NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo: Unia Europejska rozumie polski problem hamulców

| Martyn Janduła 24.01.2017 85

PKP Cargo: Unia Europejska rozumie polski problem hamulców
fot. MJ
Zmniejszenie uciążliwego hałasu związanego z przewozem towarów koleją znalazło swoje odzwierciedlenie pod postacią dyrektywy unijnej, która nakłada na przewoźników obowiązek stosowania kół monoblokowych z wkładkami kompozytowymi. Polska na arenie Europy podnosi jednak opinię, że nie wszystkie kraje powinny być objęte tak restrykcyjnymi przepisami. O odzewie przedstawicieli UE na polski głos, rozmawiamy z Maciejem Libiszewskim, prezesem PKP Cargo.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jakie przygotowania podejmuje PKP Cargo do spełnienia wymogów dyrektywy unijnej dotyczącej cichych hamulców?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo: Jest to dużo bardziej złożony problem, ponieważ dotyczy wymiany całych zestawów kołowych, a tak naprawdę całych wózków. To jest związane z tym, że cichych hamulców, czyli hamulców z wkładkami kompozytowymi nie można założyć na koła obręczowane, które w naszym przypadku stanowią cały czas jeszcze 3/4 naszych składów. Uważamy, że z naszego punktu widzenia nie jest to jednak tak bardzo potrzebne. W naszym kraju, gdzie mieszka ponad 120 osób na kilometr kw., problem hałasu absolutnie nie jest kłopotliwy. Można byłoby to dużo szybciej rozwiązać za pomocą ekranów, takich samych, które stawia się w ogromnych ilościach przy autostradach. W naszym przypadku można byłoby to zrobić w kilku miejscach w kraju, jak w Warszawie, na dojeździe do portów czy w paru miejscach na Śląsku, Łodzi, Bydgoszczy oraz Poznaniu. To są te miejsca, które można byłoby tym programem objąć i stanowiłoby to tylko jedną tysięczną kosztów, które będą związane z wymianą zestawów kołowych.

Czy jest już odzew Unii Europejskiej na polski apel?

Unia rozumie, że ten problem dotyczy głównie rejonu blisko krajów Beneluksu, czyli tam gdzie jest największa gęstość zaludnienia. Każdy z krajów, szczególnie takich jak Polska czy kraje skandynawskie, nie potrzebuje tego robić natychmiast. Z naszego punktu widzenia odłożenie tej decyzji dla przewozów krajowych do np. 2035 roku, to już jest jakiś wymierny efekt. Wiadomo, że my swój tabor będziemy musieli wymieniać, więc to jest taka granica, na którą moglibyśmy się zgodzić.

Ile zestawów kołowych już wymieniono?

Wszystkie nowe wagony, które zamawiamy mniej więcej od przełomu wieków, zamawiamy z zestawami kołowymi, w których są koła monoblokowe kute. Pozwalają one na założenie hamulcowych wkładek kompozytowych. Na tę chwilę to jest mniej więcej 1/4 naszego taboru.

Jakie plany modernizacyjne taboru ma PKP Cargo?

Będziemy musieli patrzeć na to, co będziemy musieli zrobić z naszymi wagonami. Problem jest znany od dawna, a dotyczy przede wszystkim tego, że parę lat temu wydłużono okresy międzynaprawcze i ten rok przyniesie nam dwukrotnie większą ilość rewizji niż rok ubiegły. To jest dla nas bardzo duże wyzwanie i ogromny wysiłek, jeśli chodzi o CAPEX (tłum. wydatki inwestycyjne na rozwój), ale nic innego nam nie pozostaje.

Czy w planach PKP Cargo jest zakup nowego taboru?

Pewnie będzie to kontynuacja przetargów z zeszłego roku. Jeden z nich – na 180 węglarek – zakończył się bez rozstrzygnięcia. Pewnie będzie kontynuowany w tym roku. To, na co głównie czekamy, a liczyliśmy, że będzie już w IV kwartale 2016 roku, to możliwość złożenia wniosków na dopłaty do zakupu platform. To się nie stało, mamy tu przesunięcie i liczymy, że w trzecim kwartale 2017 roku będziemy mogli takie wnioski złożyć i w ten sposób rozpocząć odbudowę naszego taboru do przewozu kontenerów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5