NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo: Spadek udziałów w rynku, brak dywidendy i zmiany w statucie

| Jakub Madrjas 03.07.2020 92

PKP Cargo: Spadek udziałów w rynku, brak dywidendy i zmiany w statucie
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Nie ustaje proces spadku udziałów PKP Cargo w rynku przewozowym. Zgodnie z rekomendacją zarządu, przewoźnik nie wypłaci dywidendy za ubiegły rok. Operator przegrał też w sądzie apelacyjnym sprawę o 14,2 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Aktualności dotyczące giełdowego przewoźnika, które napłynęły w bieżącym tygodniu, wpisują się w dotychczasowe trendy. Prawdopodobnie najważniejszą, choć spodziewaną informacją jest brak wypłaty dywidendy dla akcjonariuszy za ubiegły rok. Zdecydowało o tym w tygodniu Walne Zgromadzenie – zgodnie z rekomendacją zarządu, o której informowaliśmy. Poniesioną w 2019 roku stratę netto w wysokości 8,3 mln zł postanowiono pokryć z niepodzielonych zysków z lat ubiegłych.

Zmiany statutu spółki

Walne Zgromadzenie, oprócz kwestii dywidendy oraz udzielenia absolutorium członkom zarządu i rady nadzorczej spółki, zajmowało się również zmianami w jej statucie. Część zmian dotyczy kwestii kadrowych – umożliwiono oddawanie głosu na piśmie w kwestii powoływania i odwoływania członków zarządu oraz usunięto obowiązek przekazywania akcjonariuszom raportu z postępowań kwalifikacyjnych (choć będą one dalej tworzone). Warto odnotować, że ogłoszony w kwietniu konkurs na członka zarządu ds. handlowych został unieważniony po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych.

Akcjonariusze nie wyrazili natomiast zgody na zmianę przepisów dotyczących powoływania członków zarządu z Rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2003 roku na przepisy Ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym z 2016 roku. Przyjęto też nową "Politykę wynagrodzeń członków zarządu i rady nadzorczej PKP Cargo”.

Inna wprowadzona zmiana dotyczy nabycia i zbycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału w nieruchomości – działania w tym zakresie nie będą teraz wymagały uchwały Walnego Zgromadzenia.

Wciąż spadają udziały w rynku

Przewoźnik podsumował w tym tygodniu swoje wyniki przewozowe za maj. Grupa PKP Cargo przetransportowała na krajowym rynku łącznie 6,1 mln ton towarów (-23,8 proc. r/r), a wykonana praca przewozowa wyniosła 1,6 mld tkm (-22,0 proc. r/r). Przewoźnik podkreśla wzrost o 0,5 proc. przewozów Grupy i o 3,7% pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca; pod kątem pracy przewozowej jest on jednak niższy, niż średnia rynkowa (wzrost o 8,2% względem kwietnia).

Przewoźnik odnotował w maju zwiększone w stosunku do poprzedniego miesiąca przewozy: kamienia, żwiru i wapna (+23,3 proc.), intermodalne (+11,5 proc.) oraz towarów z segmentu pozostałe ładunki (+31,7 proc.).– Maj napawa lekkim optymizmem, ale jeszcze długo kolejowa branża towarowa będzie odczuwać skutki lockdownu w polskiej i europejskiej gospodarce – skomentował Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo w komunikacie. Prezes podkreśla dwucyfrowy wzrost przewozów intermodalnych.

Przegrana przed sądem apelacyjnym

W podsumowaniu minionego tygodnia warto na koniec uwzględnić informację o oddaleniu apelacji PKP Cargo w sprawie 14,2 mln zł kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w grudniu 2015 roku. - W ocenie zarządu spółki wyrok Sądu Apelacyjnego z dnia 2 lipca 2020 r. budzi wątpliwości, w szczególności w zakresie braku uwzględnienia zarzutu spółki, iż Prezes UOKiK nie miał prawa wydać nowej decyzji o nałożeniu kary - bez ponownego wszczęcia postępowania, jak również w zakresie faktu, iż Prezes UOKiK pozostawił karę pieniężną w praktycznie tej samej wysokości, pomimo iż we wcześniejszym wyroku sąd nakazał ponowne przeanalizowanie wszystkich okoliczności wpływających na wymiar kary. W związku z powyższym spółka analizuje możliwość wniesienia skargi kasacyjnej od ww. wyroku, wraz z wnioskiem o wstrzymanie wykonalności wyroku Sądu Apelacyjnego w zakresie kary pieniężnej – napisała spółka w komunikacie.

Kara dotyczy nadużywania przez PKP Cargo pozycji dominującej na krajowym rynku w regulaminie z 2006 roku. Pierwsza decyzja UOKiK w tej sprawie, nakładająca na przewoźnika karę 60,4 mln zł, została wydana w 2009 roku – przypomina bankier.pl. Więcej na temat tej sprawy pisaliśmy tutaj. Wyrok Sądu Apelacyjnego z 2 lipca 2020 roku jest prawomocny, ale spółce przysługuje możliwość wniesienia skargi kasacyjnej. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5