NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity: Strategia 2030 niezmiennie obowiązuje

| Roman Czubiński 27.05.2022 2,7k

PKP Intercity: Strategia 2030 niezmiennie obowiązuje
fot. PKP IC
Mimo niepewności związanej z wojną i pandemią PKP Intercity trzyma się swojej strategii wymiany taboru. Do jej sfinansowania posłużą fundusze Unii Europejskiej, wspomagane kredytami, a być może także emisją obligacji – mówił podczas Europejskiego Forum Taborowego członek zarządu spółki Artur Resmer. Jak dodał, spółka nie planuje rozszerzenia korzystania z dzierżawy lub innych elastycznych form pozyskiwania pojazdów.
Strategia inwestycyjna PKP IC do 2030 r. przewiduje wydanie 24,5 mln zł na tabor i 2,5 mld zł na stacje postojowe. – Jest to dla nas dokument nadrzędny, mimo okoliczności, których nikt nie mógł przewidzieć – podkreśla członek zarządu przewoźnika.

Przede wszystkim – środki unijne

Aby zrealizować założenia strategii, przewoźnik sięga po zróżnicowane źródła finansowania. W pierwszej kolejności będą to środki najtańsze. – Jednym z elementów są środki unijne. Już otrzymaliśmy prawie 3 mld zł z planowanych 8 mld zł dofinansowania – informuje.

Lokomotywy, wagony i EZT, jako środki specyficzne i o wysokiej wartości, potrzebują równie specyficznego sposobu finansowania. – Mamy wiele wagonów i lokomotyw 30-, a nawet 50-letnich. Na tyle właśnie lat trzeba więc rozłożyć amortyzację nowych pojazdów – twierdzi Resmer.

Wydatki trzeba jednak ponieść już na początku. Znaczenie ma też długi – czasem nawet sześcioletni – czas oczekiwania na dostawę taboru. Ponieważ banki komercyjne nie podjęłyby się tak długotrwałego finansowania samodzielnie, PKP IC korzysta z ich usług jedynie pomocniczo. – Instytucje powołane do wspierania podmiotów takich jak my to np. Europejski Bank Inwestycyjny, z którym bardzo dobrze nam się współdziała – mamy kredyty już na 11 mln euro. Ostatnio, w grudniu, podpisaliśmy umowę na 2 mln euro – kontynuuje. EBI finansuje do 50% wartości inwestycji, wymaga jednak spełnienia kryteriów dotyczących np. ochrony środowiska, relacji pracowniczych czy równości płci.

Obligacje? Może później. Dzierżawa? Tylko pomocniczo

PKP IC na razie nie planuje emisji obligacji. – Będzie to uzależnione od sytuacji ekonomicznej i finansowej. Po 24 lutego efektywność tego narzędzia zmalała – argumentuje Resmer. Mamy jednak umowę emisyjną obligacji korporacyjnych do kwoty 2,5 mld zł. Jeśli będzie zainteresowanie, będziemy o to zabiegać – dodał członek zarządu PKP IC.

Spółka zdecydowanie opiera swoją strukturę taborową na własnych pojazdach. – Taborem posiadanym na własność łatwiej długoterminowo zarządzać – wyjaśnia członek zarządu. Z umów dzierżawy PKP IC korzysta tylko w specyficznych przypadkach. – Zdarzają się okresy wzmożonego zapotrzebowania na tabor – np. wakacje – w których wynajmujemy dodatkowe wagony lub lokomotywy. Jest to jednak tabor, w który nie chcielibyśmy inwestować długoterminowo – zastrzega.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5