarządzania usługami IT, który bazuje na bibliotece ITIL® – zbiorze najlepszych praktyk z zakresu zarządzania usługami. Norma definiuje zestaw wymagań niezbędnych do zaprojektowania i wdrożenia systemu zarządzania usługami IT, który może zostać poddany certyfikacji.
- Wdrożenie systemu zarządzania usługami IT to projekt o znaczeniu strategicznym dla naszej spółki. Pracom nadaliśmy właściwą dynamikę w listopadzie 2012 roku – mówi Tomasz Urbański, członek zarządu ds. operacyjnych, PKP Informatyka spółka z o.o. - Do korzyści związanych z wdrożeniem systemu należy przede wszystkim zaliczyć zbudowanie organizacji ukierunkowanej na zapewnienie optymalnej jakości usług, racjonalność alokacji zasobów, lepszą kontrolę kosztów. Nie bez znaczenia są też względy wizerunkowe – pozycjonowanie PKP Informatyki jako firmy wiarygodnej, nowoczesnej, zorientowanej na klienta. Sukces tego projektu zawdzięczamy między innymi współpracy ze spółką CTPartners – dodaje.
- Otrzymanie certyfikatu stanowi zewnętrzne potwierdzenie niezależnej i uznanej organizacji, że PKP Informatyka świadczy usługi na wysokim poziomie. Jesteśmy jedną z niewielu firm informatycznych w Polsce, które takim certyfikatem mogą się pochwalić. Wierzymy, że zostanie to docenione przez naszych obecnych i potencjalnych klientów, a tym samym będzie miało bezpośredni wpływ na realizację celów biznesowych przez naszą spółkę – mówi Łukasz Grzesło, członek zarządu ds. handlowych, PKP Informatyka spółka z o.o.
Do szczegółowych zadań spółki CTPartners należała ocena stanu początkowego organizacji, przeprowadzenie szkoleń, opracowanie dokumentacji Systemu Zarządzania, wsparcie wdrożenia zmian organizacyjnych i narzędzia ITSM oraz przeprowadzenie audytu wewnętrznego, jaki i wsparcie w audycie certyfikacyjnym.
- Wdrożenie Systemu Zarządzania Usługami IT w organizacji to przedsięwzięcie, w ramach którego należy określić strategię, ustalić cele i politykę, udokumentować i wdrożyć katalog usług i procesy, tak by na końcu uzyskać dojrzałą i świadomą organizację, gotową świadczyć usługi IT na odpowiednim poziomie. Na tym też polegała nasza praca z PKP Informatyką. Celem było przygotowanie spółki do audytu certyfikacyjnego i uzyskanie certyfikatu na zgodność systemu z normą ISO/IEC 20000 – mówi Robert Gontkiewicz, Prezes Zarządu CTPartners.
Uzyskany certyfikat obejmuje świadczenie usług informatycznych w zakresie utrzymania infrastruktury oraz systemów aplikacyjnych dla klientów PKP Informatyki. Audyt przeprowadziła międzynarodowa jednostka certyfikująca – Det Norske Veritas (DNV).
- Otrzymany certyfikat nie oznacza, że osiadamy na laurach. Przed nami kolejne zadania prowadzące do ciągłego doskonalenia organizacji i wdrożonego Systemu Zarządzania Usługami IT. Zamierzamy również kontynuować inwestycje w kompetencje pracowników PKP Informatyki w zakresie wdrażania narzędzi o otwartym kodzie źródłowym wspierające zarządzenie usługami IT. Unikalną bowiem cechą naszej implementacji jest to, że w całości opiera się na wolnym i otwartym oprogramowaniu – podsumowuje Tomasz Urbański.