szukaj
Śledź nas:

PKP Cargo, Pesa i IPS Tabor. Na czym polega nowy projekt?

| Jakub Madrjas 24.09.2018 22

PKP Cargo, Pesa i IPS Tabor. Na czym polega nowy projekt?
Wiz. Pesa
Poznaliśmy więcej szczegółów projektu, zainaugurowanego podczas targów Innotrans przez PKP Cargo, Pesę i IPS Tabor. Ma on szansę otrzymać dofinansowanie z NCBiR. Co ciekawe, przewoźnik nie ma obowiązku kupna gotowej lokomotywy.
W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o podpisaniu umowy pomiędzy PKP Cargo, Pesą oraz IPS Tabor, dotyczącej opracowania dwunapędowej, spalinowo-elektrycznej lokomotywy z elementami autonomii. Jak informowaliśmy, realizacja ma potrwać cztery lata. Znamy już więcej szczegółów tej inicjatywy.

Umowa naukowo-badawcza

Jak poinformowała spółka PKP Cargo w komunikacie skierowanym do inwestorów giełdowych, umowa dotyczy “współpracy przy pracach badawczo-rozwojowych”. Ma ona objąć: sporządzenie przez PKP Cargo i Pesę założeń technicznych i propozycji konfiguracji; weryfikację dokumentów w IPS Tabor; rozpoczęcie prac projektowych i badawczych w oparciu o uzgodniony harmonogram; uruchomienie procesu budowy lokomotywy wraz z dokumentacją oraz na koniec eksploatację w PKP Cargo przez pierwsze 12 miesięcy od wyprodukowania. Co istotne, przewoźnik nie ma obowiązku nabycia lokomotywy.

Jak informuje giełdowa spółka, założeniem projektu jest właściwe wykorzystanie dofinansowania przyznanego Pesie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (pozytywna ocena i rekomendacja). Prezes producenta Krzysztof Sędzikowski poinformował “Rynek Kolejowy”, że dofinansowanie projektu nie zostało jeszcze zatwierdzone, ale jest jak najbardziej możliwe. Strony nie podały też, ile wart jest projekt i jaki będzie podział kosztów pomiędzy stronami.

Warto przypomnieć, że przed rokiem PKP Intercity i Pesa podpisały umowę dotyczącą budowy lekkiej lokomotywy z dwoma napędami – elektrycznym i spalinowym, w oparciu o grant NCBiR z programu Innotabor. Szef sprzedaży rynku lokomotyw w Pesie Maciej Walczak podkreśla, że zainaugurowany podczas tegorocznych targów projekt różni się istotnie od projektu realizowanego wspólnie z PKP Intercity; nowa lokomotywa poza posiadaniem dwóch różnych napędów zostanie wzbogacona o rozwiązania techniczne, które pozwolą jej na uzyskanie dużej autonomii.

Nie-Gama

Pesa informuje, że wszystkie parametry techniczno-eksploatacyjne będą wypracowane przez specjalny Komitet Koordynatorów i mają uwzględniać przede wszystkim oczekiwania PKP Cargo. Dyrektor IPS Tabor Maciej Andrzejewski poinformował “Rynek Kolejowy”, że realizacja projektu dla PKP Cargo jest na etapie projektowania w programie Solidworks, co ułatwia obieg dokumentów i współpracę pomiędzy firmami. Lokomotywa dla PKP Cargo będzie przekonstruowana w znacznym stopniu, co oznacza, że właściwie nie będzie już należeć do platformy Gama.

IPS Tabor i Pesa potwierdzają, że na wprowadzenie docelowego, trzeciego poziomu autonomii, czyli jazdy bez maszynisty będzie potrzeba więcej niż czterech lat. – Dla takich rozwiązań potrzebna jest również odpowiednia infrastruktura, której nie ma jeszcze na sieci PKP PLK – zwraca uwagę Walczak.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42506)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42506)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS