Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Cargo: Sprzedajemy niesprawne lokomotywy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Cargo: Sprzedajemy niesprawne lokomotywy
Fot. 19Jakub96, GFDL
Spółka PKP Cargo wystawiła na sprzedaż w formie licytacji kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych, w tym manewrowe SM31 i SM42 i liniowe, zmodernizowane kilkanaście lat temu ST45. Mamy stanowisko przewoźnika w tej sprawie.

Przedmiotem licytacji jest sprzedaż 63 lokomotyw spalinowych. Są to 23 lokomotywy manewrowe SM31, głównie z zakładu południowego i śląskiego oraz 20 lokomotyw SM42, przede wszystkim z zakładu centralnego i północnego. Do tego dochodzi 19 ciężkich lokomotyw sześcioosiowych ST45 i jedna ST46-001.

PKP Cargo posiada 19 sztuk lokomotyw spalinowych serii ST45, powstałej w wyniku modernizacji SU45 w latach 2009-13 przez Pesę Bydgoszcz. W czerwcu ubiegłego roku o ich los pytała Paulina Matysiak (Razem, KKP Lewica), a przewoźnik odpowiadał, że zostały wyłączone z eksploatacji wobec wygaśnięcia świadectwa sprawności technicznej. Spółka tłumaczyła, że posiada wystarczającą liczbę zmodernizowanych lokomotyw serii o podobnej mocy (ST44m i ST48), a szacowane koszty przeprowadzenia naprawy są bardzo wysokie, co aktualnie czyni taką inwestycję nieopłacalną – stwierdził sekretarz stanu w MAP w odpowiedzi na interpelację, zaznaczając jednocześnie, że PKP Cargo nie planuje zbycia tej serii, ponieważ w przyszłości uwarunkowania rynkowe mogą ulec zmianie.

– Z analiz wynika, że w przyszłości mogą wystąpić czynniki generujące wzrost zapotrzebowania na przewozy przy wykorzystaniu sześcioosiowych lokomotyw spalinowych, a taka koniunktura może spowodować, że przywrócenie lokomotyw ST45 do eksploatacji stanie się opłacalne – wskazywał wiceminister Małecki w dalszej części pisma. Co ciekawe, dwie sztuki ST45 zostały wyposażone w urządzenia pokładowe wykorzystywanego w Czechach systemu sygnalizacji kabinowej LS 90. Seria posiada także dopuszczenie do ruchu na słowackiej sieci kolejowej.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji upływa w dniu 2024-04-09 o godz. 12.00. Czekamy na informacje ze spółki na temat przyczyn sprzedaży lokomotyw. Warto jednak pamiętać, że przewozy w spółce, która miała być liderem rynku (a w zapowiedziach ówczesnego prezesa Czesława Warsewicza osiągnąć nawet 60% udziałów), spadają gwałtownie od kilku lat. W grudniu 2023 roku przewoźnik miał zaledwie 31% udziałów w przewozach towarów.

Aktualizacja: Stanowisko PKP Cargo: 

- Sprzedajemy niesprawne lokomotywy, które już dawno były odstawione na bocznice. Koszt wykonania napraw głównych, aby lokomotywy mogły zostać przywrócone do ruchu,  okazał się zbyt wysoki i cała operacja byłaby nieopłacalna ekonomicznie - poinformował w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" rzecznik przewoźnika Krzysztof Losz.  
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo rozpoczyna zwolnienia grupowe

Biznes

PKP Cargo rozpoczyna zwolnienia grupowe

Daniel Siwak 24 lipca 2024

„Solidarność” grozi strajkiem. Stanowisko KSK ws. sytuacji w PKP Cargo

Prawo i polityka

„Solidarność” grozi strajkiem. Stanowisko KSK ws. sytuacji w PKP Cargo

Krajowa Sekcja Kolejarzy/Roman Czubiński 23 lipca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo rozpoczyna zwolnienia grupowe

Biznes

PKP Cargo rozpoczyna zwolnienia grupowe

Daniel Siwak 24 lipca 2024

„Solidarność” grozi strajkiem. Stanowisko KSK ws. sytuacji w PKP Cargo

Prawo i polityka

„Solidarność” grozi strajkiem. Stanowisko KSK ws. sytuacji w PKP Cargo

Krajowa Sekcja Kolejarzy/Roman Czubiński 23 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5