NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Cargo wyda w tym roku na naprawy taboru prawie miliard

| Jakub Madrjas 16.03.2018 5,1k

PKP Cargo wyda w tym roku na naprawy taboru prawie miliard
Fot. Kolejarz Dawid, SM42.pl
Jak poinformował p.o. prezes PKP Cargo Krzysztof Mamiński, spółka PKP Cargo podwoi w tym roku wydatki na inwestycje, w tym głównie naprawy taboru. Przywrócenie do ruchu tysięcy wagonów ma m.in. wyeliminować ubiegłoroczne problemy z przewozem węgla i umocnić pozycję przewoźnika na rynku.
Poznaliśmy dziś wyniki finansowe spółki i grupy PKP Cargo. Zysk netto grupy to 82 mln złotych na plusie, podczas gdy rok temu grupa przekroczyła 100 milionów złotych straty. Więcej informacji na ten temat można przeczytać tutaj.

Być może z powodu gorszych od oczekiwanych wyników za sam IV kwartał ubiegłego roku, zarząd PKP Cargo przy okazji prezentacji wyników zdecydował się do publicznej wiadomości prognozy na 2018 rok oparte na przyjętym Planie Działalności Gospodarczej. Dla całej Grupy plan nie został jeszcze przyjęty, ale już z planu spółki PKP Cargo wiadomo, że mamy do czynienia z istotnymi zmianami: przychody z działalności operacyjnej mają wzrosnąć o prawie 9 procent do niemal czterech miliardów złotych, a zysk netto – o 71,1%, do poziomu 160,8 mln złotych. 

Wzmocnienie pozycji na rynku 

Jak tego dokonać? PKP Cargo chce poprawić swoją pozycję rynkową. Planuje przewieźć – jako spółka – 111 milionów ton towarów (w porównaniu do 106,8 mln ton w ubiegłym roku). Jak tłumaczy w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" p. o. prezes przewoźnika Krzysztof Mamiński, prognozy przewozów towarowych w kraju przewidują dalszy wzrost ruchu cargo – o ok. 6 procent. Będzie na to miała wpływ m. in. realizacja programów budowy dróg i modernizacji linii kolejowych, na które trzeba będzie dowieźć kruszywa. Zdaniem Mamińskiego PKP Cargo najbardziej na tym skorzysta. – Do takich wolumenów przewozów trzeba mieć odpowiednie zasoby taborowe i ludzkie. Tylko PKP Cargo może operować w takiej skali – uważa.

Żeby przygotować się na zaspokojenie spodziewanego zapotrzebowania, radykalnie (o 99 procent w stosunku do ubiegłego roku) wzrosną wydatki na inwestycje (CAPEX - capital expenditures). Wyniosą one, według planu działalności na 2018 rok, 1,0176 miliarda złotych. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych, w ponad 90 procentach będą to wydatki na tabor.

To zmiana względem ostatnich lat, gdy wydatki inwestycyjne raczej spadały. W 2014 roku wyniosły one 579 mln złotych, potem 437 mln, 445 mln, by w ubiegłym roku wzrosnąć, ale tylko do poziomu 511 milionów. Do tego w dwóch ostatnich latach ważnym czynnikiem w inwestycjach był zakup lokomotyw Vectron (za ok. ćwierć miliarda złotych). Dramatycznie spadły natomiast naprawy własne wagonów i lokomotyw, co odbija się na zakupie komponentów – jeszcze w 2014 roku wydano na to 433 miliony złotych, podczas gdy w 2016 roku – zaledwie 184 miliony. Dopiero w 2017 roku te wydatki znów ruszyły (356 mln złotych). Warto dodać, że na zakupy wagonów Grupa PKP Cargo nie wydała w 2016 roku nic, podczas gdy w 2015 roku było to 20, a w 2014 – prawie 60 milionów złotych. W 2017 roku powróciły wydatki na zakup wagonów (12,5 mln złotych).

Tysiące wagonów wróci na tory, sto lokomotyw spalinowych więcej

Obecnie PKP Cargo posiada około 65 tysięcy wagonów, z czego ok. 40 tysięcy jest sprawnych. Jak zapowiada Witold Bawor, liczba ta na koniec roku wzrośnie o kilkanaście procent. W tym celu zostaną przeprowadzone naprawy na poziomach P4 i P5 odstawionego taboru. Wysiłek taborowy PKP Cargo będzie bardzo duży także ze względu na to, że w pierwszym kwartale tego roku upłynęły terminy napraw rekordowej liczby wagonów (wynika to z przyjętych wcześniej harmonogramów) na poziomach od P3 do P5. 

PKP Cargo musi mieć też więcej sprawnych lokomotyw. "Rynek Kolejowy" informował już o przetargach na naprawy 26 towarowych elektrowozów ET22, czy na naprawy główne i modernizacje nawet o 98 spalinowozów. Badane są też możliwości wynajmu taboru trakcyjnego. Przygotowanie taboru musi zakończyć się przed jesienią, żeby uniknąć ubiegłorocznych problemów z przewozami węgla przy jednoczesnym szczycie przewozów na rynku kruszyw

Nowy tabor tylko z dofinansowaniem

Wydatki PKP Cargo na tabor będą przeznaczone prawie wyłącznie na przeglądy i modernizacje, a nie zakupy. Jak tłumaczy Witold Bawor, tak jest po prostu taniej, a po modernizacji lokomotywy mają służyć nawet kolejne 35 lat. Przewoźnik stara się o dofinansowanie unijne projektów modernizacyjnych i prowadzi w tym kierunku rozmowy z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju.

Zakupy nowego taboru w tym roku są możliwe, o ile PKP Cargo uda się uzyskać dofinansowanie na ten cel. Chodzi o wnioski o dofinansowanie trzech projektów, złożone w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w styczniu tego roku. Dwa projekty realizowane przez PKP Cargo dotyczą zakupów taboru. Pierwszy – nabycia wagonów platform do przewozów intermodalnych, drugi – wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. Trzeci projekt, realizowany przez Spółkę PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze, dotyczy przeprowadzenia prac budowlano-montażowych w Terminalu Intermodalnym w Małaszewiczach – ostatnio ogłoszono przetarg na projekt tej inwestycji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5