NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo dalej traci udziały w rynku. Na dywidendę nie ma co liczyć

| Jakub Madrjas 04.06.2020 187

PKP Cargo dalej traci udziały w rynku. Na dywidendę nie ma co liczyć
Fot. Dawid Licheniak, SM42.pl
PKP Cargo zaprezentowało swoje wyniki przewozowe za kwiecień – są one gorsze niż rok temu o ponad 25 procent. Zarząd zarekomendował niewypłacanie dywidendy za ubiegły rok. 
Jak podaje PKP Cargo, w kwietniu 2020 roku jako grupa przewiozła na krajowym rynku 6,1 mln ton towarów (-27,1 proc. r/r), a praca przewozowa wyniosła 1,5 mld tkm (-27,0 proc. r/r). Oznacza to, że przewoźnik kontynuuje proces utraty udziałów w rynku – jak podał Urząd Transportu Kolejowego, na całym rynku przewozy masy wyniosły 16,7 mln ton (spadek o ponad 17% względem kwietnia 2019 r.), a praca przewozowa wyniosła 3,7 mld tonokilometrów (spadek o ponad 23,1% względem kwietnia 2019 r.).

Warto przypomnieć, że utrata udziałów PKP Cargo w rynku przewozowym trwa od kilkunastu miesięcy i rozpoczęła się na długo przed pandemią COVID-19. W kwietniu przewoźnik miał 36,5% udziału w rynku pod względem masy i 40% pod względem pracy przewozowej. Zaprezentowana półtora roku temu strategia przewoźnika zakładała wzrost udziałów w rynku z ówczesnych 50% do 65% w 2023 roku. Pogarsza się też sytuacja finansowa spółki - strata netto grupy za I kwartał 2020 roku wyniosła 114,4 mln złotych.

Najbardziej tracą przewoźnicy uzależnieni od przewozów masowych

W komunikacie prasowym przewoźnik podkreśla przyczyny spadku przewozów na całym rynku (m.in. mocny spadek konsumpcji energii i w rezultacie popytu na surowce energetyczne, niższe zapotrzebowania na paliwa w gospodarce, ograniczenie produkcji sektora hutniczego czy też gwałtowny spadek przeładunków kontenerów w portach morskich). – Sytuacja na rynku kolejowym generalnie jest w tym roku trudna, jeśli spojrzymy na wyniki wszystkich przewoźników. W pierwszych czterech miesiącach 2020 roku zyskiwali mniejsi gracze, operujący głównie w segmencie intermodalnym oraz firmy specjalistyczne, a tracili najwięksi – uzależnieni od przewozów masowych. I tak największe spadki r/r w pracy przewozowej zanotowały takie firmy, jak STK (-74,6 proc.), CD Cargo (-38,0 proc.), DB Cargo (-29,5 proc.), Inter Cargo (28,1 proc.) czy Rail Polska (-27,1 proc.). W tym czasie Grupa PKP CARGO zanotowała spadek -21,3 proc. Największe wzrosty zanotowały z kolei firmy mające stosunkowo nieduży udział w rynku, takie jak Logistics&Transport (+63,1 proc.), Metrans Polska (+46,0 proc.), Ecco Rail (+41,6 proc.) czy PUK Kolprem (+28,6 proc.) &ndash' pisze przewoźnik.

– Te wyniki nie są dla nas zaskoczeniem, bo wszyscy widzimy co się wokół nas dzieje w związku z epidemią koronawirusa. Zerwanie łańcuchów dostaw oraz kryzys dotknął całą gospodarkę polską, ale również europejską i światową. My również odczuwamy negatywne skutki tej sytuacji – komentuje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo w komunikacie. Spółka podkreśla wzrost przewozów intermodalnych, ale w ujęciu miesiąc do miesiąca  (+5,9 proc.).

Zarząd rekomenduje niewypłacanie dywidendy


W ostatnich dniach opublikowano jeszcze kilka komunikatów dotyczących spółki. Najważniejszy, dotyczący uchwał na walne zgromadzenie spółki, obejmuje rekomendację zarządu w sprawie dywidendy. Ze względu na spadek zysku netto grupy ze 184 mln zł do 36 mln zł oraz stratę samej spółki PKP Cargo na poziomie 8,34 mln zł, zarząd PKP Cargo zaproponował pokrycie straty z niepodzielonych zysków z lat ubiegłych, co pozytywnie zaopiniowała rada nadzorcza. 

W komunikacie Biura Maklerskiego Santander z 29 maja czytamy natomiast, że rekomendację dla PKP Cargo została obniżona do "sprzedaj" z "trzymaj", a cenę docelową zmniejszono z 14,2 zł do 12 zł. Z drugiej strony, cena akcji przewoźnika wzrosła od początku czerwca z 12 zł do ponad 14,5 zł - to najwyższy poziom od połowy kwietnia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5