NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans

| Michał Szymajda 10.08.2020 185

Obajtek: Lotos Kolej przejmie Orlen Koltrans
zdjęcie ilustracyjne fot. Lotos Kolej
Komisja Europejska 14 lipca zatwierdziła przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Fuzja dotyczyć będzie także dwóch spółek kolejowych: Lotos Kolej i Orlen Koltrans.
W tym układzie większy PKN Orlen ma znacznie mniejszego przewoźnika kolejowego – Orlen Koltrans, a Grupa Lotos – trzeciego co do wielkości w Polsce operatora Lotos Kolej. Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że w 2019 roku, jeszcze przed pandemią, posiadał on udziały w rynku na poziomie 9,79% (a dla pierwszej połowy 2020 r. już 10,44%) pod względem pracy przewozowej i 5,42% pod względem przewiezionej masy, podczas gdy Orlen Koltrans - odpowiednio 3,71% i 2,55% (w I połowie 2020 r. udział pracy przewozowej wzrósł do 4 %). W końcu ubiegłego tygodnia Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, na antenie Radia Gdańsk ujawnił część planów dotyczących fuzji firm.

– To nie będzie tak, że wszystkie struktury przejdą pod Orlen. Niektóre spółki zależne Lotosu nie będą włączane do spółek Orlenu, lecz część spółek Orlenu będzie łączone na podstawie spółek Lotosu. Choćby nawet Lotos Kolej. To jest spółka, która jest po PKP Cargo druga co do wielkości (pod względem pracy przewozowej - przyp. JM) i trudno, żeby nasza spółka Koltrans przejmowała Lotos Kolej – powiedział Obajtek, dodając, że Lotos Kolej prowadzi zdecydowanie większe przewozy i taki proces ma pełne uzasadnienie.

Poprosiliśmy biuro prasowe o podanie szczegółów fuzji kolejowych spółek, jednak, jego zdaniem, na większość z nich jest jeszcze za wcześnie.

– Działalność w poszczególnych segmentach połączonego koncernu będzie rozwijana pod kątem tych spółek, które mają największą siłę rynkową, doświadczenie i największe know-how. W obszarze transportu kolejowego wiodącą rolę mogłaby pełnić spółka Lotos Kolej i to wokół niej chcielibyśmy budować aktywa kolejowe – czytamy w krótkiej odpowiedzi o sposób i harmonogram działań dotyczących fuzji. – Obecnie nie możemy udzielić bardziej szczegółowych informacji w tym zakresie – dodaje Joanna Zakrzewska, rzeczniczka prasowa PKN Orlen.

– Z przeprowadzonych szczegółowych analiz wynika, że konsolidacja PKN Orlen z Grupą Lotos ma silne podstawy i wygeneruje szereg istotnych synergii, zarówno po stronie kosztowej, jak i przychodowej. Grupa Orlen, po przejęciu kapitałowym Lotosu, będzie miała jeszcze silniejszą pozycję rynkową w kontekście skali i obszaru działalności oraz możliwości inwestycyjnych. Pozwoli to na dalszą, intensywną ekspansję na rynki zagraniczne i budowę silnego koncernu multienergetycznego – dodaje Zakrzewska.

Połączenie PKN Orlen z Lotosem, także ich zależnych spółek kolejowych, było przedmiotem analiz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Szczególnie istotnym obszarem, jeśli chodzi o prognozowane w raporcie korzyści z fuzji gigantów paliwowych, jest logistyka, w tym korzystanie z umów typu SWAP, czyli wymiany produktów na rynku paliw. Raport pokazuje, że jest tutaj duże pole do oszczędności. Dzięki obecności w Płocku Orlen mógłby dostarczać paliwo do stacji Grupy Lotos w Polsce południowej. Z kolei Lotos może realizować dostawy dla stacji PKN Orlen na Pomorzu, Pomorzu Zachodnim, a nawet na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.

W zależności od przyjętego modelu korzyści ze SWAP mogą przynieść od 50 do nawet 115 mln zł oszczędności rocznie. Sporą rolę w uzyskaniu lepszej współpracy logistycznej może przynieść posiadanie jednego, bardziej elastycznego przewoźnika kolejowego, z którego mogłyby korzystać obie, dziś odrębne spółki.

Cały raport dostępny jest tutaj.  
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5