Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pilz: System sterowania PSS 4000 wspiera inwestycje kolejowe i tramwajowe w Polsce

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pilz: System sterowania PSS 4000 wspiera inwestycje kolejowe i tramwajowe w Polsce
fot. Pilz
Dzięki systemom automatyzacji firmy Pilz kolej lekka i tramwaje w Polsce są bezpieczniejsze i bardziej punktualne. W wielu polskich miastach występuje problem przestarzałej infrastruktury systemów sterowania. Wykorzystywane starsze systemy czasami spowalniają ruch, a surowsze normy CENELEC wymagają przy modernizacji sieci nowych rozwiązań. Dzięki systemowi automatyzacji PSS 4000 firma Pilz umożliwia wdrożenie wydajnych rozwiązań, które sprawiają, że transport szynowy lokalny i regionalny mogą być bardziej niezawodne i atrakcyjne.

Nowoczesne pojazdy szynowe zmieniają wymagania w stosunku do torów, systemów zasilania oraz techno-logii sterowania. Jednak w wielu miejscach infrastruktura wciąż pochodzi z ubiegłego wieku. W kolejowych systemach sterowania, podobnie jak w firmach produkcyjnych, automatyzacja i cyfryzacja również stają się co-raz ważniejsze.

Normy CENELEC, które obowiązują w całej Europie, określają aktualne wymagania bezpieczeństwa, a dla operatorów kolejowych często są bodźcem do działań modernizacyjnych. Jednym z nich jest modernizacja przestarzałych systemów sterowania opartych na przekaźnikach, które w bardzo uczęszczanych sieciach kolejowych, miejskich i regionalnych przewoźników stanowią przeszkodę we wdrażaniu efektywnych interwałowych rozkładów jazdy. Zalety nowoczesnego taboru widoczne są jednak dopiero w przypadku, gdy towarzyszące im systemy sterowania są równie nowoczesne. Obecnie wiele rozjazdów można przejechać tyl-ko w tempie marszu. Od nowoczesnego systemu sterowania rozjazdami operatorzy sieci oczekują większego bezpieczeństwa operacyjnego i niezawodności, a także łatwej integracji z wysokopoziomowym, cyfrowym systemem sterowania i monitorowania ruchu.

Podobnie jak w dużych zakładach produkcyjnych musi istnieć możliwość centralnego sterowania rozjazdami, aby zdalnie monitorować ich stan i działanie. W trakcie modernizacji użytkownicy muszą mieć możliwość wdrożenia dodatkowych funkcji dla zdigitalizowanych i elastycznych systemów oraz uzyskać przejrzystą wizualizację, a także móc dokumentować istotne fakty za po-mocą łatwego w obsłudze i adaptacji oprogramowania. Ponieważ działania modernizacyjne często są przeprowadzane równolegle z bieżącą eksploatacją, instalacja i uruchomienie nowoczesnego układu sterowania rozjazdami muszą być proste i niezbyt czasochłonne. Wiele sieci kolejowych w Polsce wymaga modernizacji w różnym stopniu. Koszty modernizacji są zazwyczaj wysokie, a zasoby finansowe ograniczone, więc ekonomiczne i wydajne rozwiązania są zawsze mile widziane. Firma ZUE S.A., wchodząca w skład Grupy ZUE, rozwija koncepcje i rozwiązania w sektorze tramwajowym i kolejowym. Firma oferuje szeroki wachlarz usług w zakresie modernizacji sieci kolejowych i systemów trakcyjnych oraz budowy nowych. ZUE S.A. ma swoją siedzibę w Krakowie i zatrudnia obecnie około 800 osób.

d 2017 roku ZUE S.A. wykorzystuje w swoich rozwiązaniach system automatyki PSS 4000-T firmy Pilz odporny na działanie niekorzystnych warunków środowiskowych. Zastosowane w nim moduły sterujące PSSuniversal i I/O działają niezawodnie w zakresie temperatur od –40°C do +70°C i nie wymagają ogrzewania szaf sterowniczych. Stanowią elastyczne i ekonomiczne rozwiązanie, które może wytrzymać kondensację pary, a także zwiększone wibracje i silny udar. System ma budowę modułową i nadaje się również do realizacji niestandardowych cyfrowych zadań sterowania. PSS 4000-T jest znacznie tańszy w zakupie i utrzymaniu oraz umożliwia szybki zwrot inwestycji.
Firma ZUE S.A. z sukcesem zrealizowała w ostatnich latach 13 projektów modernizacyjnych w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Toruniu i Gorzowie Wielkopolskim, w których skupiono się na zwiększeniu bezpieczeństwa i niezawodności systemu. W danych warunkach rozjazdy mogły być często używane tylko przy prędkości tramwaju 10 km/h, a przestarzałe systemy sterowania okazały się podatne na wahania temperatury i nie spełniały wymagań norm CENELEC.

Do tej pory firma ZUE S.A. zainstalowała około 70 aplikacji opartych na systemie PSS 4000-T. Dla dyrektora Działu Wdrożeń i Innowacji Tomasza Szczypka elastyczny, modułowy system sterowania i monitorowania firmy Pilz jest bardzo dobrym rozwiązaniem pod każdym względem: Jakość produktu i niezawodność systemu PSS 4000-T są doskonałe, a system jest już z powodzeniem używany od wielu lat. Co więcej, Pilz zapewnia szybką dostawę, pierwszorzędne wsparcie i fachowe doradztwo!

Dziś rozjazdy w sieci polskich operatorów trans-portu miejskiego, które są wyposażone w system automatyki PSS 4000-T, spełniają wymogi Safety Integrity Level SIL 3 i umożliwiają przejazd z prędkością do 20 km/h. Modernizacja jest wyraźnie odczuwalna przez pasażerów, ponieważ czas podróży przez rozjazd został skrócony o 50 procent. System PSS 4000-T jest kompatybilny elektromagnetycznie (EMC) i może wy-trzymać obciążenia mechaniczne, takie jak wibracje czy udar. Dzięki PASvisu użytkownik uzyskuje wszechstronne możliwości zdalnej konserwacji, diagnostyki i wizualizacji. Niewątpliwą zaletą systemu jest konieczność przeprowadzenia tylko jednokrotnej certyfikacji dla określonego typu rozjazdów. Następnie można go prze-nieść do kolejnych realizacji w prosty i oszczędzający czas sposób.

System automatyki PSS 4000-T firmy Pilz spełnia wszystkie wymagania klientów – podkreśla Tomasz Szczypek. – Gwarantuje oszczędne, przejrzyste programowanie, prostą konserwację i jasną diagnostykę usterek. Nasi klienci otrzymują w pełni integrowalne, modułowe i łatwe w obsłudze rozwiązanie do sterowania rozjazdami.

Firma Pilz posiada w swojej ofercie również bezpieczne moduły systemu PSS 4000-R (R-railway), które od wielu lat wykorzystywane są z powodzeniem w środowisku kolejowym, w którym kontrolują i monitorują prawie każdy rodzaj sterowania. Zdecentralizowane, rozszerzalne moduły I/O zapewniają operatorom sieci maksymalną elastyczność, a struktura systemu automatyzacji jest zgodna z zasadą multimaster. Poprzez SafetyNET p można łączyć bezpiecznie na duże odległości kilka sterowników PLC PSSuniversal – R. Pozwala to zaoszczędzić dużo materiału i czasu na okablowaniu. Oprogramowanie do wizualizacji PASvisu opracowane przez firmę Pilz zapewnia optymalny przegląd wszystkich komponentów systemu. Szybko wykrywa i lokalizuje usterki i błędy. Logiczna i przejrzysta struktura systemu automatyki przyspiesza projekty kolejowe, które często muszą być obsługiwane równolegle z bieżącą eksploatacją: od prac projektowych, przez
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 14 lipca 2023

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

PLK: Będą nowe urządzenia sterowania ruchem przy Warszawie Wileńskiej

Infrastruktura

Kilka miesięcy dużych utrudnień na linii Warszawa - Siedlce

Pasażer

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Zintegrowany transport

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 14 lipca 2023

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

PLK: Będą nowe urządzenia sterowania ruchem przy Warszawie Wileńskiej

Infrastruktura

Kilka miesięcy dużych utrudnień na linii Warszawa - Siedlce

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5