NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka: Bałagan z siecią na bocznicach trzeba uporządkować

| Jakub Madrjas 02.03.2017 280

PKP Energetyka: Bałagan z siecią na bocznicach trzeba uporządkować
Zabrze. Ulica Szybowa. KWK Siltech, szyb Staszic.Fot. Tomasz "Nemo5576" Górny, CC-BY-SA 3.0
Prezes PKP Energetyki Wojciech Orzech jest zaskoczony reakcją organizacji branżowych na ogłoszenie o sprzedaży sieci trakcyjnej z bocznic kopalnianych. Podkreśla, że uregulować stan prawny w tym zakresie spółka próbuje od lat. – Kontynuujemy działania rozpoczęte na długie lata przed prywatyzacją – zaznacza.
W ubiegłym tygodniu, opublikowaliśmy list najważniejszych organizacji branżowych, zaniepokojonych planami sprzedaży przez PKP Energetykę sieci trakcyjnej na bocznicach należących do kopalni: KWK Brzeszcze, KWK Ziemowit Lędziny, KWK Piast, KWK Dębieńsko oraz KWK Wesoła Mysłowice. Bocznice te są w pełni wykorzystywane, a w ciągu doby obsługiwane są pociągi towarowe o masie ok. 3000 ton brutto.

O stanowisko w sprawie działań PKP Energetyki poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które negatywnie oceniło postępowanie spółki, ale zaznacza że „dostrzega konieczność wypracowania w gronie zainteresowanych stron rozwiązania sygnalizowanych problemów”. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Wczoraj na pytania „Rynku Kolejowego” odpowiedział bezpośrednio prezes PKP Energetyki Wojciech Orzech. Przede wszystkim zaznaczył, że jest zaskoczony listem organizacji branżowych, ponieważ jego zdaniem nie doszło w ostatnim czasie do żadnych znaczących wydarzeń w tej kwestii. Co więcej, próby uregulowania stanu sieci trakcyjnej nad bocznicami trwają w spółce od 2010 roku – czyli rozpoczęły się na lata przed prywatyzacją.

Brak odpowiedzi od kopalń

Prezes Orzech przywoływał datowane od 2011 roku pisma do kopalń, w których proponowana była sprzedaż sieci trakcyjnej lub zawarcie umowy dzierżawy. Wyjaśnił również, że dziewięć odcinków sieci trakcyjnej na terenie pięciu wymienionych kopalń to jedyne elementy sieci trakcyjnej, jakie są w posiadaniu PKP Energetyki. – Nie zajmujemy się udostępnianiem infrastruktury; to nie jest nasz biznes. My świadczymy dla zarządców infrastruktury kolejowej usługi. To zupełnie inna działalność. Nie wystawiamy faktur za udostępnianie tej sieci ze względu na poważne wątpliwości prawne – mówi Orzech. Chodzi o to, że PKP Energetyka, jako licencjonowany przewoźnik kolejowy w świetle unijnych przepisów nie może być jednocześnie zarządcą infrastruktury.

– Spółka próbuje sprzedać kontrolowanym przez Skarb Państwa podmiotom, jakim są kopalnie, elementy majątku w postaci działającej sieci trakcyjnej – i to w cenie miedzi. Co jest nie w porządku w takim działaniu? – pyta Orzech i podkreśla, że z postępowania wykluczone zostały firmy handlujące złomem i mogły w nim wziąć udział tylko kopalnie. Dotąd nie były tym zainteresowane.

Wojciech Orzech zaznacza też, że nie ma żadnej „akcji wyprzedaży majątku”. – Wartość odcinków sieci trakcyjnej, o których rozmawiamy nie przekracza połowy promila majątku spółki. Nawet koszt utrzymania tej sieci to nieistotne ekonomicznie zjawisko w skali spółki. Ale chcemy uporządkować tą nielogiczną kwestię. Obecnie to my odpowiadamy tam za bezpieczeństwo i ewentualne wypadki – wyjaśnia prezes.

JSK odkupiła sieć od PKP Energetyki

Wojciech Orzech zapewnia, że jest otwarty na rozmowy z Ministerstwem Energii i Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. – Od lat próbuje porozumieć się z kopalniami w tej sprawie, które przecież mają swoich zarządców infrastruktury. Gdyby kopalniom zależało na rozwiązaniu problemów, to na pewno doszlibyśmy do porozumienia. Tak było z Jastrzębską Spółką Kolejową, która odkupiła od nas sieć trakcyjną w trzech lokalizacjach – podkreśla.

– Mamy pełną moc prawną żeby sprzedać tą sieć komukolwiek, ale staramy się zachęcić drugą stronę do rozwiązania tego problemu – podsumowuje Orzech. A czy PKP Energetyka, skoro utrzymuje sieć i nie pobiera opłat, może wyłączyć prąd na kopalnianych bocznicach? – Nie działamy i nie będziemy działać w ten sposób – ucina stanowczo prezes.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5