PKP Cargo i Koleje Litewskie (LG) podpisały porozumienie, które zakłada wprowadzenie wzajemnych ułatwień w przewozie towarów między Polską a Litwą.
Umowę podpisali w ubiegłym tygodniu w Wilnie: Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo i Egidijus Lazauskas, Dyrektor Dyrekcji Przewozów Towarowych w Lietuvos Geležinkeliai. Ułatwienia w przewozach z Litwą oznaczają jednocześnie, że łatwiej będzie uruchamiać pociągi na całym nadbałtyckim szlaku Rail Baltica. – PKP Cargo realizuje strategię transportową rządu premiera Mateusza Morawickiego, która definiuje konieczność zintensyfikowania przewozu towarów na kierunku północ – południe. A jednym z podstawowych szlaków kolejowych na tej osi będzie Rail Baltica, która do Polski wiedzie przez Litwę – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo cytowany przez biuro prasowe przewoźnika.
To kolejne porozumienia z LG podpisane przez PKP Cargo.
Poprzednie umowy parafowano w maju. – Zintensyfikowanie przewozów tym korytarzem otwiera też perspektywę zwiększenia potoku ładunków w kierunku południa Europy, zwłaszcza w obszarze państw Trójmorza – podkreśla Warsewicz. Prezes Warsewicz zwraca uwagę, iż w tym celu możemy wykorzystać również potencjał, jaki drzemie w spółkach Grupy PKP Cargo działających w Czechach, na Słowacji i Węgrzech.
Porozumienie podpisane w Wilnie można traktować jako odpowiedź polskiego i litewskiego przewoźnika na rosnący ruch pociągów między obu krajami. W tamtym roku przewozy kolejowe na trasie Polska – Litwa miały masę prawie 440 tys. ton i wzrosły o ponad 215 proc. w stosunku do 2016 roku. W tym roku obserwujemy też rosnące zainteresowanie spedytorów polsko-litewskim szlakiem kolejowym. Z Litwy do Polski są wwożone głównie artykuły chemiczne i ropopochodne, oraz drewno i cement, a my eksportujemy przede wszystkim nawozy i artykuły ropopochodne - informuje PKP Cargo.
Ponadto PKP Cargo i LG dyskutują o możliwości wykorzystania litewskiej stacji Mockawa i kowieńskiego terminalu intermodalnego w obsłudze pociągów jeżdżących z Chin do Polski. Liczba takich transportów stale się zwiększa. Przewoźnikowi chodzi o to, żeby kierować je na różne przejścia graniczne, a z Litwą jest dobre połączenie przez bezpośrednie kolejowe przejście Trakiszki – Mockawa. PKP Cargo
wznowiło przezeń przewozy w 2016 roku.
Podobne cele mają Litwini. - Dla nas jest to historyczne porozumienie, ponieważ we współpracy z naszym wieloletnim partnerem PKP Cargo po raz pierwszy zaczniemy świadczyć usługi przewozowe na rynku zagranicznym. Będziemy dalej rozwijać współpracę i zamierzamy zaproponować więcej możliwości w rozwoju korytarza Rail Baltica, a także widzimy potencjał w rozwoju projektu "Pociąg bursztynowy” - powiedział dyrektor Egidijus Lazauskas.
Chodzi w tym drugim przypadku o Kolejowy Korytarz Towarowy Bałtyk-Adriatyk, zwany popularnie Nowym Bursztynowym Szlakiem, który ma centra przemysłowe Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch z portami na Bałtyku i Adriatyku i nad Morzem Śródziemnym. Litwa chciałaby w tym projekcie też brać udział, bo Rail Baltica stanie się także częścią tego szlaku z północy na południe Europy - tłumaczy PKP Cargo.