Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP IC: Nowymi lokomotywami wrócimy w Bieszczady

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP IC: Nowymi lokomotywami wrócimy w Bieszczady
PKP Intercity potwierdza swoje wcześniejsze deklaracje. Po pozytywnym rozstrzygnięciu przetargu na lokomotywy spalinowe i ich dostawach, spółka uruchomi połączenia kolejowe w rejon Bieszczad. Jaką trasą? Tego na razie do końca nie wiadomo.

Od dłuższego czasu na bieżąco informujemy o postępach PKP Intercity w kwestii powrotu składów w miejsca obecnie nieobsługiwane, czyli m.in. w rejon Bieszczad. Rozgłos sprawie nadały nasze publikacje o staraniach mieszkańców Gorlic i okolic o przywrócenie ruchu kolejowego do lub przez miasto właśnie poprzez uruchomienie składów w rejon Bieszczad wytrasowanych nie przez Rzeszów a przez Tarnów, Stróże, Gorlice Zagórzany, Biecz, Jasło.

Główną przeszkodą w uruchomieniu składów PKP Intercity w rejon Bieszczad jest brak lub wysokie zużycie lokomotyw spalinowych. Szlak do Zagórza czy Ustrzyk jest bowiem niezelektryfikowany.

– Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami będziemy gotowi uruchomić połączenia kolejowe w rejon Bieszczad po uzupełnieniu naszego parku taborowego o lokomotywy spalinowe. Lokomotywy te pozwolą nam na prowadzenie pociągów na liniach niezelektryfikowanych nr 106 Rzeszów – Jasło oraz 108 Jasło – Zagórz – powiedziała w komentarzy dla „Rynku Kolejowego” Beata Czemerajda p.o. rzecznika prasowego PKP Intercity. 

Przetarg ogłoszony

PKP Intercity rozpisało już przetarg na dostawę nowych lokomotyw spalinowych do obsługi pociągów pasażerskich. Lokomotywy mają  obsługiwać niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych, w tym połączenia w Bieszczady, na Mazury, oraz na Hel.

– Krok ku budowaniu oferty przewozowej dla rejonu Bieszczad, czyli ogłoszenie przetargu na zakup taboru został wykonany. Co ważne, zakup lokomotyw spalinowych chcemy po części sfinansować ze środków Unii Europejskiej - w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013  (POIiŚ). 23 listopada ubiegłego roku projekt umieszczony został na liście podstawowej  projektów indywidualnych dla POIiŚ. Przetarg na zakup 10 lokomotyw spalinowych został już ogłoszony, a 20 marca br. mija termin składania ofert.  Podmiot, który wygra przetarg będzie miał 24 miesiące na realizację zadania – powiedziała Beata Czemerajda.

Uruchomienie składów jest również uzależnione od prac remontowych na Podkarpaciu. PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują właśnie linię kolejową Rzeszów – Jasło oraz Stróże – Krościenko na wybranych fragmentach w woj. podkarpackim.

Jaka trasa? 

Cała trasa nowego pociągu nie jest jeszcze znana. Postulaty mieszkańców Gorlic kierowane do PKP intercity mówią o wytrasowaniu składów przez Tarnów, Gorlice Zagórzany i dalej do Jasła i Zagórza bądź Ustrzyk Dolnych. Według PKP IC najbardziej prawdopodobne będzie wydłużenie relacji pociągów kursujących z Trójmiasta bądź Warszawy.

– Współpracujemy już z jednostkami zarządcy infrastruktury PKP PLK, której celem jest określenie parametrów technicznych linii, jakie będą udostępniane przewoźnikom w momencie zakończenia prac torowych realizowanych na wspomnianych odcinkach na Podkarpaciu. Pozwoli to na wstępne  przygotowanie oferty połączeń – mówi Beata Czemerajda.

– Na chwilę obecną – przy obowiązujących spółkę założeniach finansowych – najbardziej możliwym do zrealizowania scenariuszem jest wydłużenie relacji pociągu nocnego z Warszawy lub Trójmiasta, kursującego do Rzeszowa lub Przemyśla. Na tym etapie planowania bierzemy pod uwagę różne rozwiązania. Tak jak w przypadku innych połączeń, istotnymi czynnikami determinującym kształt naszej oferty są potencjał przewozowy dla danej linii i rzeczywiste wyniki frekwencji – tłumaczy Beata Czemerajda.

Przez Gorlice szybciej i taniej?

Uczestnicy akcji społecznej z Gorlic uważają, że skierowanie składu jadącego przez Kraków nie do Rzeszowa a do Tarnowa, dalej przez Gorlice i Jasło, w kontekście obecnie prowadzonych prac modernizacyjnych na linii Kraków – Rzeszów, pozwoli skrócić czas podróży oraz obsłużyć niedostępne kolejowo obszary. Dodatkowo nie byłaby konieczna zmiana kierunku jazdy w Jaśle jak miałoby to miejsce w przypadku składu jadącego z Rzeszowa. Poza tym linia kolejowa do samego Jasła jest zelektryfikowana a jej parametry określa się jako dobre. Dzięki temu trakcja spalinowa byłaby konieczna wyłącznie na odcinku Jasło – Zagórz/Ustrzyki Dolne.

Kolejny, alternatywny postulat, wysuwany m.in. przez organizatora akcji Marcina Kreisa, jest  rozwiązanie polegające na dołączaniu dodatkowych wagonów do składu w Bieszczady, odłączanych w Jaśle i jadących w kierunku Gorlic i Krynicy. Mieszkańcy Gorlic w obu kwestiach zapowiadają kolejne starania.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5