NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka: System „No-Frost” się sprawdza. Będzie rozwijany

| inf. pras. 02.08.2019 5,3k

PKP Energetyka: System „No-Frost” się sprawdza. Będzie rozwijany
Fot. PKP Energetyka
PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. Dzięki niemu sieć trakcyjna będzie „odporna” na zamarzanie, a pociągi będą jeździły punktualniej pomimo mrozu.
Zimą sieć trakcyjna bardzo często ulega oblodzeniu lub oszronieniu. Wilgoć oraz niska temperatura powodują zamarzanie przewodu, blokadę pantografów pociągów i opóźnienia – czyli coś czego pasażerowie nie lubią najbardziej. System „No-Frost” to rozwiązanie klasy „predictive maintenance”, które przewiduje możliwość wystąpienia awarii i skutecznie jej zapobiega. Jak to działa?

– Inteligentny system zapobiegający obladzaniu sieci trakcyjnej „No-Frost” to precyzyjny monitoring kluczowych parametrów – wilgotności i temperatury, który pozwala jednoznacznie określić miejsca, w których może wystąpić oblodzenie. Następnie system automatycznie uwalnia w tym miejscu sieci przepływ prądu o niskim natężeniu – tylko tyle, aby podgrzać sieć do temperatury, która uniemożliwi osadzenie się szronu – tłumaczy działanie systemu Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Na mocy podpisanej 31 lipca 2019 r. umowy, spółka przedłużyła wyłączne prawo do korzystania z systemu zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej opracowanego wspólnie z naukowcami z Politechniki Warszawskiej. To kontynuacja poprzedniej umowy zawartej w 2017 roku. Warto wspomnieć, że podpisana w maju tego roku umowa utrzymaniowa pomiędzy PKP Energetyka a PKP PLK SA, obejmuje m.in. rozwój systemów zapobiegających zamarzaniu sieci trakcyjnej. W związku z tym prace nad systemem „No-Frost” dla kolei mogą wejść w kolejną fazę, a proces komercjalizacji wynalazku, opartego na polskiej myśli naukowej jest coraz bliżej.

Wykorzystanie innowacyjnego systemu pozwoli na dalsze zredukowanie liczby awarii na sieci trakcyjnej (w ciągu trzech lat ich liczbę obniżono aż 10-krotnie), co przełoży się na zmniejszenie opóźnień pociągów, a w konsekwencji podwyższenie satysfakcji pasażerów.

Dokument w imieniu spółki podpisali Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka i Leszek Hołda, Członek Zarządu. Z ramienia uczelni prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. Rozwoju. Jest to kolejne działanie zrealizowane w ramach współpracy spółki z Politechniką Warszawską w zakresie inicjowania i wspólnej realizacji projektów badawczo-rozwojowych w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sektora elektroenergetycznego oraz kolejowego w Polsce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5