Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Cargo, Pesa i IPS Tabor. Na czym polega nowy projekt?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-09-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Cargo, Pesa i IPS Tabor. Na czym polega nowy projekt?
Wiz. Pesa
Poznaliśmy więcej szczegółów projektu, zainaugurowanego podczas targów Innotrans przez PKP Cargo, Pesę i IPS Tabor. Ma on szansę otrzymać dofinansowanie z NCBiR. Co ciekawe, przewoźnik nie ma obowiązku kupna gotowej lokomotywy.

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o podpisaniu umowy pomiędzy PKP Cargo, Pesą oraz IPS Tabor, dotyczącej opracowania dwunapędowej, spalinowo-elektrycznej lokomotywy z elementami autonomii. Jak informowaliśmy, realizacja ma potrwać cztery lata. Znamy już więcej szczegółów tej inicjatywy.

Umowa naukowo-badawcza

Jak poinformowała spółka PKP Cargo w komunikacie skierowanym do inwestorów giełdowych, umowa dotyczy “współpracy przy pracach badawczo-rozwojowych”. Ma ona objąć: sporządzenie przez PKP Cargo i Pesę założeń technicznych i propozycji konfiguracji; weryfikację dokumentów w IPS Tabor; rozpoczęcie prac projektowych i badawczych w oparciu o uzgodniony harmonogram; uruchomienie procesu budowy lokomotywy wraz z dokumentacją oraz na koniec eksploatację w PKP Cargo przez pierwsze 12 miesięcy od wyprodukowania. Co istotne, przewoźnik nie ma obowiązku nabycia lokomotywy.

Jak informuje giełdowa spółka, założeniem projektu jest właściwe wykorzystanie dofinansowania przyznanego Pesie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (pozytywna ocena i rekomendacja). Prezes producenta Krzysztof Sędzikowski poinformował “Rynek Kolejowy”, że dofinansowanie projektu nie zostało jeszcze zatwierdzone, ale jest jak najbardziej możliwe. Strony nie podały też, ile wart jest projekt i jaki będzie podział kosztów pomiędzy stronami.

Warto przypomnieć, że przed rokiem PKP Intercity i Pesa podpisały umowę dotyczącą budowy lekkiej lokomotywy z dwoma napędami – elektrycznym i spalinowym, w oparciu o grant NCBiR z programu Innotabor. Szef sprzedaży rynku lokomotyw w Pesie Maciej Walczak podkreśla, że zainaugurowany podczas tegorocznych targów projekt różni się istotnie od projektu realizowanego wspólnie z PKP Intercity; nowa lokomotywa poza posiadaniem dwóch różnych napędów zostanie wzbogacona o rozwiązania techniczne, które pozwolą jej na uzyskanie dużej autonomii.

Nie-Gama

Pesa informuje, że wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne będą wypracowane przez specjalny Komitet Koordynatorów i mają uwzględniać przede wszystkim oczekiwania PKP Cargo. Dyrektor IPS Tabor Maciej Andrzejewski poinformował “Rynek Kolejowy”, że realizacja projektu dla PKP Cargo jest na etapie projektowania w programie Solidworks, co ułatwia obieg dokumentów i współpracę pomiędzy firmami. Lokomotywa dla PKP Cargo będzie przekonstruowana w znacznym stopniu, co oznacza, że właściwie nie będzie już należeć do platformy Gama.

IPS Tabor i Pesa potwierdzają, że na wprowadzenie docelowego, trzeciego poziomu autonomii, czyli jazdy bez maszynisty będzie potrzeba więcej niż czterech lat. – Dla takich rozwiązań potrzebna jest również odpowiednia infrastruktura, której nie ma jeszcze na sieci PKP PLK – zwraca uwagę Walczak.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij