Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP IC: Nazwy pociągów związane z historią regionów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP IC: Nazwy pociągów związane z historią regionów
fot. Kasper FiszerDawniej nazwa "Wawel" umieszczana była na wagonach Kolei Niemieckich
W zeszłym tygodniu Adam Andruszkiewicz, białostocki poseł Kukiz'15, wysłał do MIB interpelację w sprawie nazw pociągów PKP Intercity. Ich część ma być zdaniem posła niewłaściwa ze względu na promocję m.in. okultyzmu i komunizmu. Przewoźnik wskazuje natomiast, że większość nazw nadawanych jest w związku z charakterem lub dziejami regionu, przez który pociąg jedzie.

Największy krajowy przewoźnik odniósł się krótko do głośnej interpelacji posła Kukiz'15 Adama Andruszkiewicza, który doszukiwał się w nazwach pociągów tej spółki m.in. promowania okultyzmu („Świętopełk”, „Czcibór”, „Dionizos”) i komunizmu („Aurora”). Poseł sugerował też, że niektóre pociągi noszą imiona ludzi niegodnych upamiętniania („Gombrowicz”, „Broniewski”), a relacje innych nie licują z powagą noszonej przez nie nazwy („Wawel” do Bydgoszczy, a nie do Warszawy). O wyjaśnienia zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, które dotuje połączenia w ramach umowy PSC.

Autor interpelacji domagał się też wskazania, kto podjął decyzję o nadaniu kontrowersyjnych jego zdaniem nazw zarówno po stronie przewoźnika, jak i resortu transportu. – Nazwy naszych pociągów wybierają nasi pracownicy przygotowujący rozkład jazdy – informuje Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. Nie były więc one przedmiotem prac po stronie MIB. 

Będą kolejne plebiscyty

Dziś na spotkaniu z dziennikarzami do interpelacji odniósł się krótko prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. – Będziemy chcieli odpowiedzieć na nią jak najszybciej – zapewnił. Jak dodał, pociąg "Wawel" historycznie jeździł nawet do Hamburga, a w relacji do Bydgoszczy nie ma niczego niepoważnego. Istotne jest oczywiście to, by pociąg ten kursował do Krakowa.

Jak dodała naczelnik wydziału komunikacji i public relations Beata Czmerajda, przewoźnik nie upiera się, że wszystkie nazwy pociągów są doskonałe i będzie je dostosowywał do wskazań klientów. – W ubiegłym roku bardzo sprawdził się plebiscyt na nazwy pociągów. Otrzymaliśmy kilka tysięcy zgłoszeń i na pewno w tym roku przeprowadzimy go w szerszym zakresie – zapowiedziała.

Dzięki plebiscytowi do listy nazw dołączyły takie jak „Deyna” czy „Uszatek”. Powyższe nazwy nie wzbudziły jednak wątpliwości Adama Andruszkiewicza. Te, które wymienił w swoim pytaniu, to w znacznej części nazwy nowo wprowadzone w grudniowym rozkładzie, w tym nadane wszystkim pociągom nocnym. Otrzymały one przydomki pochodzące od nazw ciał niebieskich i konstelacji gwiazd, które ze względu na swoje obce pochodzenie nie spełniają w opinii posła wymogów ustawy o języku polskim. – Artykuł 5 [tej ustawy] mówi, że podmioty wykonujące zadania publiczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują wszelkich czynności w języku polskim – czytamy.

Nazwy odwołują się do regionów, przynajmniej na ogół

Przewoźnik póki co nie wskazuje szczegółowych powodów nadania każdej z wymienionych nazw osobno, zapewnia jedynie, że za ich wyborem nie stały złe intencje. – Najczęściej nazwa pociągu związana jest z regionem, po którym dany skład kursuje. Może też nawiązywać do postaci pochodzącej z regionu – tłumaczy Marta Ziemska. Witold Gombrowicz urodził się jednak na Kielecczyźnie, młodość spędził w Warszawie, a pociąg jego imienia kursuje pomiędzy Szczecinem a Przemyślem. Podobnie Władysław Broniewski – choć kojarzony głównie z Płockiem i Warszawą, patronuje połączeniu ze Szczecina do Łodzi.

Wątpliwości posła Andruszkiewicza nie wyjaśniło póki co Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Szerszą analizę nazw niebawem przedstawi natomiast przewoźnik. – Niezwłocznie przygotujemy odpowiedź na interpelację w tym temacie – zapewnia Marta Ziemska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 7: Wawer – Otwock wkrótce z wykonawcą

Infrastruktura

Linia 7: Wawer – Otwock wkrótce z wykonawcą

Roman Czubiński 22 sierpnia 2025

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Innowacje

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Łukasz Malinowski, opr. Roman Czubiński 29 lipca 2025

Dwóch przewoźników chciało nazwać pociągi „Roztocze"

Pasażer

Dwóch przewoźników chciało nazwać pociągi „Roztocze"

jar, Rynek Kolejowy 28 października 2017

Zobacz również:

Linia 7: Wawer – Otwock wkrótce z wykonawcą

Infrastruktura

Linia 7: Wawer – Otwock wkrótce z wykonawcą

Roman Czubiński 22 sierpnia 2025

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Innowacje

MI: Odbudowa POLSUW jednak możliwa!

Łukasz Malinowski, opr. Roman Czubiński 29 lipca 2025

Dwóch przewoźników chciało nazwać pociągi „Roztocze"

Pasażer

Dwóch przewoźników chciało nazwać pociągi „Roztocze"

jar, Rynek Kolejowy 28 października 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij