NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo zacieśnia współpracę z Litwą

| Roman Czubiński 17.09.2020 33

PKP Cargo zacieśnia współpracę z Litwą
fot. PKP Cargo
W Wilnie podpisano dziś umowę o powołaniu polsko-litewskiej spółki intermodalnej. Udziały w niej obejmą PKP Cargo i LTG Cargo Polska – informuje polski przewoźnik w komunikacie prasowym. Zawarcie umowy miało miejsce podczas polsko-litewskiego szczytu rządowego.
Kapitał zakładowy spółki to około 1,3 mln zł. Każda ze stron będzie posiadać po połowie udziałów. Aby spółka mogła zacząć działać operacyjnie, potrzebna jest jeszcze zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W myśl kontraktu nowo utworzona spółka celowa będzie operatorem logistycznym zajmującym się obsługą ładunków na trasie z Litwy przez Polskę do Europy Zachodniej. – Chodzi nie tylko o samo przewiezienie towaru od terminala do terminala, ale także jego przeładunek, dostawę w ramach „ostatniej mili” oraz zadbanie o przetwarzanie dokumentów – precyzuje rzecznik PKP Cargo Krzysztof Losz. Polski partner uzyskał gwarancję obsługi przewozów oferowanych przez stronę litewską na terytorium Polski, a w perspektywie – także możliwość obsługi odcinków zagranicznych.

Rynek przewozów intermodalnych, na którym będzie operować nowa spółka, to najbardziej dynamicznie rozwijający się sektor towarowych przewozów kolejowych. W PKP Cargo już teraz intermodal odpowiada za niemal 20% pracy przewozowej i ok. 10% masy ładunków. – Ta umowa to przykład realizacji strategii Grupy PKP Cargo. Dążymy do tego, aby z przewoźnika kolejowego przekształcić się w operatora logistycznego. Chcemy też być coraz bardziej aktywnym podmiotem w naszej części Europy – mówi prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.

Polsko-litewska spółka może realizować także np. przewóz naczep samochodowych na platformach kolejowych. – Takie pilotażowe przewozy już zrealizowaliśmy. Dały one zadowalające rezultaty. Klienci pytają o takie usługi, bo dla nich przewóz naczepy pociągiem zamiast ciężarówką jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem – wyjaśnia Warsewicz. Rocznie granicę polsko-litewską przekracza około 2,7 mln ciężarówek. Przejęcie części tych ładunków przez kolej wpłynęłoby pozytywnie na bezpieczeństwo w transporcie i stan środowiska naturalnego.

PKP Cargo przypomina, że umowa jest jednym z owoców listu intencyjnego, podpisanego przez polskich i litewskich kolejarzy 5 września 2018 r. Dotyczył on współpracy przy rozwijaniu przewozów kolejowych między Polską a Litwą.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5