10 lutego PKP Intercity chciało wprowadzić obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich pociągach, również w 1 i 2 klasie pociągów TLK. Teraz przewoźnik odwołuje tę zmianę, bo nie zdąży się do niej przygotować.
Wprowadzenie obowiązkowych miejscówek przesunięte
Jak zauważyli nasi Czytelnicy, na nowych plakatach – z rozkładem jazdy obowiązującym od 10 lutego - jest informacja o obowiązku rezerwacji miejsc we wszystkich pociągach TLK spółki PKP Intercity. - 10 lutego w pozostałych pociągach bez rezerwacji taka rezerwacja się pojawi - przyznała w poniedziałek Beata Czemerajda, rzeczniczka przewoźnika. Dotychczas obowiązkowa rezerwacja funkcjonowała tylko w niektorych pociągach TLK.
Dziś okazuje się, że do rozszerzenia zakresu obowiązkowej rezerwacji na razie nie dojdzie. - 10 lutego nie zostaną wprowadzone miejscówki we wszystkich pociągach PKP Intercity. W tej chwili nie wiejmy jeszcze kiedy uda się nam zakończyć prace nad systemem. Chcemy, żeby był on jak najbardziej przyjazny dla pasażera – powiedziała dzisiaj „Rynkowi Kolejowemu” Beata Czemerajda.
Nie wiadomo kiedy, nie wiadomo jak
Rzecznik dodała, że stworzenie dobrego systemu rezerwacyjnego to skomplikowane i niełatwe zadanie. Nie chciała jednak ujawnić, na jakie problemy napotkał wykonawca ani jakie są przyczyny opóźnienia. Możliwe, że prace uda się zakończyć w lutym, ale żadna konkretna data nie zostanie na razie podana.
PKP Intercity nie chce zdradzić żadnych szczegółów dotyczących zasad rezerwacji miejsc. Nie wiadomo zatem, jak zostanie rozwiązana kwestia wykupu miejscówek dla podróży z przesiadką, czy w przypadku pasażerów z biletami miesięcznymi. Pojawiły się spekulacje, że miejscówka będzie bezpłatna i drukowana w ramach jednego blankietu, ale przewoźnik nie chce tego potwierdzić, podobnie jak informacji o możliwości wyboru miejsca w pociągu podczas zakupu przez internet.
Beim: To fatalny pomysł
– Uważam wprowadzenie obowiązkowych miejscówek we wszystkich pociągach PKP Intercity za rzecz bardzo złą. Dobrym rozwiązaniem są miejscówki fakultatywne. W krajach o wyższej niż nasza kulturze kolejowej, takich jak Niemcy, Czechy czy Szwajcaria obowiązkowe miejscówki nie odgrywają aż tak dużej roli. W Szwajcari w ogóle ich nie ma. Zwróciłbym również uwagę na to, że z zapisów regulaminowych wynika, że rowery można przewozić tylko w pociągach nie objętych pełną rezerwacją miejsc, jeśli jest taki obowiązek rowery można przewozić tylko w dostosowanych do tego wagonach. Takich wagonów brakuje, a PKP Intercity nie mówi nic o zmianach w regulaminie w tym zakresie – mówił Michał Beim, ekspert ds. kolejnictwa z Instytutu Sobieskiego.
Beim wyjaśnia, że najgorszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie obowiązkowych miejscówek i zmuszenie pasażera z biletem miesięcznym do odbierania darmowych miejscówek. W innym wariancie pasażerowie mogliby zajmować dostępne miejsca i czekać na obsługę pociągu ale takie rozwiązanie też nie byłoby wygodne. Wprowadzenie rozwiązań wymagających posiadania urządzeń elektronicznych czy dostępu do internetu może być nie do zaakceptowania przez wszystkich pasażerów. – Może skończyć się na tym, że bilet miesięczny przestanie być elastycznym rozwiązaniem dla osób często podróżujących. To byłoby rozwiązanie antyklienckie – podkreśla Beim.