NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

PKP dla rozwoju Chełma. Jest list intencyjny

| Redakcja/PKP SA 17.05.2019 56

PKP dla rozwoju Chełma. Jest list intencyjny
Fot. PKP SA
PKP SA i władze Chełma powołają spółkę PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Celem jest rozwój usług logistycznych i znaczenia kolei w regionie.
Dziś (17 maja) władze miasta Chełm i zarząd PKP podpisały list intencyjny w sprawie rozwoju usług logistycznych i potencjału kolei w regionie, w szczególności w zakresie przewozu i przeładunku towarów po linii szerokotorowej. Zamierzają w tym celu powołać spółkę PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Będzie ona wykorzystywać 31-kilometrową szerokotorową linię kolejową nr 63 Dorohusk – Chełm – Zawadówka Naftobaza, będącą w zarządzie PKP PLK. Zapowiadana jest też budowa nowego terminalu przeładunkowego.

– Zapotrzebowanie na surowce i materiały na ziemi lubelskiej stopniowo wzrasta. By stanąć naprzeciw potrzebom, należało coś z tym stanem zrobić, dlatego władze miasta Chełma i PKP SA podpisały list intencyjny w sprawie powołania spółki PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. Pozwoli to nie tylko zwiększać liczbę przewozów surowców po szerokotorowej linii nr 63, lecz także rozpocząć procesy ich (wstępnego, a potem zaawansowanego) przetwórstwa – powiedziała Beata Mazurek, wicemarszałek sejmu.

Nowe miejsca pracy wysokiej jakości

Jak podkreśliła wicemarszałek, na Ziemi Chełmskiej surowce są najtańsze m.in. ze względu na bliskość Ukrainy. – Należy to wykorzystać – będzie to praktyczny wymiar polityki PiS w zakresie reindustrializacji Polski, czyli stopniowego przechodzenia przemysłu: od gałęzi kapitałochłonnego do gałęzi „intelektualnie intensywnych”, wymagających dużego zaangażowania nauki i wysoko wykwalifikowanej kadry pracowników. To w ten sposób będziemy tworzyć nowe miejsca pracy w logistyce i przetwórstwie. Efektem będzie rozwój gospodarczy regionu – dodała Mazurek.

Minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk podkreślił natomiast, że rząd dba o rozwój gospodarczy wschodniej Polski. – Aby przyspieszyć ten rozwój, powstanie PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. To dowód na dobrą współpracę rządu z samorządem. Zależy nam na maksymalnym wykorzystaniu szansy, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak i transport towarów pomiędzy Azją a Europą, dlatego w Chełmie powstanie terminal przeładunkowy – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

Powtórzyć sukces LHS

Również obecny na uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Rafał Weber dodał, że spółka PKP Linia Chełmska Szerokotorowa oznacza nowe inwestycje i miejsca pracy w Chełmie i okolicach. – Liczymy na to, że powtórzy sukces PKP LHS (Linii Hutniczej Szerokotorowej) z siedzibą w Zamościu, która od początku swego powstania w 2001 r. rokrocznie generuje zysk – powiedział Rafał Weber.

– Lokalizacja Chełma daje miastu potencjał do tego, aby w jego regionie mogła działać spółka do przewozu i przeładunku towarów po szerokotorowej linii kolejowej biegnącej od pobliskiej granicy z Ukrainą – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. – Zależy nam na wspieraniu rozwoju wschodniej części kraju. W ten sposób PKP SA wpisuje się w rządową strategię na rzecz zrównoważonego rozwoju. Możemy to osiągnąć m.in. dzięki potencjałowi nieruchomości należących do Polskich Kolei Państwowych – dodał.

Wykorzystać potencjał Chełma

Warto podkreślić, że kilka lat temu PKP PLK przeprowadziła prace, dzięki którym na odcinku od granicy do Chełma podniesiona została dopuszczalna prędkość dla pociągów pasażerskich i ciężkich składów towarowych. Teraz w celu ustalenia dokładnego zakresu i harmonogramu działań powołany zostanie zespół roboczy. Wiadomo, że PKP SA i Miasto Chełm chcą dążyć do wzrostu liczby przewożonych towarów, ich przeładunku i logistycznych usług komplementarnych. Ma to zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego oraz atrakcyjność miasta i regionu dla inwestorów.

– To kolejna bardzo dobra wiadomość dla Chełma. Położenie miasta w sąsiedztwie wschodniej granicy Polski jest niezwykle ważnym atutem. Dzięki współpracy z PKP SA potencjał miasta będzie mógł zostać w końcu odpowiednio wykorzystany. Na przestrzeni lat obserwujemy regularny wzrost wymiany handlowej Polski z zagranicą, który pozytywnie wpływa na rozwój naszej gospodarki – powiedział dziś Jakub Banaszek, prezydent Chełma. – Chełm chce aktywnie wspierać i uczestniczyć w tym rozwoju. Działania, które właśnie podejmujemy temu służą i mam nadzieję będą mocnym impulsem do pozytywnych zmian w naszym mieście. Chełm bowiem jest coraz bardziej widoczny na mapie kolejowych inwestycji. Głęboko wierzę, że nasza współpraca zaowocuje też powstaniem kolejnych nowych miejsc pracy dla mieszkańców oraz przyczyni się do rozkwitu lokalnych przedsiębiorstw – dodał.

Strategia PKP SA zakłada lepsze wykorzystanie zasobów nieruchomości spółki, który jest bezkonkurencyjny jeśli chodzi o dostępność transportową – oczywiście szczególnie w zakresie bliskości linii kolejowych; spółka wytypowała ze swoich zasobów ponad 170 lokalizacji na terenie całego kraju, w których można rozwinąć usługową infrastrukturę logistyczną. Za szczególnie atrakcyjne uznano tereny w pobliżu kolejowych przejść granicznych na styku torów o szerokości 1435 i 1520 mm. – Nieruchomości te są dobrze skomunikowane z kolejową i drogową infrastrukturą, dzięki czemu może na nich powstać punktowa infrastruktura logistyczna. W najlepszych lokalizacjach planowana jest budowa centrów logistycznych, multimodalnych terminali przeładunkowych oraz tzw. railportów, czyli punktów koncentracji prac przeładunkowych i innych usług logistycznych – mówił Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5