NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

| Michał Szymajda 10.08.2020 185

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans
zdjęcie ilustracyjne fot. Lotos Kolej
Komisja Europejska 14 lipca zatwierdziła przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Fuzja dotyczyć będzie także dwóch spółek kolejowych: Lotos Kolej i Orlen Koltrans.
W tym układzie większy PKN Orlen ma znacznie mniejszego przewoźnika kolejowego – Orlen Koltrans, a Grupa Lotos – trzeciego co do wielkości w Polsce operatora Lotos Kolej. Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że w 2019 roku, jeszcze przed pandemią, posiadał on udziały w rynku na poziomie 9,79% (a dla pierwszej połowy 2020 r. już 10,44%) pod względem pracy przewozowej i 5,42% pod względem przewiezionej masy, podczas gdy Orlen Koltrans - odpowiednio 3,71% i 2,55% (w I połowie 2020 r. udział pracy przewozowej wzrósł do 4 %). W końcu ubiegłego tygodnia Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, na antenie Radia Gdańsk ujawnił część planów dotyczących fuzji firm.

– To nie będzie tak, że wszystkie struktury przejdą pod Orlen. Niektóre spółki zależne Lotosu nie będą włączane do spółek Orlenu, lecz część spółek Orlenu będzie łączone na podstawie spółek Lotosu. Choćby nawet Lotos Kolej. To jest spółka, która jest po PKP Cargo druga co do wielkości (pod względem pracy przewozowej - przyp. JM) i trudno, żeby nasza spółka Koltrans przejmowała Lotos Kolej – powiedział Obajtek, dodając, że Lotos Kolej prowadzi zdecydowanie większe przewozy i taki proces ma pełne uzasadnienie.

Poprosiliśmy biuro prasowe o podanie szczegółów fuzji kolejowych spółek, jednak, jego zdaniem, na większość z nich jest jeszcze za wcześnie.

– Działalność w poszczególnych segmentach połączonego koncernu będzie rozwijana pod kątem tych spółek, które mają największą siłę rynkową, doświadczenie i największe know-how. W obszarze transportu kolejowego wiodącą rolę mogłaby pełnić spółka Lotos Kolej i to wokół niej chcielibyśmy budować aktywa kolejowe – czytamy w krótkiej odpowiedzi o sposób i harmonogram działań dotyczących fuzji. – Obecnie nie możemy udzielić bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie – dodaje Joanna Zakrzewska, rzeczniczka prasowa PKN Orlen.

– Z przeprowadzonych szczegółowych analiz wynika, że konsolidacja PKN Orlen z Grupą Lotos ma silne podstawy i wygeneruje szereg istotnych synergii, zarówno po stronie kosztowej, jak i przychodowej. Grupa Orlen, po przejęciu kapitałowym Lotosu, będzie miała jeszcze silniejszą pozycję rynkową w kontekście skali i obszaru działalności oraz możliwości inwestycyjnych. Pozwoli to na dalszą, intensywną ekspansję na rynki zagraniczne i budowę silnego koncernu multienergetycznego – dodaje Zakrzewska.

Połączenie PKN Orlen z Lotosem, także ich zależnych spółek kolejowych, było przedmiotem analiz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Szczególnie istotnym obszarem, jeśli chodzi o prognozowane w raporcie korzyści z fuzji gigantów paliwowych, jest logistyka, w tym korzystanie z umów typu SWAP, czyli wymiany produktów na rynku paliw. Raport pokazuje, że jest tutaj duże pole do oszczędności. Dzięki obecności w Płocku Orlen mógłby dostarczać paliwo do stacji Grupy Lotos w Polsce południowej. Z kolei Lotos może realizować dostawy dla stacji PKN Orlen na Pomorzu, Pomorzu Zachodnim, a nawet na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

W zależności od przyjętego modelu korzyści ze SWAP mogą przynieść od 50 do nawet 115 mln zł oszczędności rocznie. Sporą rolę w uzyskaniu lepszej współpracy logistycznej może przynieść posiadanie jednego, bardziej elastycznego przewoźnika kolejowego, z którego mogłyby korzystać obie, dziś odrębne spółki.

Cały raport dostępny jest tutaj.  
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5