NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polska nie chciała pociągu Kraków – Budapeszt. Czeka na linię Podłęże – Piekiełko

| Kasper Fiszer 01.12.2022 7,9k

Polska nie chciała pociągu Kraków – Budapeszt. Czeka na linię Podłęże – Piekiełko
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W najbliższym czasie nie zostaną uruchomione połączenia z Krakowa do słowackich Koszyc i na Węgry. PKP Intercity nie wyklucza jednak wprowadzenia ich do rozkładu w dalszej przyszłości. Uzależnia to od ukończenia dużych inwestycji infrastrukturalnych w południowej Małopolsce.
Od lat ruch pociągów dalekobieżnych przez polsko-słowackie przejścia graniczne pozostaje wstrzymany. Kraje łączą więc tylko kursy regionalne (w tym część wyłącznie w sezonie letnim) oraz pociągi dalekobieżne jadące trasą wiodącą przez Czechy. Stosunkowo słabo skomunikowane pozostają więc wschodnie regiony obu krajów. Niezbyt rozwinięta jest też oferta przewoźników autobusowych.

Połączenie może zostać uruchomione, ale nie teraz

Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być uruchomienie połączeń kolejowych realizowanych przez polsko-słowackie przejście graniczne w Leluchowie. Jak poinformował zajmujący się tematyką środkowoeuropejską portal porteuropa.eu, strony słowacka i węgierska miały zaproponować Polsce wprowadzenie do rozkładu jazdy nowego kursu Kraków – Budapeszt. Spinałby on ze sobą nie tylko południe naszego kraju ze stolicą Węgier, ale i Małopolskę ze wschodnią Słowacją. Strona polska miała jednak nie być zainteresowana współpracą w tym zakresie.

– Pozostajemy w stałym kontakcie ze stroną słowacką w sprawie rozwoju siatki połączeń – mówi pytana o tę sprawę Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Zaznaczyła, że w przyszłości spółka chciałaby obsługiwać kursy realizowane przez Muszynę i Leluchów, ale nie należy spodziewać się inauguracji przewozów w najbliższych miesiącach. Polski przewoźnik twierdzi bowiem, że do stworzenia atrakcyjnej oferty niezbędne jest ukończenie planowanych inwestycji infrastrukturalnych.

Przewoźnik czeka na nowy łącznik do Nowego Sącza

– Uruchomienie takich połączeń może nastąpić po wybudowaniu linii Podłęże – Piekiełko oraz po modernizacji odcinka Limanowa – Nowy Sącz wraz z jego elektryfikacją – usłyszeliśmy. Spółka argumentuje, że wówczas znacznie skróci się czas przejazdu z Krakowa do Muszyny i słowackich Koszyc. Ma to zwiększyć konkurencyjność pociągu względem transportu samochodowego.

Za niespełna dwa tygodnie poprawić ma się natomiast oferta na innym polsko-słowackim przejściu granicznym – w Zwardoniu. Koleje Słowackie w porozumieniu z Kolejami Śląskimi zwiększą liczbę kursów relacji Zwardoń – Żylina. Nie będzie natomiast ani jednego połączenia w relacji wydłużonej w głąb Polski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

W ostatnim numerze
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5