Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: Przewozy wzrosły, ale przychody spadły

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
21-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: Przewozy wzrosły, ale przychody spadły
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Grupa PKP Cargo podała ostateczne wyniki za I kwartał 2021 roku. Przewoźnik miał niższe przychody niż przed rokiem, mimo większych przewozów.

Dwa tygodnie temu zarząd PKP Cargo opublikował szacunkowe wyniki finansowe i operacyjne za I kwartał 2021 roku. Teraz podano ostateczne dane, które potwierdzają szacunki. Oczywiście podano teraz bardziej szczegółowe informacje na temat działalności przewoźnika.

I tak w pierwszym kwartale 2021 roku przychody z tytułu umów z klientami Grupy PKP Cargo wyniosły 996 mln zł (-3,8 proc. r/r). EBIT w pierwszym kwartale 2021 roku wyniósł -71 mln zł. Poprawa efektywności kosztowej pozwoliła natomiast na wzrost wyniku EBITDA w relacji r/r – w pierwszym kwartale 2021 roku EBITDA Grupy PKP Cargo osiągnęła 104,4 mln zł. Główne powody, mające wpływ na poziom EBITDA w pierwszym kwartale 2021 roku, to zmniejszenie kosztów świadczeń pracowniczych w wyniku spadku poziomu zatrudnienia o 8 proc. r/r oraz zmniejszenie kosztów usług transportowych – czytamy w komunikacie.

Warsewicz: Ostra konkurencja spowodowała spadek przychodów

Zdaniem przewoźnika, na poziom przychodów w ostatnim okresie wpływ miały m.in. skutki pandemii COVID-19 oraz związanych z nią obostrzeń natury ekonomicznej i społecznej (choć z tą tezą nie zgadzają się związki zawodowe w spółce), a także "spadek jednostkowych cen przewozowych".

– Zaostrzająca się konkurencja na krajowym rynku towarowych przewozów kolejowych, powodowała spadek cen usług transportowych w niektórych segmentach. Tak więc mimo większej pracy przewozowej i przewiezionej masy odnotowaliśmy niewielki spadek przychodów na rynku krajowym. Z drugiej strony zauważalny był wzrost przewozów i przychodów na rynkach zagranicznych poza macierzystymi (Polska, Czechy), które to wzrosły o ok. 16 proc. w ujęciu wartościowym rok do roku. To pokazuje, że oferowany przez Grupę szeroki wachlarz usług szczególnie na rynkach zagranicznych jest właściwą odpowiedzią na jego zapotrzebowanie i wpisuje się w realizację strategii biznesowej Grupy – podkreśla w komunikacie Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Większe przewozy, ale strata udziałów w rynku


Grupa PKP Cargo przewiozła w pierwszym kwartale 2021 roku 23,3 mln ton towarów, tym samym odnotowała wzrost przewozów r/r o 1,4 proc. Porównując pierwsze kwartały 2020 i 2021 roku zauważyć można również wzrost pracy przewozowej realizowanej przez Grupę, która w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosła 5,9 mld tkm (+1,7 proc. r/r). To jednak dużo mniej, niż średnia rynkowa – pozostali przewoźnicy zanotowali dużo wyższe wzrosty, a więc PKP Cargo znów straciło udziały w rynku.

Przewoźnik podkreśla także zwiększone przewozy, zarówno względem masy, jaki i pracy przewozowej, w segmencie przewozów intermodalnych realizowanych przez Grupę. W pierwszym kwartale 2021 roku 1qprzewieziono ponad 2,3 mln ton towarów (przy prawie 2,1 mln ton w pierwszym kwartale ub.r.). – W pierwszym kwartale 2021 roku nadal utrzymywała się wysoka wrażliwość w transporcie najważniejszych grup towarów na ogólne trendy w gospodarce. Duże znaczenie miał m.in. wzrost znaczenia produkcji energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych opartych na węglu kamiennym, spadek znaczenia energetyki wiatrowej i gazowej, malejący udział importu energii elektrycznej oraz wstrzymanie realizacji niektórych inwestycji ze względu na panujące warunki atmosferyczne – stwierdza przewoźnik.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5