Partnerzy serwisu:
Biznes

Kolej odbudowuje przewozy. Niezłe wyniki za marzec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Kolej odbudowuje przewozy. Niezłe wyniki za marzec
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W dobie pandemii wyniki przewozowe warto porównywać nie tylko rok do roku, ale i miesiąc do miesiąca. W obu przypadkach należy uznać marzec 2021 r. za wyjątkowo udany dla przewozów towarowych. Niezłe były również wyniki przewozów pasażerskich.

Jak podaje UTK, liczba pasażerów systematycznie rośnie od pięciu miesięcy, jednak w marcu odnotowano spadek w stosunku do poprzedniego roku, kiedy ograniczenia w przemieszczaniu nie obwiązywały jeszcze w pełni. Koleją podróżowało 15,3 mln osób – o ponad 7% więcej niż w lutym 2021, ale o 14% mniej niż w marcu 2020. Wzrosty zanotowano w przewozie towarów. Masa przewiezionych ładunków w marcu wyniosła 21,3 mln ton – o ponad 19% więcej niż przed miesiącem i niemal 11% więcej niż przed rokiem.

Przewozy pasażerskie: marzec lepszy niż luty, ale gorszy niż rok temu


Liczba pasażerów w marcu 2021 r. wyniosła 15,3 mln, a praca przewozowa osiągnęła wynik na poziomie 859,5 mln pasażerokilometrów i spadła w stosunku do poprzedniego roku o 11,5%. Wzrosła z kolei praca eksploatacyjna. 14,8 mln pociągokilometrów oznacza wynik większy o 12,4%. Średnia odległość przewozu pasażera w marcu to 56 km (wzrost o 3%). Głównym czynnikiem powodującym te różnice jest zmniejszenie mobilności Polaków spowodowane pandemią koronawirusa. Pierwsza połowa marca 2020 r. charakteryzowała się jeszcze typowym ruchem pasażerskim.

Z miesiąca na miesiąc widoczny jest za to powolny powrót pasażerów do korzystania z oferty przewozowej kolei. 15,3 mln pasażerów w marcu to o 7,1% więcej niż w lutym. Praca przewozowa, była wyższa o 0,9% niż miesiąc wcześniej, a praca eksploatacyjna wzrosła o 9,1%,. Średnia odległość przejazdu pasażera spadła o 4 km. – W ubiegłym roku, z początkiem pandemii nastąpił znaczny odpływ pasażerów. Kolej musiała przystosować się do nowych realiów. Obecnie rynek przewozów pasażerskich systematycznie się odbudowuje. Marzec jest piątym miesiącem z rzędu ze wzrostem liczby podróżujących. Wzrasta także praca eksploatacyjna. Wynika to z działań przewoźników, którzy dostosowują swoją ofertę do potrzeb pasażerów poprzez uruchamianie większej liczby pociągów i tras. Z nadzieją należy patrzeć na kolejne miesiące, w których kolej ma szansę podźwignąć się po dotychczasowej trudnej sytuacji spowodowanej pandemią – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W pierwszym kwartale 2021 r. przewieziono ponad 43 mln osób. Wykonana praca przewozowa osiągnęła w tym okresie poziom 2,5 mld pasażerokilometrów, praca eksploatacyjna 43 mln pociągokilometrów, a średnia odległość przejazdu pasażera to 58 km. W stosunku do I kwartału 2020 r. oznacza to spadki odpowiednio o 41,6%, 42,7%, wzrost w przypadku pracy eksploatacyjnej o 0,1% i spadek o 0,9% w przypadku średniej odległości przejazdu. Wyniki przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity dokładnie opisaliśmy tutaj.

Skokowy wzrost przewozów towarowych

Jak wynika ze statystyk opublikowanych przez UTK, 21,3 mln przewiezionych koleją w marcu b.r. to wzrost na poziomie 10,5% w porównaniu z marcem 2020 r. Praca przewozowa wyniosła 4,8 mld tonokilometrów (wzrost o 8,3%), a praca eksploatacyjna – 7,1 mln pociągokilometrów (wzrost o 11,2%). Średnia odległość osiągnęła 225 km – spadek o 4 km.

W marcu koleją zostało przewiezione natomiast najwięcej towarów spośród wszystkich miesięcy pierwszego kwartału 2021 r. 21,3 mln ton jest wynikiem o 19,4% lepszym niż w lutym. Praca przewozowa wzrosła o 21,5%, a praca eksploatacyjna o 20,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony towaru spadła o 1,8%.

– Marzec był miesiącem, w którym widoczny był wzrost masy przewiezionych towarów w stosunku do ostatnich miesięcy. Przewieziona masa była również wyższa w porównaniu do niektórych miesięcy sprzed pandemii. Świadczy to o polepszającej się kondycji rynku i potencjale, jaki może jeszcze wykorzystać w kolejnych miesiącach – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. - Na uwagę zasługuje również to, że w I kwartale 2021 r. pracę zaczęli wykonywać przewoźnicy, którzy do tej pory nie podjęli jeszcze działalności – dodaje Ignacy Góra.

Pierwszy kwartał dla przewozów towarowych zamknął się masą 56,7 mln przewiezionych ton, 12,8 mld tonokilometrów, 19,1 mln pociągokilometrów i 226 km długości średniego przejazdu. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r. to wzrost o 4,4% dla masy towarów, o 2,9% w przypadku pracy przewozowej, o 4,2% dla pracy przewozowej i spadek o 1,3% średniej odległości przewozu 1 tony towarów – podaje UTK.

Najlepszy miesiąc PKP Cargo od lat

Grupa PKP Cargo przetransportowała w marcu 8,1 mln ton towarów (+13,6 proc. r/r) i zaliczyła wzrost zrealizowanej pracy przewozowej o +6,8 proc. r/r do poziomu 2,0 mld tkm. W porównaniu rok do roku wzrosły przewozy grupy realizowane w segmentach: węgiel kamienny (+22,3 proc.), intermodal (+18,5 proc.), kamień, żwir i wapno (+7,6 proc.), koks i węgiel brunatny (+24,2 proc.) oraz w segmencie metali i wyrobów (+13,0 proc.). Również w relacji miesiąc do miesiąca Grupa PKP Cargo odnotowała istotny wzrost przewozów. Względem masy towarowej przewozy grupy wzrosły m/m o 21,6 proc. Ten sam wzrost odnotowała grupa według pracy przewozowej. W sumie w ujęciu m/m wzrosły przewozy: węgla kamiennego (+17,6 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+65,4 proc.), rudy i pirytów (+64,6 proc.), cementu (+73,7 proc.) oraz innych artykułów chemicznych (+17,6 proc.). – Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP Cargo, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo cytowany w komunikacie. 
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5