NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pesa z umową na budowę dwunapędowej, częściowo autonomicznej lokomotywy dla PKP Cargo

| Jakub Madrjas 19.09.2018 11,4k

Pesa z umową na budowę dwunapędowej, częściowo autonomicznej lokomotywy dla PKP Cargo
Rys. Pesa
Na początku drugiego dnia targów InnoTrans PKP Cargo podpisało z Pesą umowę na budowę dwunapędowej, częściowo autonomicznej lokomotywy.
W maju Pesa i PKP Cargo podpisały list intencyjny w sprawie budowy autonomicznej lokomotywy dwunapędowej. Dziś (19 września) podczas targów InnoTrans w Berlinie podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie. – W pierwszej kolejności chodzi nam o pozyskanie lokomotyw dwunapędowych, które moglibyśmy od razu wykorzystywać w naszej pracy. Lokomotywa autonomiczna byłaby kolejnym etapem rozwojowym takiego pojazdu – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

– Chcemy wspólnie z Pesą prowadzić prace badawczo-rozwojowe nad taborem nowej generacji, gdyż szukamy alternatywnych rozwiązań, które podniosą efektywność naszej pracy przewozowej. Nowy tabor ma przyczynić się do zmniejszenia kosztów i będzie to nasza odpowiedź na rosnące ceny energii, co zwiększy nasze przewagi konkurencyjne – wyjaśnia prezes Warsewicz.

Prezes Pesy Krzysztof Sędzikowski podkreślił, że zaplanowany na cztery lata projekt nie oznacza odejścia Pesy od strategii zwiększenia powtarzalności produkcji. – Lokomotywy autonomiczne to przyszłość kolejnictwa – podkreślił prezes, zaznaczając, że już w tej chwili wiele samochodów porusza się po drogach bez kierowców. 

Znamy planowane osiągi

Producent zaprezentował najważniejsze założenia nowego projektu. Czteroosiowa lokomotywa z platformy Gama ma, korzystając z napędu elektrycznego, mieć moc 2,8 MW i osiągać prędkość 110 km/h w ruchu towarowym (160 km/h w ewentualnym ruchu pasażerskim), a korzystając z napędu spalinowego ma mieć moc 2 MW i prędkość maksymalną 100 km/h (120 km/h w ruchu pasażerskim). 

Długość lokomotywy to 19,8 metra, masa całkowita 85 ton, a zbiornik paliwa ma mieć pojemność do 2 tys. litrów. Według założeń lokomotywa poprowadzi skład od momentu sformowania do odstawienia na tory bocznicowe, co pozwoli zaoszczędzić środki trakcyjne, eliminując konieczność wykorzystania lokomotywy manewrowej.

Jaki zakres autonomii?

W realizacji projektu weźmie udział Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" z Poznania. Jak podano, w czterostopniowej skali automatyzacji stosowanej przez UITP, lokomotywa będzie miała poziom GoA3. Oznacza to, że nie będzie wymagała obecności i obserwacji szlaku przez maszynistę. Bezpieczeństwo przejazdu ma być zapewnione przez układ autonomicznego sterowania oparty o sztuczną inteligencję (AI). Na pokładzie będzie wymagana obecność członka drużyny pociągowej w celu zapewnienia odjazdu pociągu i reagowania na nietypowe sytuacje. 

Trzeci poziom autonomii nie zostanie osiągnięty od razu. Za cztery lata, gdy lokomotywa ma się pojawić na torach, automatyzacja obejmie część funkcji, a dalszy rozwój systemu autonomicznego odbędzie się już po rozpoczęciu jazd u przewoźnika. Jak podaje Pesa, podstawą systemu będzie lidar, uzupełniony o kombinację żyroskopów, akcelerometrów i odległościomierzy. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5