Trwają testy zastosowanej po raz pierwszy w Polsce nawierzchni bezpodsypkowej Slab Track Austria. Technologia została wykorzystana na około 200-metrowym odcinku toru wykonanego przez PORR w ramach budowy przystanku Kraków – Przylasek na linii kolejowej nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże. Nawierzchnia STA zyskuje na popularności na całym świecie, szczególnie w kontekście rozwoju linii dużych prędkości i miejskich systemów kolejowych a także realizacji prac w tunelach i na obiektach inżynieryjnych. Pomyślne rezultaty badań, które zaplanowano do końca września br., umożliwią stosowanie nawierzchni w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych.
Zaczęło się w Austrii
Technologia Slab Track Austria jest nowoczesnym rozwiązaniem technologicznym stosowanym w budowie torów kolejowych, opatentowanym przez PORR AG. W odróżnieniu od tradycyjnego torowiska podsypkowego, gdzie szyny są zamocowane do podkładów, które leżą na warstwie tłucznia (podsypki), torowisko bezpodsypkowe wykorzystuje betonową płytę (slab) jako podstawę dla szyn.
Prace nad systemem Slab Track rozpoczęły się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Austrii. Pierwszy odcinek torowiska, który został wykonany w tej innowacyjnej technologii, został oddany do użytkowania w 1989 roku. Na zamówienie zarządcy austriackiej sieci kolejowej wykonał go PORR AG. Mimo upływu czasu i intensywnej eksploatacji płyty, które stanowią jego podstawę, nie wymagały dotąd napraw ani wymiany.
Od 1995 roku Slab Track jest standardowym systemem nawierzchni torowej stosowanym w Austrii. Jego niezawodność i parametry eksploatacyjne sprawiły, że został z powodzeniem wykorzystany przy rozbudowie infrastruktury kolejowej także poza swoją ojczyzną np. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Czechach, Rumunii, Słowenii, Katarze czy Australii. Całkowita długość nawierzchni torowej na świecie wykonanej w technologii Slab Track to ponad 1500 km.
Zalety technologii Slab Track
1. Trwałość i stabilność: Szacowany czas życia torowiska Slab Track to 50 lat. Przez cały okres użytkowania zachowuje ono stabilność i trwałość, co jest szczególnie istotne na liniach dużych prędkości oraz w tunelach.
2. Niskie koszty utrzymania: Betonowa płyta jest mniej podatna na zużycie i deformacje, co redukuje do minimum konieczne do wykonania prace związane z utrzymaniem toru i jego konserwacją.
3. Szybki montaż i łatwość konserwacji: Zarówno układanie, jak i naprawy torowiska wymagają zaangażowania stosunkowo niewielkiej liczby pracowników i sprzętu. System umożliwia przeprowadzenie prac konserwacyjnych, takich jak dostosowanie niwelety toru czy wymianę pojedynczych płyt w przypadku uszkodzenia lub awarii.
4. Precyzja i bezpieczeństwo: Proces prefabrykacji płyt gwarantuje dostarczenie produktu o niezmiennej wysokiej jakości i powtarzalności. Umożliwia to utrzymanie wysokiej precyzji w ustawieniu torów, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
5. Mniejsze wibracje i hałas: Dzięki zastosowaniu sprężystego systemu mocującego i warstw elastycznych, technologia ta skutecznie redukuje drgania i hałas generowany przez przejeżdżające pociągi.
6. Elastyczność i wszechstronność: System Slab Track oferuje duże możliwości dopasowania projektu do konkretnych warunków oraz potrzeb Zamawiającego. Nawierzchnie Slab Track sprawdzą się zarówno na gruncie, w obiektach inżynieryjnych (mosty, wiadukty), jak również w tunelach, w tym w tunelach metra.
Zastosowanie technologii Slab Track
1. Kolej dużych prędkości: Technologia Slab Track jest często stosowana na liniach dużych prędkości (do 400 km/h), gdzie wymagana jest bardzo wysoka stabilność i precyzja torów.
2. Tunele i mosty: Dzięki swojej trwałości i zdolności do redukcji wibracji, torowisko bezpodsypkowe jest dobrym rozwiązaniem w tunelach i na mostach.
3. Miejskie systemy kolejowe: Technologia ta znajduje również zastosowanie w miejskich systemach kolejowych i tramwajowych, gdzie ograniczenie hałasu i wibracji jest szczególnie ważne.