NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKP IC będzie mieć 20 kolejnych lokomotyw na 160 km/h. Jest umowa z Olkolem [szczegóły]

| Jakub Madrjas 22.09.2020 498

PKP IC będzie mieć 20 kolejnych lokomotyw na 160 km/h. Jest umowa z Olkolem [szczegóły]
Fot. Szymon Klinger, SM42.PL
Jak dowiedział się nieoficjalnie "Rynek Kolejowy", PKP Intercity podpisało z firmą Olkol ważną umowę modernizację 20 lokomotyw EP/EU07 do prędkości 160 km/h.
Przygotowania do tego zlecenia trwały aż trzy i pół roku. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie przeglądu wraz z modernizacją 20 lokomotyw serii EP/EU07. Jedyną ofertę złożył w lutym tego roku Olkol z Oleśnicy. To firma, która już raz dokonała takiej przebudowy – w jej wyniku powstała lokomotywa EU07A.

Oferta Olkolu opiewająca na 199,26 mln zł brutto przekraczała kosztorys PKP Intercity, który wynosił 127,92 mln złotych. Przewoźnik zdecydował się jednak w lipcu na podniesienie budżetu i rozstrzygnięcie przetargu na korzyść Olkolu, dzięki czemu zachowa dofinansowanie do inwestycji z CUPT w ramach projektu "Przyspieszamy komfortowo".

Na wykonanie pierwszej naprawy z modernizacją firma będzie miała 18 miesięcy od momentu podpisania umowy.

[Aktualizacja] PKP Intercity potwierdza zamówienie

Biuro prasowe PKP Intercity potwierdziło oficjalnie informacje "Rynku Kolejowego". Poniżej informacje przekazane przez przewoźnika w tej sprawie:

PKP Intercity podpisało z oleśnicką firmą Olkol sp. z o.o. umowę na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Warty niemal 200 mln zł brutto kontrakt to kolejne już przedsięwzięcie realizowane w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Olkol sp. z o.o. wykona naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją, która zwiększy prędkość lokomotyw do 160 km/h. Całkowita wartość kontraktu wynosi 199,26 mln zł brutto. Oleśnicka firma ma 32 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia, a pierwsza unowocześniona lokomotywa trafi do PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia modernizacji.

Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00]. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 000 000,00 zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Szeroki zakres prac modernizacyjnych

Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem. Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny - informuje PKP IC.

Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach:
• Świnoujście – Szczecin – Wrocław – Katowice – Kraków/Lublin;
• Zielona Góra/Wrocław – Poznań – Olsztyn/Gdynia;
• Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok.

Modernizacja lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii Spółki strategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto - podkreśla PKP IC.

Program obejmuje inwestycje m.in. w unowocześnienie floty lokomotyw. Poza umową  na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07, przewoźnik odebrał już 24 z 30 zakupionych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez firmę NEWAG oraz podpisał w grudniu 2019 r. umowę z FPS H. Cegielski w Poznaniu na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42 - podsumowuje przewoźnik. 

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44796)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44796)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5