Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo nie wchłonie spółek Orlenu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
17-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo nie wchłonie spółek Orlenu
Wczoraj PKP Cargo poinformowało o zakupie spółek transporowych Orlenu. Spółka chce dzięki synergiom oszczędzać co najmniej 10 mln złotych i nie musi restrukturyzować przewoźników.

Jak informowaliśmy wczoraj, PKP Cargo, PKN ORLEN i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy ORLEN. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł obejmie udziały ORLEN KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebini. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Zarząd PKP Cargo przedstawił dziś najważniejsze założenia przejęcie spółek transportowych grupy PKN Orlen - Orlen Koltrans i Euronaft Trzebinia. W tej drugiej spółce największy narodowy przewoźnik ma przejąć całość udziałów, a w Koltransie - wszystkie poza 0,15 proc. akcjonariatu rozproszonego. - Będziemy na pewno chcieli nabyć wszystkie akcje - zapewnił "Rynek Kolejowy" prezes PKP Cargo Adam Purwin.

Prezes podkreślił, że spółki sąprzejmowane wraz z pięcioletnimi kontraktami na obsługę prawie jednej czwartej potrzeb transportowych grupy Orlen. Pozwoli to PKP Cargo na dalszą dywersyfikację przychodów - szczególnie cenną, że w przeciwieństwie do przewozów paliw stałych czy kruszyw, niepodatną na zmiany sezonowe.

Zgoda UOKiK kwestią czasu

Transakcja jest na razie zawieszona, do czasu uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wniosek do UOKiK ma wyjść z PKP Cargo niezwłocznie. Czy urząd zgodzi się na dalsze wzmocnienie dominującego na polskim rynku podmiotu? Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych nie ma wątpliwości że tak się stanie.

- W rynku przewozów paliw PKP Cargo ma znikome udziały. Po przejęciu spółek Orlenu wciąż będzie miała mniejszość - większość pozostanie w rękach Lotos Kolej. Nie ma tu więc mowy o monopolu - mówi "RK" Hadyś. Wszystko zależy zatem od tego, co UOKiK potraktuje jako rynek - przewozy w grupie towarowej, przewozy ogółem w Polsce, czy nawet przewozy w Europie Środkowej. - Nie mogę wypowiadać się za urząd, ale według naszych analiz zgoda powinna być tylko kwestią czasu, merytorycznych wątpliwości nie ma - mówi ze spokojem członek zarządu PKP Cargo.

Atrakcyjne spółki

Prezes PKP Cargo podkreślał atrakcyjne dla spółki warunki transakcji. Spółki są w dobrym stanie, o czym świadczy m. in. posiadana przez nie gotówka w wysokości łącznie 25 mln złotych. PKP Cargo spodziewa się dywidendy od zysku już w pierwszym roku po przejęciu spółek.

Giełdowa spółka oczekuje, że wraz ze wzrostem gospodarczym wzrosną też przewozy paliw. - Tych operacji w dużej części nie można zastąpić innymi środkami transportu. Dzięki temu nie zostaniemy poddani presji ze strony przewoźników drogowych - mówi Purwin dodając, że wykorzystanie drugiej alternatywy - rurociągów - nie jest przez koncerny paliwowe planowane, a dla wielu produktów - i tak byłoby nieefektywne.

W obu spółka pracuje łącznie ok. 370 osób. PKP Cargo przejmie też wszystkie 30 lokomotyw i ponad 600 wagonów. W planach jest połączenie Euronaftu i PKN Orlen w podmiot kompleksowo obsługujący rynki paliwowe i chemiczne. PKP Cargo nie przewiduje jednak wchłonięcia przewoźników we własne strutktury, tłumacząc to własną specyfiką rynku na którym spółki dobrze sobie radzą. W zeszłym roku osiągnęły łącznie przychody w wysokości 200 mln zł.

Chcą ugryźć 10 milionów

Przewoźnik ma zarobić dzięki synergiom w działalności. Już te, które są pewne i mogą zostać wdrożone praktycznie w pierwszych dniach działalności mają dać 10 mln złotych oszczędności rocznie.

Przede wszsytkim chodzi o wykorzystanie taboru i pracowników, których PKP Cargo wciąż ma w nadmiarze. Orlen Koltrans ma niedobór własnych środków trakcyjnych - w leasingu operacyjnym (bez pozostawienia w majątku) są lokomotywy wielosystemowe Traxx. - To nowoczesne lokomotywy, ale do przewozów krajowych, które prowadzi Koltrans wystarczą nasze ET22 - mówi członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych Jacek Neska.

Do spółek Orlenu mają zostać alokowane lokomotywy PKP Cargo, co zagwarantuje ich lepsze dociążenie i poprawi rentowność. Pracownicy PKP Cargo znajdą za to zatrudnienie przy utrzymaniu taboru. - Nie przewidujemy zwolnień w przejętych spółkach, one zostały już zrestrukturyzowane - mówi prezes Purwin.

Kolejne synergie, związane z przejęciem kompetencji backoffice, wykorzystaniem centrum usług wspólnych, integracji IT i uczestnictwie w grupie zakupowej mogą w przyszłości podwoić osczędności przy połączeniu.

PKP Cargo zależy również na rozwijaniu biznesu - wraz ze spółkami przejmuje obsługę bocznic PKN Orlen, będzie można również rozwijać przewozy międzynardowe, których spółki Orlenu m. in. z braku odpowiednich dokumentów, nie realizowały. Nie wiadomo również, czy PKP Cargo przejmie czeską spółkę przewozową Unipetrolu, który jest w grupie PKN Orlen. Nie będzie ona na pewno przedmiotem tej transakcji.

Co stoi za sprzedażą spółek paliwowych Orlenu? Przeczytaj analizę na portalu MONITOR

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Infrastruktura

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Michał Szymajda 12 czerwca 2023

Orlen KolTrans: 2022 – rok stabilizacji i wzrostu

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Roman Czubiński 16 lutego 2021

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Biznes

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Michał Szymajda 10 sierpnia 2020

Orlen chce sześciu lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

Orlen chce sześciu lokomotyw spalinowych

Jakub Madrjas 11 grudnia 2017

Spółki kolejowe Orlenu umocniły swoją pozycję

Biznes

Zobacz również:

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Infrastruktura

Orlen Koltras chce wynająć nawet 16 lokomotyw

Michał Szymajda 12 czerwca 2023

Orlen KolTrans: 2022 – rok stabilizacji i wzrostu

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Biznes

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

Roman Czubiński 16 lutego 2021

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Biznes

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

Michał Szymajda 10 sierpnia 2020

Orlen chce sześciu lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

Orlen chce sześciu lokomotyw spalinowych

Jakub Madrjas 11 grudnia 2017

Spółki kolejowe Orlenu umocniły swoją pozycję

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5