NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kolej odbudowuje przewozy. Niezłe wyniki za marzec

| Jakub Madrjas 30.04.2021 1,4k

Kolej odbudowuje przewozy. Niezłe wyniki za marzec
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
W dobie pandemii wyniki przewozowe warto porównywać nie tylko rok do roku, ale i miesiąc do miesiąca. W obu przypadkach należy uznać marzec 2021 r. za wyjątkowo udany dla przewozów towarowych. Niezłe były również wyniki przewozów pasażerskich.
Jak podaje UTK, liczba pasażerów systematycznie rośnie od pięciu miesięcy, jednak w marcu odnotowano spadek w stosunku do poprzedniego roku, kiedy ograniczenia w przemieszczaniu nie obwiązywały jeszcze w pełni. Koleją podróżowało 15,3 mln osób – o ponad 7% więcej niż w lutym 2021, ale o 14% mniej niż w marcu 2020. Wzrosty zanotowano w przewozie towarów. Masa przewiezionych ładunków w marcu wyniosła 21,3 mln ton – o ponad 19% więcej niż przed miesiącem i niemal 11% więcej niż przed rokiem.

Przewozy pasażerskie: marzec lepszy niż luty, ale gorszy niż rok temu


Liczba pasażerów w marcu 2021 r. wyniosła 15,3 mln, a praca przewozowa osiągnęła wynik na poziomie 859,5 mln pasażerokilometrów i spadła w stosunku do poprzedniego roku o 11,5%. Wzrosła z kolei praca eksploatacyjna. 14,8 mln pociągokilometrów oznacza wynik większy o 12,4%. Średnia odległość przewozu pasażera w marcu to 56 km (wzrost o 3%). Głównym czynnikiem powodującym te różnice jest zmniejszenie mobilności Polaków spowodowane pandemią koronawirusa. Pierwsza połowa marca 2020 r. charakteryzowała się jeszcze typowym ruchem pasażerskim.

Z miesiąca na miesiąc widoczny jest za to powolny powrót pasażerów do korzystania z oferty przewozowej kolei. 15,3 mln pasażerów w marcu to o 7,1% więcej niż w lutym. Praca przewozowa, była wyższa o 0,9% niż miesiąc wcześniej, a praca eksploatacyjna wzrosła o 9,1%,. Średnia odległość przejazdu pasażera spadła o 4 km. – W ubiegłym roku, z początkiem pandemii nastąpił znaczny odpływ pasażerów. Kolej musiała przystosować się do nowych realiów. Obecnie rynek przewozów pasażerskich systematycznie się odbudowuje. Marzec jest piątym miesiącem z rzędu ze wzrostem liczby podróżujących. Wzrasta także praca eksploatacyjna. Wynika to z działań przewoźników, którzy dostosowują swoją ofertę do potrzeb pasażerów poprzez uruchamianie większej liczby pociągów i tras. Z nadzieją należy patrzeć na kolejne miesiące, w których kolej ma szansę podźwignąć się po dotychczasowej trudnej sytuacji spowodowanej pandemią – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W pierwszym kwartale 2021 r. przewieziono ponad 43 mln osób. Wykonana praca przewozowa osiągnęła w tym okresie poziom 2,5 mld pasażerokilometrów, praca eksploatacyjna 43 mln pociągokilometrów, a średnia odległość przejazdu pasażera to 58 km. W stosunku do I kwartału 2020 r. oznacza to spadki odpowiednio o 41,6%, 42,7%, wzrost w przypadku pracy eksploatacyjnej o 0,1% i spadek o 0,9% w przypadku średniej odległości przejazdu. Wyniki przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity dokładnie opisaliśmy tutaj.

Skokowy wzrost przewozów towarowych

Jak wynika ze statystyk opublikowanych przez UTK, 21,3 mln przewiezionych koleją w marcu b.r. to wzrost na poziomie 10,5% w porównaniu z marcem 2020 r. Praca przewozowa wyniosła 4,8 mld tonokilometrów (wzrost o 8,3%), a praca eksploatacyjna – 7,1 mln pociągokilometrów (wzrost o 11,2%). Średnia odległość osiągnęła 225 km – spadek o 4 km.

W marcu koleją zostało przewiezione natomiast najwięcej towarów spośród wszystkich miesięcy pierwszego kwartału 2021 r. 21,3 mln ton jest wynikiem o 19,4% lepszym niż w lutym. Praca przewozowa wzrosła o 21,5%, a praca eksploatacyjna o 20,2%. Średnia odległość przewozu 1 tony towaru spadła o 1,8%.

– Marzec był miesiącem, w którym widoczny był wzrost masy przewiezionych towarów w stosunku do ostatnich miesięcy. Przewieziona masa była również wyższa w porównaniu do niektórych miesięcy sprzed pandemii. Świadczy to o polepszającej się kondycji rynku i potencjale, jaki może jeszcze wykorzystać w kolejnych miesiącach – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. - Na uwagę zasługuje również to, że w I kwartale 2021 r. pracę zaczęli wykonywać przewoźnicy, którzy do tej pory nie podjęli jeszcze działalności – dodaje Ignacy Góra.

Pierwszy kwartał dla przewozów towarowych zamknął się masą 56,7 mln przewiezionych ton, 12,8 mld tonokilometrów, 19,1 mln pociągokilometrów i 226 km długości średniego przejazdu. W porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 r. to wzrost o 4,4% dla masy towarów, o 2,9% w przypadku pracy przewozowej, o 4,2% dla pracy przewozowej i spadek o 1,3% średniej odległości przewozu 1 tony towarów – podaje UTK.

Najlepszy miesiąc PKP Cargo od lat

Grupa PKP Cargo przetransportowała w marcu 8,1 mln ton towarów (+13,6 proc. r/r) i zaliczyła wzrost zrealizowanej pracy przewozowej o +6,8 proc. r/r do poziomu 2,0 mld tkm. W porównaniu rok do roku wzrosły przewozy grupy realizowane w segmentach: węgiel kamienny (+22,3 proc.), intermodal (+18,5 proc.), kamień, żwir i wapno (+7,6 proc.), koks i węgiel brunatny (+24,2 proc.) oraz w segmencie metali i wyrobów (+13,0 proc.). Również w relacji miesiąc do miesiąca Grupa PKP Cargo odnotowała istotny wzrost przewozów. Względem masy towarowej przewozy grupy wzrosły m/m o 21,6 proc. Ten sam wzrost odnotowała grupa według pracy przewozowej. W sumie w ujęciu m/m wzrosły przewozy: węgla kamiennego (+17,6 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+65,4 proc.), rudy i pirytów (+64,6 proc.), cementu (+73,7 proc.) oraz innych artykułów chemicznych (+17,6 proc.). – Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP Cargo, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo cytowany w komunikacie. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45814)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45814)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5