NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%

| Roman Czubiński 16.02.2021 58

Orlen KolTrans: Przewozy w 2020 r. wzrosły o 2%
fot. Newag
Przewoźnik z grupy Orlen w ubiegłym roku zwiększył o 2% wolumen swoich przewozów. Stało się tak głównie dzięki przejmowaniu kolejnych usług przewozowych wewnątrz grupy. Wynik finansowy okazał się nawet leszy, niż zakładano.
Przedstawiciele Orlen KolTrans określają rok 2020 jako „kilkanaście pracowitych i wymagających miesięcy, w którym pomimo nadzwyczajnych okoliczności związanych z pandemią udało się zrealizować założone cele”. Przewoźnik twierdzi, że – choć wyzwania związane z pandemią COVID-19 nadeszły niespodziewanie – firma okazała się do nich dobrze przygotowana. – Prowadziliśmy przemyślaną politykę kadrową, optymalizację kosztową, inwestycje w nowoczesny tabor i zaplecze warsztatowe. Wzmacnialiśmy własny wolumen przewozowy – mówi prezes Orlen KolTrans Krzysztof Duszczyk.

Coraz mniej usług zlecanych na zewnątrz

Rok 2020, trudny dla całej branży transportu kolejowego, wynikającej z zamrożenia gospodarki, spółka zamknęła z 2-procentowym (do ok. 6,7 mln ton) wzrostem wolumenu w stosunku do 2019 r. – Jeszcze lepiej wykorzystaliśmy potencjał przewoźnika, podnosząc jego konkurencyjność i jakość świadczonych usług. Miało to swoje przełożenie na osiągnięte wyniki Spółki – przekonuje Duszczyl. Jak przyznaje, kluczowy okazał się jednak inny czynnik – przejęcie nowego, dotychczas nieobsługiwanego wolumenu z Grupy Kapitałowej Orlen. Zbiegło się ono w czasie z okresem trwania pandemii.

– Zgodnie z przyjętą strategią Orlen stawia na rozwój własnego, konkurencyjnego względem rynku przewoźnika kolejowego. Dlatego w 2020 r. większość działalności przewozowej Orlen KolTrans opierała się na zleceniach w ramach Grupy Kapitałowej. Spółka wykorzystała swój potencjał i przejęła nowe wolumeny przewozowe produktów rafineryjno-petrochemicznych, obsługiwanych do tej pory przez innych przewoźników – kontynuuje nasz rozmówca. Udział Orlen KolTrans w przewozach na potrzeby grupy wzrósł z 40% do 85%. W przewozach między Polską a Czechami dzięki współpracy z Orlen Doprava (czeska spółka kolejowa Grupy Kapitałowej Orlen) prawie wszystkie pociągi zostały uruchomione z pominięciem przewoźników zewnętrznych. Rozpoczęto też realizację przewozów w formule rozproszonej.

Wynik finansowy przekroczył oczekiwania

Powodów do zadowolenia dostarcza też wynik finansowy. Okazał się on wręcz lepszy, niż przewidziano w założenia budżetowych, przygotowanych wszak przed pandemią. – Orlen KolTrans między innymi odstąpił od zlecania części przewozów podwykonawcom, przewożąc tym samym większy wolumen własnymi zasobami. Pozyskał też nowych klientów. Przełożyło się to zarówno na optymalizację kosztową, jak i zrealizowanie zaplanowanego wolumenu – wyjaśnia prezes spółki. Obniżenie kosztów wybranych usług pozwoliło pokryć zwiększone koszty działalności, takie jak wydatki na zakup środków ochrony i dezynfekujących czy też ograniczenia kadrowe.

Nasz rozmówca podkreśla, że oprócz samej pandemii działalność przewozową utrudniały trwające remonty i inwestycje na sieci kolejowej. – Generują one przejściowo zwiększone koszty działalności przewoźników, utrudnienia w łańcuchu logistycznym, w tym wydłużanie czasu dostaw – zwraca uwagę Duszczyk.

Co po fuzji z Lotosem?

W kolejnych latach Orlen KolTrans planuje kontynuować zmiany w tym kierunku. – Rozwój własnych kompetencji przewozowych w ramach Grupy Orlen pozwoli skutecznie odpowiedzieć na obecne i nowe wyzwania związane np. z potrzebą skracania łańcucha dostaw, czy też szybkiego dostosowania się do oczekiwań klientów – deklaruje Duszczyk. Jak twierdzi, działania te wpisują się w prowadzone przez PKN Orlen procesy akwizycyjne, szczególnie przejęcie Grupy Lotos (sam Orlen KolTrans ma zostać przejęty przez znacznie większą spółkę Lotos Kolej).

Proces modernizacji taboru Orlen KolTrans ma być kontynuowany. Lokomotywy spalinowe będą stopniowo wycofywane i zastępowane elektrycznymi, wyposażonymi w spalinowe moduły dojazdowe. Jedynie te spalinowozy, które spełniają nowe normy emisji spalin, przewoźnik zamierza zmodernizować i pozostawić w swoim taborze. – Spółka planuje też przejmowanie obsługi kolejnych relacji i klientów w ramach Grupy Kapitałowej Orlen, takich jak Orlen Paliwa czy Energa (przewozy węgla) – zapowiada prezes.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5