NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka: Naszą intencją nie jest sprzedaż sieci złomiarzom

| Jakub Madrjas 27.02.2017 261

PKP Energetyka: Naszą intencją nie jest sprzedaż sieci złomiarzom
Fot. JSW
– Obecny zarząd jedynie kontynuuje rozmowy z kopalniami dotyczące odsprzedaży sieci trakcyjnej przy bocznicach – zapewnia PKP Energetyka. Działanie spółki negatywnie ocenia jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, sektor kolejowy jest zaniepokojony informacjami o planach sprzedaży przez sprywatyzowaną PKP Energetykę sieci trakcyjnej na bocznicach. Pod koniec 2016 roku opublikowane zostało ogłoszenie przetargowe PKP Energetyka o zamiarze sprzedaży sieci trakcyjnej na niektórych bocznicach, w tym na bocznicy KWK Brzeszcze, KWK Ziemowit Lędziny, KWK Piast, KWK Dębieńsko, KWK Wesoła Mysłowice. Bocznice te są w pełni wykorzystywane, a w ciągu doby obsługiwane są pociągi towarowe o masie ok. 3000 ton brutto.

Główny zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK nie ma raczej interesu w przejęciu zarządu nad siecią trakcyjną w sytuacji, gdy jest ona elementem infrastruktury (drogi kolejowej) należącej do innego podmiotu (w tym przypadku kopalni). Przewoźnicy kolejowi nie są uprawnieni do wykonywania funkcji zarządcy infrastruktury kolejowej, więc nawet w przypadku ich zainteresowania nie mogą przejąć sieci trakcyjnej. Jeśli nie przejmą ich kopalnie, istnieje obawa, że sieć zdemontują firmy handlujące złomem. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

PKP Energetyka: Od wielu lat chcemy uporządkowania kwestii bocznic

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Krzysztof Kiełmiński, dyrektor biura komunikacji PKP Energetyki, rozmowy z kopalniami dotyczące odsprzedaży sieci trakcyjnej przy bocznicach, spółka PKP Energetyka prowadzi co najmniej od 2010 roku. – Obecny zarząd jedynie kontynuuje ten proces – zapewnia.

Przedstawiciel spółki zapewnia, że jej intencją nigdy nie była sprzedaż tej infrastruktury firmom handlującym złomem. – W ciągu całego tego procesu PKP Energetyka podejmowała rozmowy wyłącznie z kopalniami, które są jedynymi użytkownikami tej infrastruktury – twierdzi Kiełmiński. Jak zaznacza, to w wyniku tych działań, w grudniu 2016 r. została podpisana umowa z Jastrzębską Spółką Kolejową na sprzedaż sieci trakcyjnej.

– Spółka od wielu lat próbuje uporządkować kwestię odcinków sieci trakcyjnej wykorzystywanych na bocznicach kolejowych funkcjonujących przy kopalniach na obszarze Śląska. Począwszy od pierwszych przekształceń własnościowych w przedsiębiorstwie PKP mających miejsce w 1998 r. kwestie dotyczące sieci trakcyjnych funkcjonujących przy kopalniach nie zostały uregulowane – podsumowuje przedstawiciel spółki.

MIB „negatywnie ocenia postępowanie” i chce wypracować rozwiązanie

O stanowisko w sprawie działań PKP Energetyki poprosiliśmy również Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – MIB negatywnie ocenia postępowanie spółki PKP Energetyka, którego celem jest sprzedaż urządzeń sieci trakcyjnej na bocznicach kolejowych obsługujących kopalnie węgla – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik prasowy ministerstwa. Zdaniem MIB, sprzedaż tego majątku może skutkować istotnym ograniczeniem dostępności sieci trakcyjnej na bocznicach, a w skrajnych przypadkach faktyczną likwidacją tej sieci, w przypadku nabycia jej przez podmiot zainteresowany wyłącznie złomowaniem materiałów pozyskanych z fizycznej rozbiórki urządzeń.

– Wraz z realizacją planów PKP Energetyki w zakresie sprzedaży tych urządzeń istnieje realne niebezpieczeństwo zmaterializowania się ryzyk związanych ze wzrostem kosztów realizacji procesu przewozowego – uważa ministerstwo. Wylicza zwiększenie zaangażowania zasobów taborowych i osobowych do realizacji tego procesu oraz zapotrzebowania na lokomotywy spalinowe, szczególnie w grupie ciężkich lokomotyw spalinowych. – Dodatkowo może zaistnieć konieczność stosowania trakcji podwójnej lub popychu kosztem ograniczenia lub skrócenia długości pociągów, uruchomienia dodatkowych punktów wymiany lokomotyw spalinowych na elektryczne oraz zagwarantowanie na tych stacjach punktów rewidentów taboru celem wykonywania prób hamulca – wylicza Huptyś.

Zdaniem MIB, zagrożeniem może być również wydłużenie czasu ekspedycji węgla z bocznic kopalnianych, co będzie bezpośrednio przekładało się na czas dostarczenia towaru koleją do klienta i tym samym na zmniejszenie konkurencyjności tego rodzaju transportu. – Ze względu na te zagrożenia, MIB dostrzega konieczność wypracowania w gronie zainteresowanych stron rozwiązania sygnalizowanych problemów – podsumowuje rzecznik.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (1052)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (1052)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5