NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Wyniki przewozowe za maj – częściowy powrót pasażerów na kolej

| inf. pras. oprac. jm 01.07.2020 26

Wyniki przewozowe za maj – częściowy powrót pasażerów na kolej
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Wyniki przewozowe na kolei za maj są oczywiście dużo słabsze niż rok wcześniej, ale pokazują powrót pasażerów do kolei w stosunku do kwietnia 2020 roku. Liczba pasażerów wzrosła o ponad 60% względem poprzedniego miesiąca. W przewozach towarowych w porównaniu z kwietniem 2020 r. wzrosła praca eksploatacyjna i przewozowa.
Więcej pasażerów niż w kwietniu, trzy razy mniej niż rok temu

Jak podaje UTK, w maju 2020 r. przewieziono 9,8 mln pasażerów przy wykonanej pracy przewozowej ponad 510 milionów pasażerokilometrów. W stosunku do kwietnia 2020 r. liczba pasażerów wzrosła o ponad 60%. Jeszcze większy wzrost miał miejsce w przypadku pracy przewozowej, która wzrosła o 81%. To oczywiście wciąż gorsze statystyki niż rok temu – w maju 2020 roku było to 27,7 mln pasażerów, czyli prawie trzykrotnie więcej.

W pierwszych pięciu miesiącach roku podstawowe parametry przewozowe były niższe od analogicznego okresu roku ubiegłego. Łącznie w okresie styczeń – maj 2020 r. przewieziono blisko 90 milionów pasażerów. Stanowi to spadek o ponad 33%. Praca przewozowa w tym okresie wyniosła 5,2 miliarda pasażerokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 62 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadek o 39% wg pracy przewozowej i 10,4% wg pracy eksploatacyjnej – podaje UTK.

– W porównaniu do roku ubiegłego wielu przewoźników skracało trasy lub całkowicie odwoływało pociągi, co było szczególnie widoczne w kwietniu i pierwszym tygodniu maja. Powodem była sytuacja związana z epidemią koronawirusa – wyjaśnia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Obecnie przewoźnicy przywracają połączenia regionalne i dalekobieżne, stopniowo powracając do planowanego wykorzystania transportu kolejowego – dodaje Góra.

Wzrost wykorzystania kolei w podróżach dalekobieżnych przekłada się na średnią odległość podróży jednego pasażera, która wyniosła 52 km i była o prawie 6 km wyższa niż w kwietniu. Powrót połączeń widoczny jest w przypadku parametru pracy eksploatacyjnej, której wartość w porównaniu do kwietnia była wyższa o 7,5% (700 tysięcy pociagokilometrów).

Przewozy towarowe zbliżone do kwietniowych

Jak podkreśla UTK, podstawowe parametry przewozów towarów były zbliżone do tych z kwietnia – pierwszego pełnego miesiąca dotkniętego epidemią. Minimalnie zmalała masa przewiezionych towarów – o 0,2 mln ton do 16,6 mln ton. Wyższą wartość w stosunku do kwietnia miały praca przewozowa i eksploatacyjna, dla których wartości ogółem wyniosły 4,1 miliarda tonokilometrów (wzrost o 0,3 miliarda tonokilometrów, tj. 8,2%) oraz 6,1 miliona pociągokilometrów (wzrost o blisko 0, 5 miliona pociągokilometrów tj. 8,5%). Nastąpił też znaczny wzrost średniej odległości transportu ładunków – z 225 km w kwietniu do 247 km w maju.

– Wzrost parametrów pracy przewozowej oraz pracy eksploatacyjnej, jaki miał miejsce w maju w stosunku do kwietnia odwzorowuje stopniowe przywracanie ograniczonych przewozów m.in. związanych z sektorem przewozów intermodalnych czy branżą motoryzacyjną – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Takie ładunki charakteryzują się jednak stosunkowo niską masą. W maju nastąpiło też zmniejszenie przewozów produktów masowych: węgla czy rud metali – dodaje Góra.

W porównaniu do maja 2019 r. podstawowe parametry były niższe odpowiednio wg masy o 2,8 miliona ton, wg pracy przewozowej o 0,6 mld tonokilometrów, zaś wg pracy eksploatacyjnej o 0,8 mln pociągokilometrów. Dla przypomnienia, w maju 2019 r. koleją przewoźnicy przewieźli ponad 19,6 mln ton towarów.

Od początku 2020 roku do końca maja przewoźnicy przewieźli 87,7 mln ton, praca przewozowa wyniosła 20,3 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 30,1 mln pociągokilometrów. Parametry te były niższe odpowiednio o 11,9%, 14,5% oraz 13,3% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5