44 wagony platformy serii Sggrs odebrała z końcem kwietnia spółka PKP Cargo – to pierwsza partia pojazdów pozyskanych w ramach umowy podpisanej z konsorcjum firm Wagony Świdnica i Astra Rail (z grupy Greenbrier). Wszystkie wagony mają być dostarczone w tym i przyszłym roku.
W sumie w ramach umowy park taborowy PKP Cargo wzbogaci się o 220 nowych wagonów platform serii Sggrs. Spółka nabyła wagony platformy
w ramach realizacji projektu unijnego z konkursu CUPT. Harmonogram dostaw przewiduje
dostawę w 2021 rok 130 sztuk i 90 sztuk w 2022 roku.
Kolejne nowe wagony intermodalne w PKP Cargo
Kontrakt z konsorcjum firm Wagony Świdnica i Astra Industries przewiduje dostarczenie PKP Cargo platform serii Sggrs o łącznej długości ładunkowej 80` z układem trzpieni umożliwiającym przewóz kontenerów w konfiguracji 4 x 20`, 2 x 40` i 2 x 30` z prędkością maksymalną 120 km/h. Wszystkie nabywane wagony w ramach projektu są zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI), tj. TSI – WAG (wagony) oraz TSI – NOI (hałas). Posiadają układy hamulcowe wyposażone w kompozytowe wstawki hamulcowe typu K. Mogą być bez przeszkód eksploatowane w komunikacji międzynarodowej na sieciach kolejowych o prześwicie toru 1435 mm.
To kolejny już kontrakt Spółki PKP Cargo na dostawę nowych wagonów platform. W marcu 2019 r. Spółka
podpisała umowę ze słowacką firmą Tatravagónka na dostawę 936 nowych wagonów platform z terminem realizacji do 31 grudnia 2022 r. W sumie park taborowy PKP Cargo do końca 2022 roku
powiększy się o 1156 wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych.
Co z nowymi lokomotywami?
– Inwestycje w nowoczesny tabor podniosą możliwości operacyjne i konkurencyjność PKP Cargo. Potencjał rynku kolejowych przewozów intermodalnych jest wyższy niż obecnie realizowane przewozy i w kolejnych latach utrzymają się wysokie wzrosty w tym segmencie. Nowe wagony i lokomotywy dadzą nam możliwość obsłużenia znacznie większych potoków ładunków w ruchu krajowym i międzynarodowym – podkreśla Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo cytowany w komunikacie.
PKP Cargo przypomina, że w ramach tego samego projektu unijnego kupi pięć lokomotyw wielosystemowych, które mają zostać dostarczone w 2022 roku. Niestety, w pierwszym przetargu na ich dostawę nie wpłynęła żadna oferta, a
przewoźnikowi wciąż nie udało się rozstrzygnąć drugiego postępowania w tej sprawie. Wielosystemowe lokomotywy mają zapewnić możliwość pokonywania przez pociągi granic różnych państw w Europie bez konieczności wymiany lokomotyw, co skróci czas przejazdu. Wartość całkowita projektu „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewóz intermodalnych” to ponad 243 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 92 mln zł.