Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKM szacuje szkody po nawałnicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nasypy kolejowe PKM wytrzymały nawałnicę w ubiegłym tygodniu, a jedynym miejscem gdzie szkody dotknęły bezpośrednio torowiska jest odcinek linii PKM pomiędzy przystankiem Gdańsk Kiełpinek i trójmiejską obwodnicą. Na razie nie wiadomo kiedy cała linia będzie ponownie otwarta dla ruchu pociągów.

Dokładnie przed tygodniem, w nocy z 14 na 15 lipca 2016 r. miała miejsce katastrofalna w skutkach nawałnica, w efekcie której zalana został duża część Gdańska. Podczas kilkunastogodzinnej ulewy spadło tyle deszczu, co w normalnych warunkach średnio przez dwa miesiące i aż o 1/3 więcej niż podczas „powodzi stulecia” z 2001 roku. W następstwie tak silnych opadów uszkodzone zostały m.in. tereny Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w związku z czym do odwołania wstrzymany został ruch pociągów SKM na tej linii.

Eksperci badają szkody


W ciągu tego tygodnia spółka dokonała szczegółowej inwentaryzacji oraz dokumentacji fotograficznej wszystkich wyrządzonych przez ulewę szkód i na tej podstawie zleciła projektantom opracowanie planu naprawczego.

– Dokument ten jest już na ukończeniu i pozwoli na określenie zakresu prac niezbędnych do ponownego uruchomienia ruchu kolejowego na całej linii PKM. Powołany przez PKM SA sztab kryzysowy, stale nadzorował sytuację i w odpowiednim momencie podjął decyzję o wstrzymaniu ruchu na linii PKM, dzięki czemu żaden pociąg i żaden pasażer nie utknął na naszej trasie podczas nawałnicy, bezpiecznie zjeżdżając z linii przed wystąpieniem pierwszych poważnych szkód – informuje spółka w komunikacie.

Priorytetem dla PKM SA zaraz po ulewie było zabezpieczenie i wstępna naprawa wszystkich nasypów oraz udrożnienie melioracji wzdłuż nich – tak, aby w przypadku wystąpienia ewentualnych kolejnych opadów deszczu szkody się nie powiększały. Jednocześnie prowadzono szereg prac o charakterze porządkowym, mających na celu zminimalizowanie ujemnych skutków nawałnic, jakie dotknęły właścicieli nieruchomości sąsiadujących z linią PKM. 

Podatnicy nie zapłacą za naprawę

Równolegle – jako podmiot poszkodowany w wyniku trudnej do przewidzenia gwałtownej nawałnicy – spółka zgłosiła wszystkie wykryte szkody do ubezpieczyciela (PZU SA), którego eksperci natychmiast rozpoczęli szacowanie wartości szkód oraz ustalanie ich przyczyn. Jeżeli winną zniszczeń na linii PKM uznana zostanie przez nich siła wyższa w postaci wyjątkowo silnej ulewy – wówczas wszystkie koszty napraw pokryte zostaną z polisy ubezpieczeniowej. Jeżeli jakiekolwiek ze szkód eksperci ocenią jako błąd w budowie – wówczas koszty ich naprawy pokryje wykonawca w ramach 5-letniej gwarancji na wybudowaną przez siebie linię.

– Niezależnie zatem od wyników powstających wciąż ekspertyz, za powstałe szkody na pewno nie zapłacą podatnicy – co w ostatnich dniach można było usłyszeć w niektórych komentarzach (PKM jest inwestycją publiczną, zrealizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego).  Ze wstępnej oceny po wykonanej już inwentaryzacji szkód powstałych w wyniku potężnej ulewy z 14/15 lipca 2016 r. wynika, że nasypy kolejowe PKM wytrzymały nawałnicę – ich rdzeń nie został naruszony, a uszkodzenia w większości przypadków są powierzchowne. 
–  zapewnia spółka.

W wyniku bardzo intensywnych opadów deszczu doszło do uszkodzenia warstwy ochronnej nasypów kolejowych (humus), która po nasiąknięciu wodą, na niektórych stromych odcinkach odspoiła się i zsunęła. Pod względem inżynieryjnym warstwa humusu nie jest częścią nasypu kolejowego, lecz nakładaną dodatkowo warstwą ochronną, której nierozerwalne związanie się z korpusem nasypu wymaga czasu. Budowa linii PKM zakończyła się zaledwie przed rokiem i prawdopodobnie humus nie wszędzie zdążył się już wystarczająco mocno zakorzenić w nasypie, aby przetrwać tak skrajne warunki pogodowe, z jakimi mieliśmy do czynienia 14-15 lipca 2016 r. Spółka czeka na ostateczną ocenę niezależnych ekspertów w tej sprawie.

Torowisko podmyte w jednym miejscu

W komunikacie poinformowano, że praktycznie jedynym miejscem, w którym szkody dotknęły bezpośrednio torowiska jest odcinek linii PKM pomiędzy przystankiem Gdańsk Kiełpinek i trójmiejską obwodnicą (na zdjęciach powyżej). W wyniku gwałtownego napływu mas wody z pobliskiego, wyżej położonego terenu (okolice centrum handlowego i węzła Karczemki), przerwana została oddzielająca go od linii PKM skarpa, a woda i błoto rozlały się na tory częściowo je podmywając.

Chociaż po tygodniu od zamknięcia linii PKM większość uszkodzonych miejsc została już zabezpieczona, a lada moment gotowy będzie plan naprawczy, za wcześnie jeszcze jest na to, aby określić nawet szacunkowy termin ponownego uruchomienia ruchu pociągów na całej linii PKM.

– Tam gdzie w grę wchodzi bezpieczeństwo pasażerów, prace muszą być zaplanowane i wykonane przede wszystkim dobrze, a nie szybko… Dlatego prosimy wszystkich o cierpliwość i wyrozumiałość. Ze swojej strony zapewniamy, że będziemy na bieżąco informować opinię publiczną o postępie prac nad wznowieniem ruchu kolejowego na linii PKM. Na razie udało nam się przywrócić ruch na odcinku od linii 201 (Gdynia – Kościerzyna) do przystanku PKM Gdańsk Port Lotniczy – apeluje spółka.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Infrastruktura

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Michał Szymajda 11 stycznia 2023

PKM: Po pandemii pasażerowie wrócili do naszych pociągów

Pasażer

Pomorze chce kupić cztery hybrydy z pieniędzy z Polskiego Ładu

Tabor i technika

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Infrastruktura

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 04 października 2021

Zobacz również:

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Infrastruktura

ETCS na linii PKM z dopuszczeniem do eksploatacji

Michał Szymajda 11 stycznia 2023

PKM: Po pandemii pasażerowie wrócili do naszych pociągów

Pasażer

Pomorze chce kupić cztery hybrydy z pieniędzy z Polskiego Ładu

Tabor i technika

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Infrastruktura

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 04 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5