NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Krach na kolei pasażerskiej. W kwietniu ledwie ćwiartka zeszłorocznych przewozów

| Jakub Madrjas 29.05.2020 111

Krach na kolei pasażerskiej. W kwietniu ledwie ćwiartka zeszłorocznych przewozów
Fot Adrian Kulik, SM42.pl
Oficjalne dane Urzędu Transportu Kolejowego potwierdzają, że pandemia najmocniej uderza w kolej pasażerską. W kwietniu w pociągach było aż o 77% mniej pasażerów niż rok temu. Przewozy towarowe spadły o niespełna 13,2%.
– Kwiecień był wyjątkowo trudnym miesiącem, także przewozy kolejowe silnie odczuły skutki obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. W poprawie kondycji finansowej pasażerskich przewoźników kolejowych pomogą z pewnością mechanizmy przewidziane w Tarczy antykryzysowej 3.0 – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Sukcesywnie znoszone są kolejne obostrzenia i to także wyzwanie dla kolei. Pasażerowie muszą mieć nadal zaufanie do usług publicznego transportu zbiorowego. Ważna jest tu współpraca na poziomie samorządów, na szczeblu krajowym oraz międzynarodowym, także z przedstawicielami innych gałęzi transportu – dodaje.

Załamanie przewozów pasażerskich

Jak czytamy w opublikowanych przez urząd danych, w kwietniu bieżącego roku ponad 6 mln pasażerów skorzystało z usług transportu kolejowego. Obowiązujący przez cały miesiąc stan epidemii ograniczył liczbę pasażerów w środkach publicznego transportu zbiorowego. Liczba podróżnych zmniejszyła się o 66% względem marca bieżącego roku, natomiast różnica rok do roku wyniosła aż 77%. W kwietniu ubiegłego roku z usług kolei skorzystało o 20 mln pasażerów więcej.

Wprowadzone ograniczenia wpłynęły na zmniejszenie średniej odległości przejazdu do 46 km. Jest to wartość niższa o 9 km względem marca 2020 r. i o 19 km względem kwietnia 2019 r. Praca przewozowa w wyniosła 282,1 mln pasażerokilometrów (spadek o niespełna 71% względem marca 2020 r. oraz prawie 84% względem kwietnia 2019 r.), natomiast pracę eksploatacyjną ograniczono do 9,3 mln pociągokilometrów (spadek o 29,2% względem marca 2020 r. oraz 31,8% względem kwietnia 2019 r.) – podaje urząd.

Przypomnijmy że wczoraj Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych zaapelował o zniesienie lub złagodzenie obostrzeń dotyczących transportu publicznego, ponieważ limity osób od 30 maja zostaną zniesione w sklepach, kościołach, czy restauracjach, ale mają jednak zostać utrzymane w transporcie publicznym. Będzie to praktycznie niemożliwe do wyegzekwowania i tworzy wiele zagrożeń dla procesu przewozowego – oraz mylne wrażenie, że jest to bardzo niebezpieczne miejsce. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Przewozy towarowe mniej dotknięte pandemią

Towarowi przewoźnicy kolejowi przewieźli w kwietniu ponad 16,7 mln ton ładunków (spadek o niespełna 13,2% względem marca 2020 r. oraz ponad 17% względem kwietnia 2019 r.). Zmiany na rynku przewozów towarowych są mniejsze, niż dla przewozów pasażerskich. Praca przewozowa wyniosła 3,7 mld tonokilometrów (spadek o ponad 15,4% względem marca 2020 r. oraz ponad 23,1% względem kwietnia 2019 r.), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 5,6 mln pociągokilometrów (spadek o ponad 11,9% względem marca 2020 r. oraz ponad 20,7% względem kwietnia 2019 r.) – podkreśla Urząd Transportu Kolejowego. 

– Widać wyraźnie, że epidemia wywarła dużo mniejszy wpływ na transport towarów w porównaniu z przewozami pasażerskimi. Możliwość realizacji przewozów towarowych bez dodatkowych ograniczeń, również w komunikacji międzynarodowej, pozwoliła na utrzymanie wykonywanych zleceń – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – Transport ładunków jest niezwykle ważny dla sprawnego funkcjonowania gospodarki, zwłaszcza w trudnym dla państwa i obywateli okresie – dodaje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44674)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44674)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5